Leuke Dwergcichlide, iemand een idee?


M

Mieka

Guest
Heeft iemand een duidelijke lijst of overzicht met Dwergcichlides?

Waaraan ze moeten voldoen:


- Geen holenbroeders, liefste gewoon eitjes afzetten op blad of steen.

- Vreedzaam naar elkaar, enige vorm van agressie is prima, maar ze moeten elkaar niet de dood in jagen.

- Broedzorg vertonen

- Makkelijke eters

- Koppel of harem of groepje/school

- Moeten planten met rust laten

- Moeten niet te veel eisen stellen aan waterwaardes.

- Niet schuw aangelegd, dus niet dat ze zich steeds verstoppen


Ze moeten in een Lido 120 kunnen welke is ingericht met veel steen, beplanting en hout.

PH: 7 tot 8

GH: 6

KH: 7


Wie heeft er tips/idee�n enz. ?
 
Met die waterwaardes ga je gewoon in de problemen komen. De Zuid Amerikaanse dwergcichliden heb zacht en zuur water nodig, Ph tussen de 5,5 en 6,8

Ook de maat van je bak is niet echt geschikt voor het grootste gedeelte van de dwergcichlides, en die er in zouden kunnen stellen juist erg veel eisen aan die waterwaardes.
 
Afrikaanse soorten dan?
 
Bij Afrikaanse soorten wordt het er niet eenvoudiger op. Je krijgt dan te maken met bv bepaalde slakkenhuisbewoners uit het Tangayikameer. Die hebben hard en alkalisch water nodig (PH > 8). Je planten gaan het dan niet echt leuk meer vinden en bovendien zijn dat allemaal holenbroeders, en die zoek jij ook niet. Als ik jou was zou ik het hele dwergcichlideverhaal voor dit (echt wel kleine) bakje vergeten
 
AquaVISie zei:
Met die waterwaardes ga je gewoon in de problemen komen. De Zuid Amerikaanse dwergcichliden heb zacht en zuur water nodig, Ph tussen de 5,5 en 6,8

Ook de maat van je bak is niet echt geschikt voor het grootste gedeelte van de dwergcichlides, en die er in zouden kunnen stellen juist erg veel eisen aan die waterwaardes.

nu strijk je alle soorten over 1 kam. De apistogramma borelli kan bijvoorbeeld prima op een PH van 7,5
 
En dat is dan ook gelijk een soortje dat uit de voeten kan met een 60 cm. bakje.
 
AquaVISie zei:
Met die waterwaardes ga je gewoon in de problemen komen. De Zuid Amerikaanse dwergcichliden heb zacht en zuur water nodig, Ph tussen de 5,5 en 6,8

Ook de maat van je bak is niet echt geschikt voor het grootste gedeelte van de dwergcichlides, en die er in zouden kunnen stellen juist erg veel eisen aan die waterwaardes.

Ben het er ook wel mee eens.

Apistogramma Borelli kan op zich wel op normaal kraanwater gehouden worden, maar bij zacht en zuur water kleuren ze toch wel mooier.Maar dit is een holenbroeder en ze gaf aan dat ze geen holenbroeders wil.Dus die valt af.
Ook voor de Borelli vind ik een bak van 60 cm te klein.
 
@Corydorasfan en Jones

Daar lopen onze meningen dan niet overeen. Bovendien voldoet deze soort niet aan de eis van topicstarter, namelijk : geen holenbroeders, en hoewel er voorbeelden zijn van broeden buiten een hol wordt deze soort toch over het algemeen als holenbroeder aangemerkt. Ook eten ze bij voorkeur levend voer, en ik weet niet of topicstarter dit ook verstaat onder "gemakkelijke eters"
 
Laetacara dorsigera is een soort die wat minder eisen stelt dat de diverse Apisto-soorten.

Maar is die bak nou 60 cm of 120 cm. Onduidelijk! ;-)
 
Jacobus zei:
Laetacara dorsigera is een soort die wat minder eisen stelt dat de diverse Apisto-soorten.

Maar is die bak nou 60 cm of 120 cm. Onduidelijk! ;-)

Lido 120 is 61 cm...lido gaat de hoogte in vandaar 120 liter inhoud.
Dus de laetacara d. valt ook af.
 
AquaVISie zei:
Met die waterwaardes ga je gewoon in de problemen komen. De Zuid Amerikaanse dwergcichliden heb zacht en zuur water nodig, Ph tussen de 5,5 en 6,8

Ook de maat van je bak is niet echt geschikt voor het grootste gedeelte van de dwergcichlides, en die er in zouden kunnen stellen juist erg veel eisen aan die waterwaardes.
Borellii is in zeer uiteenlopende pH waarden gevonden, van 5 tot 8. R�mer (Cichlid Atlas I) schetst ze als zeer makkelijk tegenover waterparameters.

AquaVISie zei:
Daar lopen onze meningen dan niet overeen. Bovendien voldoet deze soort niet aan de eis van topicstarter, namelijk : geen holenbroeders, en hoewel er voorbeelden zijn van broeden buiten een hol wordt deze soort toch over het algemeen als holenbroeder aangemerkt. Ook eten ze bij voorkeur levend voer, en ik weet niet of topicstarter dit ook verstaat onder "gemakkelijke eters"
Welke vis eet niet bij voorkeur levend voer?
Levend voer 'moet' en droogvoer nauwelijks geaccepteerd zoals in jullie database? Niets van gemerkt met ons harempje toen. Die vraten alles wat ze kregen, van diepvries tot diverse korrels en groen.
Ook hier schetst R�mer een heel ander beeld: accepteert vrijwel meteen vrijwel alle soorten voedsel.

Ik ben het wel met Corydorasfan eens dat ze bij een iets lagere pH - hoeft maar net onder de 7 te zijn - al een stukje mooier kleuren.
Ik vind daarentegen een koppeltje in 60cm te doen, mits de bak goed is ingericht.

Maar met deze eisen kan ik geen enkele bedenken die kan. Dus ofwel je moet ��n van de eisen laten vervallen (in dit geval heb je een prima optie in de borellii als je de eis voor geen holenbroeden laat vervallen), ofwel je moet verder gaan kijken dan dwergcichliden. Misschien de Dario dario of pauwooggrondel.

~ Ivo
 
AquaVISie zei:
@Corydorasfan en Jones

Daar lopen onze meningen dan niet overeen. Bovendien voldoet deze soort niet aan de eis van topicstarter, namelijk : geen holenbroeders, en hoewel er voorbeelden zijn van broeden buiten een hol wordt deze soort toch over het algemeen als holenbroeder aangemerkt. Ook eten ze bij voorkeur levend voer, en ik weet niet of topicstarter dit ook verstaat onder "gemakkelijke eters"

De apistogramma borelli eet gewoon droogvoer hoor. Bij ons krijgen ze niet anders.
 
Of je ze er een plezier mee doet is natuurlijk een tweede. Kan natuurlijk ook zijn : of we nemen het of we gaan dood van de honger :(
 
Aquavisie, vind ik nu niet een juiste uitspraak. Dan praat je jezelf enorm tegen. Maar Aquavisie is inmiddels ook een beetje gedateerd er zijn info's die inmiddels niet meer juist/correct zijn of weinig waarden van juistheid. Over de tijd veranderen dingen in de hobby zowel qua voeren als andere aspecten in de hobby. Wil wel aangeven dat ik vroeger en nog af en toe enorm veel hulp gehad heb aan Aquavisie (de site).

Ken genoeg mensen die hun Borelli (en nog meerdere cichliden droogvoer als hoofdvoer geven en levend als bij). Is moeilijk achter te komen wat goed is ik denk als mijn de zelfde resultaten behaald zie ik geen probleem in het wel of niet levend voeren een gevarieerd menu is voor elk levend wezen goed.
 
AquaVISie zei:
Of je ze er een plezier mee doet is natuurlijk een tweede. Kan natuurlijk ook zijn : of we nemen het of we gaan dood van de honger :(

Als dat zo is, dan snap ik niet waarom die van mij vol overgave droogvoer eten. Ze krijgen ook diepvries, dus je zou (jouw redenatie volgend) verwachten dat ze dat liever nemen dan droogvoer. Niets van dit alles, ze eten het prima en dat is volgens mij het enige waar je op af kunt gaan. Tenzij jij natuurlijk met ze kunt praten, in dat geval ben je van harte welkom voor een goed gesprek met mijn Borelli's. :koffie:
 
AquaVISie zei:
Of je ze er een plezier mee doet is natuurlijk een tweede. Kan natuurlijk ook zijn : of we nemen het of we gaan dood van de honger :(

Nou, als je ziet hoe ze erop afgaan denk ik dat niet....
 
Mijn borelli's eten ook droogvoer.Maar alleen droogvoer zou ik ze nooit geven.Geef ze het liefst voer wat zo min mogelijk bewerkt is en wat een beetje lijkt op wat ze in 'het wild' ook zouden eten.
 
Mascha&Ivo zei:
Maar met deze eisen kan ik geen enkele bedenken die kan. Dus ofwel je moet ��n van de eisen laten vervallen (in dit geval heb je een prima optie in de borellii als je de eis voor geen holenbroeden laat vervallen), ofwel je moet verder gaan kijken dan dwergcichliden. Misschien de Dario dario of pauwooggrondel.

~ Ivo

de 2 die Ivo noemde lijken mij een geschikte optie voor jouw bak.
tateurndina ocellicauda is een erg mooi visje hoor! ;)
 
Mijn laetecara dorsigera eten goed van het droogvoer(chicli korrels tetra). Ik voed ze wel nog bij met diepvries en levend. Ze mogen weg trouwens, Badis badis heb ik ook zitten, deze schakelen ook goed over op chiclidensticks terwijl het weel geen chicl zijn...
 
AquaVISie zei:
Met die waterwaardes ga je gewoon in de problemen komen. De Zuid Amerikaanse dwergcichliden heb zacht en zuur water nodig, Ph tussen de 5,5 en 6,8

Ook de maat van je bak is niet echt geschikt voor het grootste gedeelte van de dwergcichlides, en die er in zouden kunnen stellen juist erg veel eisen aan die waterwaardes.

:thumbs:
 
Voor degenen die het hebben gemist:

Mieka zei:
Ik ben naar dit allemaal gelezen te hebben naar de winkel geweest.
Heb een heel mooi koppel uitgezocht.

De Vuurtetra's vond ik veel te klein toen ik ze in het echt zag.
Heb daarvoor in de plaats Citroentetra's meegenomen.
Een groepje van 9.

Nu ziet mijn bestand er als volgt uit:

- Koppel Ramirezi microgeophagus ( Antennebaarje)

- Schooltje van 9 stuks, Hyphessobrycon pulchripinnis ( Citroentetra)

- Groepje van 12 stuks, Japinoca multidentata ( Grote Japonica garnaal)

- Enkele Whitepearl garnalen, welke NIET aangevuld gaan worden


Moet zo wel kunnen.
De winkel was absoluut niet moeilijk en mag altijd terug komen mocht er iets niet gaan met de vissen of als er iets anders is.

Zal proberen aan een fototoestel te komen, zodat ik eens wat foto's kan laten zien :)

Word ws. niet eerder dan het weekend, want dan heb ik er alle tijd voor.
Moet ook eerst nog wat kenissen ed. vragen of die eentje te leen hebben.
 
Ja dat had ik toch wel gemist...
Waar stond dat ?
 
Zozo, een mens zou al eens iets uit het oog verliezen he, met al die gangen, kelders, trappen en zolders op het internet...
Thx Aqua-Vis-ie
 
Mieka zei:
- Groepje van 12 stuks, Japinoca multidentata ( Grote Japonica garnaal)

- Enkele Whitepearl garnalen, welke NIET aangevuld gaan worden

Toch voor het betere voer gegaan .. :oops:
 

Terug
Bovenaan