lekstroom


Hancock

Well-known member
Lid geworden
18 juli 2010
Berichten
88
Locatie
Milheeze
Ik heb een vraag over lekstroom,. Ik was dit weekend druk doende met het opstarten van mijn aquarium. Meer werk dan ik dacht maar het ging afgelopen zaterdag nog goed. Met planten ingericht, ledverlichting ingesteld met mijn profilux. De grote filter 1200xlt met verwarmingselement gestart. Kleinere potfilter 350 gestart. Titaniumstaaf achter de wand loshangend verbonden met profilux. Temperatuur ingesteld (voorlopig) om 26 graden. Tot zover goed. Zondag verder gegaan met de co2 installatie. Daar ging het mis. Nadat ik de ph sensor had gekalibreerd wilde ik deze ophangen in de aquriumbak. Tot mijn schrik bemerkte ik spanning op/ in het water. Ook bij het aansluiten magneetventiel bemerkte ik spanning op de beugel van de co2 fles. Schrikken dus er zat iets fout. Alles losgekoppeld. Getest waar de spanning vandaan kon komen. Nu merkte ik dat en bij de 1200xlt filter met verwarming alsook bij de titanium verwarmingsstaaf, alsook bij het aansluiten van het magneetventiel er spanning in de bak komt. Licht weliswaar, maar de spanning bouwt volgens mij wel op. Ledverlichting potfilter de kleinere 350 geen probleem qua spanning. Nu heb ik in de woonkamer (oud huis) geen stopcontacten met aarde. Ik heb dus daarna de elcectra aangesloten op een aardeaansluiting. Spanning in de bak die ik bemerkte (met schroevendraaier met spanningslicht) weg. Op zich logisch lekstroom gaat weg via aardlek. Maar waarom ontstaat er dus in mijn geval altijd lekstroom bij aansluiten van potfilter met verwarming, titaniumstaaf en magneetventiel co2 ?
 
Bij alle 4 de onderdelen word er een spanning op gebouwd?
Watvoor magneet ventiel heb je?
Meeste werken namelijk op 12v en hebben een dubbel geïsoleerde adapter...
De filter zou ook dubbel geïsoleerd moeten zijn, aangezien er geen aarde aan de stekker zit

Lijkt me sterk dat alle overige componenten een zwerfspanning op kunnen bouwen tezamen..
Zou zeggen dat er 1 “lekt” en niet alle 4
 
Klopt ik ben het eens met je redenatie (waren er trouwens 3 die ik noemde nl. potfilter welke verwarmt, titatinumstaaf verwarming en magneetventiel.Maar blijft toch vreemd. Op dit moment draait de grote potfilter via een haspel op de aardlek. De kleine potfilter met de drie ledlampen en de aansluiting van de profilux op een niet geaard contact. Wanneer ik of de potfilter, of het magneetventiel aansluit op het niet geaarde contact ontstaat er meetbaar spanning in de bak. Als ik deze aansluit op de geaarde haspel niet. de titaniumstaaf heb ik nog niet op de haspel geprobeerd aan te sluiten (snoer achter het aquarium te kort voor)
 
yep sorry Had ik niet genoemd Inderdaad die van Co2 art en nee de XLT 1200 (2180) heeft geen aparte stekker voor de verwarming, gewoon een enkelvoudige stekker. Verwarming zit in de kop van de filter ingebouwd. De titaniumstaaf is simpel natuurlijk, een stekker en verwarmen. Die staat dus nu niet aan, maar die regel ik dan met de profilux (stekkerdoos) met een temperatuursensor in het aquarium.
 
Ik ondervind dit ook geregeld. Vaak is dit aan kleine wondjes rond mijn nagels. Dit wijst er op dat de spanning niet voldoende is om door de huid te gaan. Het hoeft ook niet altijd een lekstroom te zijn. Evengoed kunnen we te maken hebben met opbouw van statische elektriciteit. Ons aquarium staat geïsoleerd opgesteld en er is een continu wrijving aanwezig tussen partikels. Dit is hetzelfde met een wagen dat in beweging is. Zonder dat je deze aard zal je altijd enige spanning opbouwen. Deze kan 10 tot 100k volts zijn. Maar door een gebrek aan een hoge stroom is dit niet schadelijk.

Een andere “theorie” van mij is dat ik een bepaalde sensatie voel gelijkaardig aan spanning in het water door eventuele zouten in het water (plantenvoeding, carbo, mss zelf CO2?) maar ik heb geen chemische achtergrond waarmee ik dit kan staven.

Zo nu en dan kan er ook iets ernstigs mis zijn... tijdje terug heb in hier iets gepost wat helemaal anders had kunnen aflopen voor mij!

foto-2-02-17-18-34-38-jpg.jpg


Altijd onthouden dat water en elektriciteit een risico zijn! En al helemaal als je er dan met je 2 armen in plonst tot over je ellebogen! Dus (ik zondig ook ja!!) elektrise apparaten van de stroom halen! En volledig correct afzekeren en isoleren!
 
Stroom en water geen goed idee staat niet voor niets in de handleiding bij onderhoud stroom toevoer afsluiten
Zou de temperatuur sensor een nader onderzoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: yov
Ik ondervind dit ook geregeld. Vaak is dit aan kleine wondjes rond mijn nagels. Dit wijst er op dat de spanning niet voldoende is om door de huid te gaan. Het hoeft ook niet altijd een lekstroom te zijn. Evengoed kunnen we te maken hebben met opbouw van statische elektriciteit. Ons aquarium staat geïsoleerd opgesteld en er is een continu wrijving aanwezig tussen partikels. Dit is hetzelfde met een wagen dat in beweging is. Zonder dat je deze aard zal je altijd enige spanning opbouwen. Deze kan 10 tot 100k volts zijn. Maar door een gebrek aan een hoge stroom is dit niet schadelijk.

Een andere “theorie” van mij is dat ik een bepaalde sensatie voel gelijkaardig aan spanning in het water door eventuele zouten in het water (plantenvoeding, carbo, mss zelf CO2?) maar ik heb geen chemische achtergrond waarmee ik dit kan staven.

Zo nu en dan kan er ook iets ernstigs mis zijn... tijdje terug heb in hier iets gepost wat helemaal anders had kunnen aflopen voor mij!

Niet mals, dat laatste!

Helaas ook geen chemische achtergrond, maar met de opbouw van statische elektriciteit eenzelfde ervaring. Althans? Bedenk nu dat het met name in de koude maanden is, wanneer de staafverwarming meedraait. In de zomer krijg ik juist stroom van plastic tuinstoelen.
 
Stroom en water geen goed idee staat niet voor niets in de handleiding bij onderhoud stroom toevoer afsluiten
Zou de temperatuur sensor een nader onderzoeken.


Aan de temperatuursensor had ik eerlijk gezegd nog niet gedacht, dank voor het meedenken en de tip.
 

Terug
Bovenaan