Lekker opgelet? Wat voor een vissen zijn het?


Sebastian

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2018
Berichten
49
Leeftijd
32
Hallo,

Wij hebben vandaag een visje er bij gekocht omdat de eerste die we hadden (zonder lange vinnen) eenzaam vonden en dachten dat we dezelfde kochten en dat deze heel mooi was, juist door zn lange vinnen. Maar eenmaal in de bak is het echt een kreng en zwemt achter alle vissen aan en jaagt ze allemaal op.

Slim van ons dat we niet gekeken hebben eh? Wat is dit voor een vis(sen)? (Zie foto)

De bovenste (zonder lange vinnen) hadden we al

De 2e met lange vinnen is de kreng die we vandaag aangewchaft hebben en waarvan we dachten dat ie er op leek..

385813A1-08C5-4FB9-9EE3-B95D32E3AF9F.jpeg
C15CF6B6-BAF1-4A11-860A-CBB2E9F8D952.jpeg
 
lijkt mij idd ook de luipaarddanio, hoewel ik de tweede niet echt goed kan zien
 
Volgens mij hetzelfde als de luipaard danio, alleen met langere vinnen.

Hij terororiseerd heel die bak en zwemt overal achterna.

Hou t wel even in de gaten!

Thnx iedereen!!
 
Danios zijn groepsvissen. In een groep wordt de agressie onderling verdeelt waardoor het meevalt. Alleen kunnen ze anderen gaan lastig vallen.
Overigens, is de eerste een stuk kleiner dan de luipaard danio?
 
Tropicales legt hier een belangrijk punt op tafel. Kom ik zo op terug.

Eerst even heel algemeen.
Danio rerio (zebradanio) is een vissoort.
Danio rerio ssp. 'frankei' (luipaarddanio) is een ondersoort; een afwijkende variant binnen dezelfde soort.
Danio rerio ssp. 'frankei' var. 'longfin' is weer een afwijkende variant binnen die ondersoort, die langere vinnen heeft.
Jouw vissen zijn dus allemaal van dezelfde soort.

En die soort is in de vrije natuur gewend in behoorlijk grote groepen te leven.
Binnen zo'n groep streven - met name de mannelijke - vissen naar dominantie; ze willen de baas zijn. Ze doen dat door zich stoer voor te doen.

In zo'n grote groep doet een dominante man stoer tegen tientallen andere mannen, maar met zoveel andere mannen zal hij aan elke andere man maar heel kort aandacht besteden. Maar in een gemiddeld aquarium zijn er niet zo veel andere mannen, en de paar mannen die er wel zijn zijn dus behoorlijk de pisang.

Bij jou zien we echter een ander beeld.
Er is geen groep waaruit de dominante man zijn slachtoffers, de andere mannen, kan kiezen. Maar de man heeft toch een drang tot domineren. Bij gebrek aan andere Danio rerio-mannen richt hij zijn agressie daarom op alle andere vissen.

Mooi hè: vissenpsychologie.
Wat jij er aan zou kunnen hebben is het idee deze soort in een wat grotere groep te houden.
 
Heb me laten vertellen dat ze op een (te) warme temperatuur drukker/agressiever zijn. Weet niet wat de temperatuur van je bak is?
 
Duidelijk verhaal van Paddy,telt trouwens voor een hoop andere scholenvissen ook.
Vraag me alleen af of het handig is vanwege hun gedrag of je een grotere school plezier doet met een bak lengte van 68cm...

Wellicht beter om de visjes terug te brengen en wat anders te nemen wat meer in je bak past.
 
De beide Danio soorten willen veel koeler dan je simulans tetra's. En worden heel druk als je ze te warm houdt.

Lees je eerst eens goed in voor je iets koopt. Miloenen vissen in alleen al Nederland sterven jaarlijks door verkeerde huisvesting/verzorging.

De eerste Danio is een Danio kyathit vermoed ik. een variabele soort qua tekening.
 
Tropicales legt hier een belangrijk punt op tafel. Kom ik zo op terug.

Eerst even heel algemeen.
Danio rerio (zebradanio) is een vissoort.
Danio rerio ssp. 'frankei' (luipaarddanio) is een ondersoort; een afwijkende variant binnen dezelfde soort.
Danio rerio ssp. 'frankei' var. 'longfin' is weer een afwijkende variant binnen die ondersoort, die langere vinnen heeft.
Jouw vissen zijn dus allemaal van dezelfde soort.

En die soort is in de vrije natuur gewend in behoorlijk grote groepen te leven.
Binnen zo'n groep streven - met name de mannelijke - vissen naar dominantie; ze willen de baas zijn. Ze doen dat door zich stoer voor te doen.

In zo'n grote groep doet een dominante man stoer tegen tientallen andere mannen, maar met zoveel andere mannen zal hij aan elke andere man maar heel kort aandacht besteden. Maar in een gemiddeld aquarium zijn er niet zo veel andere mannen, en de paar mannen die er wel zijn zijn dus behoorlijk de pisang.

Bij jou zien we echter een ander beeld.
Er is geen groep waaruit de dominante man zijn slachtoffers, de andere mannen, kan kiezen. Maar de man heeft toch een drang tot domineren. Bij gebrek aan andere Danio rerio-mannen richt hij zijn agressie daarom op alle andere vissen.

Mooi hè: vissenpsychologie.
Wat jij er aan zou kunnen hebben is het idee deze soort in een wat grotere groep te houden.

Jeetje, wat moet ik zeggen.. wellicht toch terug brengen aangezien ik niet wil dat mijn andere vissenhier onder komen te leiden. Thnx voor de uitleg!
 
Duidelijk verhaal van Paddy,telt trouwens voor een hoop andere scholenvissen ook.
Vraag me alleen af of het handig is vanwege hun gedrag of je een grotere school plezier doet met een bak lengte van 68cm...

Wellicht beter om de visjes terug te brengen en wat anders te nemen wat meer in je bak past.

Ik denk dat ik hem terug ga brengen ja. Bedankt
 
Hallo iedereen.

Het bleek dat (van ons nieuwe aquarium) de verwarming kapot was en deze hogere tempraturen aan gaf dat de termometer aangaf. Afgezien hier van was de gehele bak zo’n 7 graden warmer dan 25 graden wat ie hoorde te zijn.

Er zit nu weer een goede eco verwarming in dua de tempratuur reguleerd perfect tegen de 25 graden!

Wij zijn nieuw met aquarias en om van 30 liter nu na 70 liter gegaan te zijn betekend ook dat je meer moet weten voor al van het soort vissen wat je er in hebt. Ik zal voortaan eerst inlezen alsnik mooie vissen zie, wat voor een vissen het dan ook zijn en of ze voldoen aan wat onze aquarium heeft.

De danio heb ik inmiddels terug gebracht en hopelijk zal zn volgende eigenaar de juiste leef omstandigheden hebben voor m!

Voor alsnog, iedereen bedankt!
 
Hallo iedereen.

Het bleek dat (van ons nieuwe aquarium) de verwarming kapot was en deze hogere tempraturen aan gaf dat de termometer aangaf. Afgezien hier van was de gehele bak zo’n 7 graden warmer dan 25 graden wat ie hoorde te zijn.

Er zit nu weer een goede eco verwarming in dua de tempratuur reguleerd perfect tegen de 25 graden!

Wij zijn nieuw met aquarias en om van 30 liter nu na 70 liter gegaan te zijn betekend ook dat je meer moet weten voor al van het soort vissen wat je er in hebt. Ik zal voortaan eerst inlezen alsnik mooie vissen zie, wat voor een vissen het dan ook zijn en of ze voldoen aan wat onze aquarium heeft.

De danio heb ik inmiddels terug gebracht en hopelijk zal zn volgende eigenaar de juiste leef omstandigheden hebben voor m!

Voor alsnog, iedereen bedankt!

Hi Sebastian, als je vooraf je huiswerk wil doen over mogelijke aquarium bewoners, dan kun je op Ruinemans.com een idee krijgen van de meeste vissen en andere aquarium bewoners die worden aangeboden (sommige winkels, zoals Utaka.nl, geven dit ook op hun eigen website aan). Seriously Fish is vervolgens een goede bron om te kijken wat de dieren nodig hebben.
 
Ook op http://aquavisie.retry.org/Database/Vissen/Vissen.html kun je volop informatie vinden over vrijwel alle vissen die min of meer regelmatig te koop worden aangeboden. Deze site heeft ook een zoekfunctie waarmee je kunt uitzoeken welke vissen je onder de omstandigheden in jouw bak zou kunnen houden.

Seriously Fish (http://www.seriouslyfish.com) is een heel betrouwbare bron met leesbare info over (het houden van) héél veel soorten vis, ik zoek daar regelmatig.

Het is echt belangrijk de broodnodige informatie te vergaren vóórdat je vissen koopt, dat kan een hoop ellende voorkomen!
 
Je kunt ook altijd nog, mocht je wat vissen hebben gevondne, hier een topic starten en vragen of je bstand zou kunnen
 
Ook op http://aquavisie.retry.org/Database/Vissen/Vissen.html kun je volop informatie vinden over vrijwel alle vissen die min of meer regelmatig te koop worden aangeboden. Deze site heeft ook een zoekfunctie waarmee je kunt uitzoeken welke vissen je onder de omstandigheden in jouw bak zou kunnen houden.

Seriously Fish (http://www.seriouslyfish.com) is een heel betrouwbare bron met leesbare info over (het houden van) héél veel soorten vis, ik zoek daar regelmatig.

Het is echt belangrijk de broodnodige informatie te vergaren vóórdat je vissen koopt, dat kan een hoop ellende voorkomen!

Om heel eerlijk te zijn is de stap naar een grotere bak ook een stap naar een grotere verantwoordelijkheid. Ik heb al vaak zat gehad dat er een visje dood in mijn bak lag om dat ik gewoon niet goed handelde of iets dergelijks.

Mijn voornemen is daarom ook echt om eerst research te doen voor dat ik een vis koop. En ondanks dat het 'maar' een 70 liter bak is, en dat ik mij blijf afvragen wat al die vissen nou toch doen heel de dag, is het het dubbel en dwars waard.

Super bedankt. Ik ga zeker gebruik maken van je info!
 
Ook op http://aquavisie.retry.org/Database/Vissen/Vissen.html kun je volop informatie vinden over vrijwel alle vissen die min of meer regelmatig te koop worden aangeboden. Deze site heeft ook een zoekfunctie waarmee je kunt uitzoeken welke vissen je onder de omstandigheden in jouw bak zou kunnen houden.

Seriously Fish (http://www.seriouslyfish.com) is een heel betrouwbare bron met leesbare info over (het houden van) héél veel soorten vis, ik zoek daar regelmatig.

Het is echt belangrijk de broodnodige informatie te vergaren vóórdat je vissen koopt, dat kan een hoop ellende voorkomen!
Hi Sebastian, als je vooraf je huiswerk wil doen over mogelijke aquarium bewoners, dan kun je op Ruinemans.com een idee krijgen van de meeste vissen en andere aquarium bewoners die worden aangeboden (sommige winkels, zoals Utaka.nl, geven dit ook op hun eigen website aan). Seriously Fish is vervolgens een goede bron om te kijken wat de dieren nodig hebben.

Super bedankt!
 
Je kunt ook altijd nog, mocht je wat vissen hebben gevondne, hier een topic starten en vragen of je bstand zou kunnen

Dat ga ik zeker doen, ik lees heel wat topics af en ben blij om er bij te horen!

Super bedankt!
 

Terug
Bovenaan