Lekkende Eheim 2227, oorzaak onvindbaar


BigSmoke †

Well-known member
Erelid
Lid geworden
4 november 2003
Berichten
7,647
Locatie
Reuver Limburg
Dag allemaal. Alhoewel al wat jaartjes aquariaan, loop ik nu toch tegen een (technisch??) probleem aan, waarvoor ik geen oplossing vinden kan. Wellicht dat iemand eens iets soortgelijks heeft meegemaakt en de door hem /haar gevonden oplossing met mij wil delen.
Het probleem:
Ik heb een Eheim 2227 Professional intervalpomp. Die doet het al -tich jaren meer dan uitstekend.
Nu echter , zodra ik de stroom eraf zet, begint de pompkop heftig te lekken, gaat echt om veel water.
Dat ontsnapt via de pompkop. Zeker NIET via de afdichting tussen de pompkop en de filterbak, ook niet via de aan- c.q. afvoer of slang van de lucht. Zie de fotos.
Ik heb alle rubber onderdelen inmiddels vervangen, maar de lekkage blijft. Het is m.i. wel een waterdruk probleem, omdat de lekkage ophoudt zodra ik de pomp weer aanzet. Maar bij stroom uitval loopt mijn bak in no-time leeg tot aan de lekindicator ( is gaatje in de toevoer slang op 10 cm onder de waterlijn.

Graag jullie tips trucs en/of commentaar, ik ben een en al oor!

WP_20180315_20_13_27_Panorama.jpg
WP_20180315_19_11_47_Pro.jpg
WP_20180315_20_12_05_Pro.jpg
 
Kan deze pomp net als de nieuwe pro series met de kap gedemonteerd werken, waarbij je het slangaansluitblok even of moet vast houden, dan wel op een innovatieve manier tijdelijk moet aandrukken/vast zetten om lekkage over dat punt te voorkomen?

Dan kan je namelijk mogelijk zien waar het water naar "boven" komt.

Even heel gek idee, maar kan de hars rond de trafo zo slecht zijn geworden dat deze bij onbekrachtigde trafo reden geeft tot deformatie en dus lekkage?
Treedt het probleem ook op als de pompkop wel draait, maar wanneer je de uitgaande slang naar het aquarium dicht knijpt? (veranderende druk)
Kan je ipv water wat lucht op de slangen zetten en dan horen waar de lucht vandaan komt?
Scheurtje in het plastic van het slangaansluitblok, waardoor water de kop inloopt vanaf hier en later weer naar buiten komt?

Afijn, zo maar even wat losse ideeën, omdat ik je niet concreet kan helpen. Ken het filter niet en het probleem ook niet direct.
 
Zelf denk ik bij deze omschrijving aan een haarscheurtje, ergens. Zodra de pomp aan is ontstaat er onderdruk en wordt het scheurtje dichtgetrokken. Zet je de pomp uit gebeurd het omgekeerde, uiteraard.
Zelfs nog wat versterkt door de, op dat moment, toenemende druk vanuit de pomp. Misschien moet het ding eens laten draaien en uitzetten met filtermedium om gemakkelijker te zien waar het water naar buiten komt?
 
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie raadgevingen en tips. Inmiddels:
Alle rubbers van de pomp vervangen,-helaas geen resultaat.
De pompkop kan niet werken als hij gedemonteerd is. kan na demontage geen lekkage mogelijkheid vaststellen
De lekkage is veel te groot voor een haarscheurtje, gaat met liters per minuut.
Hij heeft geen ontluchtingsknop.
Geen enkele vorm van lekkage als de pomp werkt en er dus druk wordt uitgeoefend.

Zodra de stroom eraf gaat, loopt de pompkamer verder vol ( staat bij werkende pomp 3/4 vol)en dan begint na dat vollopen, ook de lekkage , het water komt uitsluitend eruit aan de zijkant waar de kabel uit de kop komt, beetje onder het afdakje ( zie foto's) de 2 open ruimtes onder de kabel lopen dan vol ( kan niet vaststellen van waaruit) en dan stroomt het van daaruit op de grond. Komt niet uit de slang aansluitingen, niet uit de aansluiting tussen de kop en de bak.

Heb inmiddels, na overleg met Eheim fabriek de pompkop gedemonteerd en deze rechtstreeks naar Eheim in Berlijn gezonden. ben benieuwd wat zij eventueel kunnen vaststellen en wat dan de reparatie kosten zijn , is immers een pomp van 20 jaar oud.

Zal jullie op de hoogte houden.
 
Gewoon zomaar even een praatje.

Ik heb hier nu tijdelijk een Eheim 2229 staan. Want mijn pompkop moest ook naar Eheim. Dus de lfs heeft mij een 2229 uitgeleend. Zodat ik mijn filtermateriaal in leven kan houden.

Maar ik vind het een erg vervelend apparaat. Het bromt als een malle. En dat gekletter van dat water in die pomp.

Heb door de kraantjes wat te verstellen de pomp compleet vol gekregen. Nu blijft deze vol water.

Ik heb al mijn siporax erin zitten nu. En dat zat normaal ook permanent onder water.

Tevens gebruik ik CO2 op de bak. En toen het filter nog als interval werkte, verdween alle CO2 uit de bak. Dat kletterd uit water. En via die 3e slang zo de lucht in.

Klopt het, dat dit filter eigenlijk zonder sponzen en watten zijn werk moet doen? Volgens Eheim zou er alleen substraat in moeten.

Maar goed. Vind het bijzonder dat jij zo te spreken bent over deze filter. Zelf ben ik alleen reguliere potfilters gewent.
Dus ben blij als ik straks mijn vertrouwde filter weer werkend heb.
 
Dag Biljoenblik. even wat commentaar op jouw opmerkingen hierboven ( stammen uit eigen ervaringen))

1) Het hoort in het geheel NIET te brommen of te "gorgelen".
2) IN de filterpot dient de AFVOERBUIS door te lopen tot geheel onderin ( zitten immers gaten in de mandjes)
3) De vlotter moet drijven, vaak komt het voor dat men deze te goed schoonmaakt, en dan gaat de coating eraf en zuigt de tempex zich vol, resultaat, geen vlotterwerking ( intervalwerking) meer .
4) boven op het bovenste mandje dient een plaat met een dikke BUBBEL te liggen die bubbel ligt precies onder de toevoer en zorgt voor de verdeling van het water en voor een vrijwel geruisloze werking.
5) de luchtslang ( middelste) is uitsluitend een toevoer en absoluut GEEN afvoer. je CO2 kan daardoor NIET verdwijnen. Verder moet het uiteinde van de luchtslang absoluut BOVEN het wateroppervlak van je bak liggen. Wil je GEEN intervalfunctie, dan druk je een stopje op de luchtslang. er is dan geen intervalfunctie meer mogelijk. De pomp gedraagt zich dan als een gewone opvoerpomp.
6) Bij interval functie is het van belang dat je de pomp eerst zover laat vollopen, dat de vlotter omhoog komt, je hoort en ziet dat gebeuren. Dan pas stroom erop.. De pomp drukt zich leeg, en de vlotter zakt naar beneden, dan begint de pomp zich weer langzaam te vullen, tot de vlotter weer naar boven gaat en de pomp zich leegdrukt enz. enz. enz.
7) voor mij nog steeds de beste nat/droog filter all-in-one ooit gemaakt en uitgevonden.
8) Ingewikkeld en storingsgevoelig??? Ja, maar dat komt veelal door verkeerde behandeling, bewust of onbewust door de gebruikers.
 
Ziet er goed uit, maar die herrie. Ik hoor het ze hier nu al zeggen: 'Die pomp eruit, of jij eruit' hahaha

 
Ik hoor het ze hier nu al zeggen: 'Die pomp eruit, of jij eruit' hahaha

Nu hoor je ze het nog zeggen, ja, maar wanneer die pomp aan het draaien is :eek: hoor je echt niemand meer klagen hoor...
Dat dan weer wel. :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inmiddels bericht uit Berlijn, de pompkop is lek, er zit een scheur in de bodemplaat. reparatie is niet mogelijk. De pompkop is niet meer leverbaar voor de intervalpomp, dus helaas einde verhaal. Na zoveel jaren uitstekend voldaan te hebben, nu dan meer een nieuwe aangeschaft, en omdat ik slechts zeer beperkt de ruimte heb, past de Professional 3 of 4 niet, dus is het de ( oudere) uitvoering Experience 350 geworden. Is nu onderweg. Veel verschil in prijs voor deze pomp...Wel € 40 tussen de goedkoopste en de duurste detailhandel...!! Goed zoeken loont dus!!
 
Behalve dan voor de eheim 2213...Die zijn werkelijk onverwoestbaar. Heb er 5 in gebruik, en eerlijk is eerlijk, de enige die af en toe wat moeilijk doet is intussen bijna 40 jaar oud. Was toen bij aankoop net nieuw uitgebracht.
Behalve as en 1 x een rotor ( droog draaien houdt -ie niet lang vol!) en af en toe een rubberring, blijft dat ding maar gaan. Nu ook alweer 20 jaar buiten op balkon op mijn regenton. ( behalve bij vorst).
 

Terug
Bovenaan