Legsel Mikrogeophagus altispinosa


Helaas gaat de kwaliteit van foto's niet vooruit met plaatsen op het forum idd maar ze zijn goed te zien hoor,echt geweldig spul!
 
komt voornamelijk door het uploadprogramma, daardoor zijn de foto's van mindere kwaliteit. daarom ben ik ze via een andere site gaan uploaden.
 
Er leven nog steeds een aantal jongen. De rugvin begint zich wat meer op te richten en wordt al wat zwart.

Ook moest ik 4 dagen weg naar een kennis. Ik wilde ze niet alleen laten en ook niet door iemand anders laten verzorgen. Ik had een bakje meegenomen, de filter in een grote emmer (met water) gedaan en voer meegenomen. Was even bang dat ze dit niet zouden overleven,maar wonderbaarlijk hebben ze zowel de heen als de terugreis overleefd.

Inmiddels zwemmen ze weer in hun gewone bak.
 
779818_0_82_20150316_205612.jpg

348233_0_82_20150316_205550.jpg

678418_0_82_20150316_205604.jpg
 
zijn mooie jongen hoor
echt geweldig om die kleine zo te zien
 
Zo'n 4 weken geleden had ik onverwachts zeer weinig tijd. De jongen waren al redelijk groot, ik wilde de gok wel nemen door ze terug te doen in de grote bak (bij ouders en oudere broers en zussen), met het risico dat ik er niks meer van zou zien. Kans dat ze het zouden overleven doordat ik geen tijd had om elke dag te verschonen leek mij kleiner.

Heb er niet meer naar gekeken, maar eergister zag ik toch een kleintje tussen de bladeren. Flink wat groter geworden. Weet niet of er nog meer zijn.
 
Altijd leuk als een enkeling het redt in de grote bak (maar hopelijk een paar)!
 
Een hele ervaring om zo de jonkies op te zien groeien. Knap werk!

Hobbygroet,
Jos Hut
 
De ene soort is alleen wat prachtiger dan de andere

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Een paar dagen geleden zag ik een jong tussen de bladeren. En niet ver daar vandaan, zag ik er nog ��n.

Hier een foto van de jongen van een wat ouder nest:

949359_0_82_20150327_071006.jpg


Heb het idee dat altispinosus geen heel snelle groeiers zijn, in tegenstelling tot jongen van de Apistogramma cacatuoides en borelli's.

Kan ook komen doordat ik deze jongen nooit heb bijgevoerd en dat ze daarom niet zo snel lijken te groeien. Al had ik dat bij de Apistogramma's ook nooit gedaan,die waren binnen 6 maanden al op volwassen formaat.

Jos Hut zei:
De ene soort is alleen wat prachtiger dan de andere

Hobbygroet,
Jos Hut

Hmm, moest er een film of foto komen?

Ik zie zeker verschillen in altispinosus, niet alleen qua kleur maar ook de lichaamdbouw.Ik heb er ook een paar met veel meer geel en toch een iets andere bouw. Zijn ranker gebouwd dan de altispinosus die ik nu nog over heb. Die zijn best fors en ronder lijkt het wel.
 
Er moesten een paar smileys bij in de vorm van visjes. Niet helemaal gelukt dus.
Ik merk bij mijn nesten van maanvissen dat het ene nest soms veel harder groeit dan het andere nest. Ik zorg er altijd voor dat ze flink voer krijgen. Vaak meer dan vijf keer per dag. En dan natuurlijk het water verversen. Dat kan je nooit te veel doen bij jonge vissen in de groei.

Ik ben benieuwd hoe snel ze bij mij gaan groeien.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Je bent echt een goede pleegouder, Visstisck. Ben echt benieuwd of ze het gaan redden.
 
Ja verversen is wel belangrijk voor de groei. Ik doe het om de dag en soms dagelijks en dan ververs ik zeker de helft.
 
De eerste paar weken bij een legsel jonge vissen zijn wat mij betreft het moeilijkste. Daarna is het eigenlijk een routine van Artemia voeren en water verversen. De jonge vissen zijn als ze wat ouder worden ook wat minder kwetsbaar.

Als je lang wacht met het water verversen en dan erg veel water gaat verversen kan dat teveel van het goede zijn voor de jonge vissen met sterfte als gevolg. Je moet het water dan in gedeelten verversen met flink wat tijd er tussen. Regelmaat bij het verversen van het water is erg belangrijk.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ben niet echt een goede pleegouder hoor. Bij de vorige jongen heb ik helemaal niks gedaan. Niet eens bijgevoerd.Wonderbaarlijk toch nog zo'n 18 jongen aan overgehouden.

Denk zelf dat schoon water, door frequent en consequent, water verschonen inderdaad zeer belangrijk is. Bij deze jongen ververste ik het water elke dag. Was gelukkig niet zo veel, gezien het bakje maar 55 liter was. Ik gaf ze een mengsel van Artemia Quick en microwormen.
Later nog een artemiavervanger, die een hogere voedingswaarde zou hebben dan artemia nauplien (tja, dat zal dan wel).

Heb zelf ook nu de ervaring dat de eerste paar weken echt moeilijk zijn. Wanneer ik eenmaal een week of 4 verder ben,dan houd ik vaak redelijk wat jongen over.

Toch heeft het mijn voorkeur om de jongen bij de ouders te laten. Te meer omdat ik het een prachtig gezicht vind.En ik heb nu simpelweg geen ruimte om honderden vissen op te laten groeien.
 
Is een hele bewuste keuze om dat niet te willen . Je geeft aan dat je je eigen mogelijkheden kent en ook je onmogelijkheden qua ruimte. Op dit moment is het genieten van je vissen en hun jongen belangrijker dan hele groepen op te laten groeien. In jouw situatie vind ik dit een heel verstandig standpunt.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
E�n van de jongen van ��n van de eerdere nesten, zwom met een behoorlijke legbuis. Ze zijn nog vrij klein, dus ik zocht er niks niks achter.

Zie ik net twee van die kleintjes boven een stuk hout, inclusief een paar eitjes. E�n van de mannetjes (broer) was vrolijk de eitjes aan het bevruchten. Ze zijn fel de eieren aan het bewaken. Gelukkig zal dit nest geen schijn van kans hebben.
 
visstisck zei:
Toch heeft het mijn voorkeur om de jongen bij de ouders te laten. Te meer omdat ik het een prachtig gezicht vind.En ik heb nu simpelweg geen ruimte om honderden vissen op te laten groeien.

Daar ben ik het wel mee eens. Bij ons is dat ook zo gegaan en ik zou het zo weer doen, denk ik. De natuur haar gang laten gaan, zover je daarvan kunt spreken in een aquarium.

Bovendien, zou ik niet weten wat ik met al dat jonge grut heen zou moeten.
 
Door omstandigheden moest ik een paar jaar geleden mijn aquarium wegdoen. Maar sinds een paar maanden heb ik het weer opgepakt.

Heb nu alleen nog een aquarium van circa 35-40 liter en een Juwel Primo 60 led.
In het aquarium van 35 liter zitten endlers. Had ze bij een dierenwinkel hier om de hoek gekocht.

In de andere heb ik een 11-tal rasbora maculata en vuurgarnalen. Ook heb ik er nog een paar hommelgarnalen.
Die wil ik binnenkort in een eigen bakje zetten.
Ik had op een website gelezen dat hommelgarnalen moeilijk te houden zijn en moeilijk kweken. Ik zie wel hoe lang ze het bij mij uithouden.

De foto's zijn helaas niet van allerbeste kwaliteit.

IMG_20180102_193917246.jpg
IMG_20171228_210310092.jpg
 
Door omstandigheden moest ik een paar jaar geleden mijn aquarium wegdoen. Maar sinds een paar maanden heb ik het weer opgepakt.

Heb nu alleen nog een aquarium van circa 35-40 liter en een Juwel Primo 60 led.
In het aquarium van 35 liter zitten endlers. Had ze bij een dierenwinkel hier om de hoek gekocht.

In de andere heb ik een 11-tal rasbora maculata en vuurgarnalen. Ook heb ik er nog een paar hommelgarnalen.
Die wil ik binnenkort in een eigen bakje zetten.
Ik had op een website gelezen dat hommelgarnalen moeilijk te houden zijn en moeilijk kweken. Ik zie wel hoe lang ze het bij mij uithouden.

De foto's zijn helaas niet van allerbeste kwaliteit.

Bekijk bijlage 240190 Bekijk bijlage 240191

Was in de veronderstelling dat ik de laatste foto's in de foto album had gedaan, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
 
Leuk om je hommels te zien:smitten: Heb ze zelf ook maar zie weinig mensen die ze ook hebben. Hoop echt dat ze het goed gaan doen, fingers crossed!
 
Leuk om je hommels te zien:smitten: Heb ze zelf ook maar zie weinig mensen die ze ook hebben. Hoop echt dat ze het goed gaan doen, fingers crossed!

Het is wel echt toevallig dat ik ze daar zag. Heb ze nu bij de vuurgarnalen zitten, ook niet echt optimaal. Maar de bedoeling is om ze een eigen onderkomen te geven (als ik dan niet te laat ben).

Ik ben positief verrast hoe mooi ze nu zijn. Heb jij er al jongen van? Ik had gelezen dat het moeilijker is, maar ik wil er binnenkort toch een poging aan wagen.
Hoe lang heb jij ze al?
 

Terug
Bovenaan