Legsel Mikrogeophagus altispinosa


V

visstisck

Guest
Sinds een aantal jaren heb ik een aantal Mikrogeophagus altispinosus.
Altijd wel legsels gehad, maar nooit echt jongen overgehouden. Tot vorig jaar. Tot mijn verbazing had ik 'opeens' toch zo'n 18 jongen die de vraatzucht van de andere vissen hadden overwonnen.

Gister werd ik weer blij verrast door een legsel van mijn Mikrogeophagus altispinosus. Dit zijn dezelfde man en vrouw van het legsel waar ik nu dus nog zo'n 15 jongen van over heb.

Ik dacht, laat ik toch eens een poging wagen om te kijken hoe ver ik kan komen met het grootbrengen van de jongen.Helaas kan dit niet in het 'normale' aquarium. Dit vanwege andere altispinosus die wel een snack willen. Ook wil ik de ouders het liefst in het normale aquarium houden, zodat de 'rangorde' niet veranderd.

Normaal gesproken leggen de altipsinosus hun eieren op bladeren, bij voorkeur amandelbladeren. Gister echter niet, want dit keer moest het op een steen. De steen inclusief eieren heb ik van de ouders afgezonderd in een bakje van 40x30x30 gezet met een ingedraaid filtertje en bruissteentje.

Ik had gister foto's gemaakt met mijn mobiel. Heb er minstens 100 gemaakt en er zijn maar een paar bruikbaar en dan nog niet van goede kwaliteit. Maar om jullie een idee te geven:

345894_0_82_20150211_122727.jpg

371556_0_82_20150211_122732.jpg


Hier zijn de jongen bijna aan het uitkomen. Niet goed te zien op de foto, maar de staartjes hangen al uit de eischaaltjes.
Heb ook nog een aantal video's,maar moet die nog even op Youtube zetten.

Ik heb geen idee of ik het net zo goed kan als de ouders zelf zullen doen. Maar ik hoop jullie nog een tijd op de hoogte te kunnen houden.
 
De eerste 4 dagen hebben ze overleefd.De eerste paar dagen lagen ze hulpeloos op de grond heen en weer te stuiteren.Inmiddels zijn de dooierzakjes al iets kleiner geworden. De jongen liggen vooral naast elkaar met de staartjes te zwiepen.

Heb al een artemia kweek opgezet.Voor de azijnaaltjes ben ik wat te laat, want dat heeft nog één a twee weken nodig voordat ik daar dagelijks van kan 'oogsten'. Ik voer de jongen nog niet, want ze hebben nog duidelijk een dooierzakje. Als de dooierzakjes op zijn en ze gaan zwemmen zal ik ze de artemia nauplien gaan geven.

Ik verschoon het water nu om de dag.Als ik straks ga voeren zal ik elke dag verschonen (zo'n 50%).

Het is erg moeilijk te tellen hoeveel jongen het zijn.
Heb wel foto's gemaakt, dacht dat de jongen goed zichtbaar zijn, maar helaas is de kwaliteit van de foto's erg slecht. Morgen zal ik weer een poging wagen.
 
Nee dat zijn nog de dooierzakjes (die oranje dingen).
 
dat is toch een heel stel! hopelijk kan je er wat van maken.
enige nadeel is omdat je ze afgezonderd hebt van de ouders, dat ze geen inprinting krijgen van de broedzorg.
 
Zwits zei:
dat is toch een heel stel! hopelijk kan je er wat van maken.
enige nadeel is omdat je ze afgezonderd hebt van de ouders, dat ze geen inprinting krijgen van de broedzorg.

Zelf heb ik ook wel de voorkeur om de jongen bij de ouders te laten. Te meer omdat ik dan zelf niet zo veel hoef te doen. En het is natuurlijk ook heel leuk om te zien.

Het inprenten van broedzorg..ik denk zelf dat broedzorg grotendeels instinct is. De ouders hebben waarschijnlijk geen broedzorg gehad. Toch hebben ze bij alle legsels de broedzorg uitstekend gedaan. Aan de ouders lag het niet dat ik geen jongen overhield (wel aan de andere hongerige vissen).

Idem dito met mijn Apistogramma borelli's en cacatuoides.Ouders hebben waarschijnlijk nooit broedzorg gehad, maar ook die deden het uitstekend.

Toch wilde ik eens kijken hoe ver ik het zelf kan brengen. Ik weet ook niet of het wat gaat worden.
 
Ik heb nog 15-18 jongen over van een vorig legsel. Ben benieuwd hoe die het er straks vanaf gaan brengen wanneer ze zelf jongen krijgen.
 
Sinds afgelopen woensdag zwemmen de jongen.

Ze zijn vooral te vinden bij de amandelbladeren,takken en Javamos.Vaak gaan ze in een groepje de bladeren en takken 'afhappen'. Gister had ik wat bladeren en takken uit de �normale� bak er uit gehaald en in het bakje bij de jongen gedaan.

Ik voer ze nu elke dag met Liquifry nr.1.Vandaag krijg ik,als het goed is, HS Artemia Quick. Ben benieuwd of dat wat is.
 
Inmiddels zwemmen er nog steeds jongen rond. Er zijn wel wat overleden, maar het grootste deel zwemt nog. Ze eten gretig van de wormen en Liquifry.

En het is niet te geloven, maar eergister hadden de ouders weer een nieuw legsel. Die mogen ze wel zelf doen.

Had foto's gemaakt, dacht dat ze goed gelukt waren.Toen ik ze eenmaal op de pc zag viel het heel erg tegen. Morgen weer een nieuwe poging.
 
Hallo, de jongen heb ik nu op 26 graden zitten. De volwassenen nu op 24-25 graden. In de lente/zomer staat de temperatuur op 28-29 graden.
 
visstisck zei:
Inmiddels zwemmen er nog steeds jongen rond. Er zijn wel wat overleden, maar het grootste deel zwemt nog. Ze eten gretig van de wormen en Liquifry.

En het is niet te geloven, maar eergister hadden de ouders weer een nieuw legsel. Die mogen ze wel zelf doen.

Had foto's gemaakt, dacht dat ze goed gelukt waren.Toen ik ze eenmaal op de pc zag viel het heel erg tegen. Morgen weer een nieuwe poging.

Zo, dat gaat goed bij jullie. Die kleintjes bij ons zijn allemaal hemelen, denken we. We zien er geen een meer.

Ik ben benieuwd of ze het zullen overleven.
 
Jammer zeg. Ik vermoed dat ze zijn opgegeten door de andere vissen?
 
Ja het is altijd jammer als het een nest niet goed gaat of dat de jongen worden opgegeten.
Maar ja dat is de natuur zegt men.
 
Het water schoon, vers en zuurstof rijk houden is het belangrijkste. De ouders doen dat normaal ook.
Zet er een luchtpompen in, zorg dat de pomp goed voor water beweging zorgt, liefst dat xe oppervlakte ook beeeegt. Zo komt er zuurstof in het water.

Ik wens je veel succes, heb niet teveel haast en verwacht niks.
 
Morsche zei:
Het water schoon, vers en zuurstof rijk houden is het belangrijkste. De ouders doen dat normaal ook.
Zet er een luchtpompen in, zorg dat de pomp goed voor water beweging zorgt, liefst dat xe oppervlakte ook beeeegt. Zo komt er zuurstof in het water.
Dit schrijf je vooral met het oog op de eitjes toch? Zoals de ouders ook 'bewaaieren' om de eitjes van continu voorbijstromend water te voorzien.

Bij Pla ging het over larfjes uiteindelijk zijn verdwenen.
Juist omdat hij ook een behoorlijk goed beplantte bak heeft zou dat toevoegen van luchtpompjes op het aquarium als geheel een averechts effect kunnen hebben, namelijk in het geval hierdoor CO2 wordt uitgedreven.

~ Ivo
 
Ja vooral bij de eitjes maar ik kan me voorstellen dat het voor de jongen ook van belang is. En wat het betreft de planten heb je gelijk.
 
Morsche zei:
Ja vooral bij de eitjes maar ik kan me voorstellen dat het voor de jongen ook van belang is. En wat het betreft de planten heb je gelijk.

Wanneer de ouders de eitjes verzorgen, zorgen ze als ivo zei voor de zuurstof etc voor de eitjes. door bewaaieren e.d. is het zorgen voor zuurstof en het tegen gaan van schimmel minder van belang dan wanneer je de eitjes apart in een bakje zet. dan moet je immers de taak van de ouders zelf verzorgen

Als de bak gewoon gezond is, lijkt het mij niet nodig om de jongen van extra zuurstof te voorzien doormiddel van pompjes etc. schoon water kan natuurlijk nooit geen kwaad (!), maar dat staat los van extra zuurstof.

Heb je zelf goede ervaringen met het extra toevoegen van zuurstof in het aquarium met nestjes?
 
In mijn ervaring aan verschillende cichlide kweek heb ik de nesten altijd bij de ouders gehouden.
 
746978_0_82_20150225_230510.jpg


Foto's van de jongen. Niet makkelijk, want ze zwemmen snel.

167585_0_82_20150225_225655.jpg

De ouders hebben eergisteren weer een nieuw nest. Die zijn inmiddels uitgekomen, pa en ma bewaken de jongen continue. Denk alleen niet dat ze ver gaan komen, want de oudere broers en zussen hebben wel zin in een snack..
 
Ik wilde eigenlijk visstisck's topic niet claimen.

Inderdaad, op basis van de meningen van anderen, hebben we de natuur haar gang laten gaan. We hadden ook niet eerder een nestje gehad.Zou lekuk zij als het nog een keer gebeurd. We zien wel hoe het lopt.

En voor visstisck: veel succes met het nieuwe nestje.
 
Ik vind het juist wel leuk om ervaringen te horen van anderen. Deel gerust je ervaringen of wat je maar wilt.
 
Ik gebruik bijna altijd een luchtsteentje bij een legsel van mijn maanvissen. De vissen kiezen ook graag plaatsen uit voor hun legsel waar een luchtsteentje of uitlaat van een filter in de buurt is. Extra circulatie van het water. Ook heb ik gemerkt dat de geleidbaarheid van het water een grote invloed heeft. Is die te hoog dan verschimmelen er veel meer eitjes dan anders. Esha2000 toevoegen als schimmelwerend midel helpt wel wat maar voorkomt niet alles. Verder zie ik dar ouderparen het ene legsel veel fanatieker bewaaieren dan het andere.
Als ik een blad met eitjes bij een ouderpaar weg haal komt dat blad, verzwaard met een plantenloodje , weer in een bakje in het aquarium te hangen waar ook het ouderkoppel in zit. Ik haal er dan wat water uit en voeg wat osmosewater toe en verlaag daarmee de geleidbaarheid een beetje. Als je dat teveel doet dan knappen de eitjes en komt er niets van het legsel terecht.
Als je weinig water ververst en je krijgt dan een legsel in je aquarium is het erg lastig om dat tot een goed einde te brengen vanwege de hoge geleidbaarheid. Om dit alles te kunnen meten is een microsiemensmeter voor een kweker absoluut noodzakelijk.
Heb je regelmatig jongen dan is ook een goede kweekset voor Artemia iets waar je niet buiten kan. Ik gebruik daar al jaren kweekcilinders voor van aquamedic, ze hebben een grotere inhoud als die van JBL . Als een kweekcilinder leeg is goed schoon maken voordat die opnieuw gevuld wordt. Je hebt namelijk gauw een teveel aan verkeerde bacteri�n die schadelijk zijn voor het jongbroed. Voor het schoonmaken gebruik ik een lange borstel van paardenhaar, gekocht bij een speciaalzaak voor allerlei borstels en bezems in Alkmaar.
Artemia koop ik in blikken of vacu�mverpakking. Meestal heb ik er en tweetal nieuwe op voorraad, die bewaar ik in de diepvries. Is beter voor het uitkomstpercentage van de eitjes.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut
 
Wonderbaarlijk, ze zwemmen nog steeds. Ze eten nog steeds microwormen. Ook geef ik ze nu 'Artemia Quick'van HS Aqua.Dit zou een vergelijkbare (of hogere)voedingswaarden moeten hebben als artemia nauplien. In het begin werd het niet enthousiast ontvangen, maar inmiddels eten ze het wel goed.

Ook had ik er catappabladeren in gedaan, wat takken en planten en plukjes mos. Regelmatig gaan ze in een groepje de takjes, bladeren en de sponsfilter af. Ook zwemmen er heel wat mosseldiertjes rond. Die zijn alleen nog wel een maatje te groot en veel te snel.
 
Ik heb helaas geen fotocamera, dus maak ze met mijn telefoon. Sinds ik een nieuwe mobiel heb (en nieuwer model of zo) is de kwaliteit van de foto's i�ts beter. Hoop dat in ieder geval de oogjes zichtbaar zijn.:D

De jongen zijn al wat groter geworden.

111591_0_82_20150306_163538.jpg

825673_0_82_20150309_110139.jpg

892555_0_82_20150309_110045.jpg

728634_0_82_20150306_163547.jpg
 
Hmm, de jongen zijn op de foto's wat beter te zien dan hier op het forum.:(
 

Terug
Bovenaan