Leeuwenkoppen en algeneters, gaat dat samen?


LarsBecker

New member
Lid geworden
8 april 2024
Berichten
2
Leeftijd
23
Hoi,

Ik heb nu een tijdje 2 sluierstaart leeuwenkoppen en ik vroeg me af of hier ook een algeneter bij kan, zo ja, welke? Ik vind algenetertjes die onderandere op de ruit gaat zitten er altijd erg leuk uitzien, maar ik weet dus niet of dat met mijn vissen samen gaat.

Weet iemand dit? Ik hoor het graag.😃
 
Zou het niet doen want die algeneters die je bedoeld hebben dacht ik flinke stroming nodig . Maar ik ben geen expert dus wacht even af.
 
Welke algeneters bedoel je eigenlijk. Er zijn maar weinig vissen die echt algen eten. En op de ruit gaan meerdere soorten zitten.

Een en ander hangt ook af van de grootte van je bak en je filters. Zowel sluiers als sommige algeneters zijn grote vervuilers.

Wat ik ook nog aan denk, maar ik ben verre van een sluierexpert, is dat ze grote voedsel concurrenten kunnen zijn waarbij de algeneters het onderspit delft.

Ik denk dat het handigste is iets meer over je bak te weten. Onder andere de afmetingen en welke filters je gebruikt.

Een foto is altijd handig hierbij.
 
Wat er mogelijk is hangt inderdaad o.a. af van de maten van je bak en de filtering. Ook heb je met goudvissen het ding dat het grote/snelle eters zijn; de andere vissen moeten wel de tijd hebben om aan hun kostje te komen. :) Maar het kan.

Qua soorten valt te denken aan:
- Panda Garra / Garra flavatra (groepsdier)
- Sewellia lineolata (groepsdier)
- Borstelneus / Ancistrus cf cirrhosus (liever een vrouwtje i.v.m. mogelijke agressie)
- Siamese algeneter / Crossocheilus sp (groepsdier, enkel in bakken vanaf +- 150 cm)

Bij mij gaat de combinatie van panda garra's en siamezen met goudvissen al jaren prima. Het is alleen met het voeren dus wat opletten dat alle vissen genoeg binnenkrijgen.
 
Is er niet een kans met die Siamese algeneter dat die de vissen gaat irriteren want die kunnen als ze groter worden nog weleens flink vervelend worden dacht ik.
 
Is er niet een kans met die Siamese algeneter dat die de vissen gaat irriteren want die kunnen als ze groter worden nog weleens flink vervelend worden dacht ik.
Ik denk (?) dat dat alleen gebeurt als ze te krap worden gehouden en/of in te kleine aantallen. Ik heb hier nog nooit agressie gezien naar de andere soorten toe, ze zijn poeslief. :) Onderling zullen ze heel af en toe de rangorde bepalen, dat wel, maar dat heeft weinig om het lijf.
 
Ik bedenk me net dat siamese algeneters helemaal niet aan de ruiten plakken. :p Dus dat was geen nuttige tip.
 
Er zijn twee soorten siamense algeneters: de crossocheilus, braaf beest dat zich goed gedraagt en de gyrinocheilus een territoriale rotzak.
Verder heeft de sewellia lineolata behoorlijk wat stroming en schoon water nodig, en daar staan siergoudvissenbakken nu niet echt om bekend.

Je zou natuurlijk gebruik kunnen maken van het verschil in lichaamsbouw om selectief te voeren. Als je het voer voor de 'algeneters' (torpedovorm) in bijv een buisje legt, zodat de goudvissen er niet bij kunnen, kunnen de algeneters rustig eten. Ook 's nachts voeren zal de algeneters een voordeel geven ten opzicht van de goudvissen.

Je zult wel de temperatuur in de gaten moeten houden: de gemiddelde goudvissenbak heeft een wat lagere temperatuur dan de meeste algeneters prettig vinden.

Farlowella acus of Sturisoma panamense hangen met regelmaat aan de ruit en gezien hun lichaamsbouw zou je (bij wijze van spreke) aan een tuinslang genoeg hebben om hen selectief te voeren. Zij hebben aan een temperatuur van 23 á 24 C nodig.
 
Verder heeft de sewellia lineolata behoorlijk wat stroming en schoon water nodig, en daar staan siergoudvissenbakken nu niet echt om bekend.
Schoon water is voor beide soorten een must inderdaad. Qua stroming gaat het verhaal altijd dat deze soort bepaalde eisen stelt, maar in de praktijk lijken ze zich ook bij weinig stroming prima op hun gemak te voelen. Zat voorbeelden van mensen bij wie ze zich in rustige bakken voortplantten etc. Zolang er voldoende zuurstof aanwezig is, zie ik geen probleem. 🤷‍♂️

Ook 's nachts voeren zal de algeneters een voordeel geven ten opzicht van de goudvissen.
Kweenie, wellicht dat de ancistrus 's nachts goed zijn weg weet te vinden, maar ook goudvissen hebben eigenlijk maar weinig licht nodig om hun voedsel te vinden. :)

Je zult wel de temperatuur in de gaten moeten houden: de gemiddelde goudvissenbak heeft een wat lagere temperatuur dan de meeste algeneters prettig vinden
Qua temperatuur moet het allemaal wel kunnen denk ik. Goudvissen mogen op zich tropisch zwemmen, en andersom kunnen de genoemde algeneters allemaal tegen wat lagere temperaturen. (Zeker die uit snelstromende rivieren --> smeltwater!) Kamertemperatuur zou goed moeten zijn. :) Hier zakt de watertemperatuur 's winters wel eens tot 17 graden. Geen problemen mee gezien.
 
Dat is die gele rakker volgens mij. Lastig dat ze beide soorten de Siamese noemen.
Ja, maar daar is dus ook een bruinig-grijze variant van die dus erg veel op de crossocheilus lijkt.
 
Ja, maar daar is dus ook een bruinig-grijze variant van die dus erg veel op de crossocheilus lijkt.
O ja ik dacht dat ze altijd geel waren maar daar is inderdaad ook de bruin/grijze van. Nooit geweten dus en hoe je die uitelkaar kan houden dat weet ik ook niet.

 

Terug
Bovenaan