Ledstrip voor Rio240

Esther83

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2008
Berichten
875
Leeftijd
40
Locatie
Assen
Goedemiddag,

Mijn Juwel Rio 240 wordt op dit moment ingericht voor een tanganyika bestand.
Veel stenen uiteraard en misschien nog wat Vallisneria.

Ik vind de huidige, standaard t5 verlichting veel te fel voor dit doeleinde. Natuurlijk kan ik met stukken pvc gaan werken, maar liever ga ik met een ledstrip werken.
Deze wil ik dan plakken onder het armatuur van de verlichting.

Mijn man kan al het technische wel knutselen, dimmer erop etc. Ooit al eens op een 30L bak geprobeerd en dat bevalt heel gied.

Maar voor deze bak van 120x40x50 wil ik graag weten aan welke type licht (RGB?) en hoeveel lumen ik moet denken om een mooie sfeer te krijgen. 1 of 2 strips?

Dat de kleuren van de vissen mooi uit komen is wel het belangrijkste.
 
Ik raad eigk per definitie plakstrips gezien die lijm vaak los weekt door de condens...
Ook laat de waterdichtheid nog wel eens te wensen over..

Zou gewoon voor een kant en klare set gaan van hvp bijvoorbeeld ;)
 
Ik raad eigk per definitie plakstrips gezien die lijm vaak los weekt door de condens...
Ook laat de waterdichtheid nog wel eens te wensen over..

Zou gewoon voor een kant en klare set gaan van hvp bijvoorbeeld ;)

Die laatste kende ik nog niet, bedankt voor de tip. Wel een stuk duurder dat kant en klare spul.
 
Bij een grote Chinese webwinkel kost een waterdichte (submersible) rgb led balk van 60cm zo'n €15 inclusief voeding en afstandsbediening. Een risico van goedkope leds is wel dat ze kunnen knipperen op en frequentie die voor ons onzichtbaar is, maar de vissen stoort. Maar met de lagere intensiteit die je in gedachten hebt, zul je daar waarschijnlijk geen last van hebben.
 
Daar zal ik inderdaad ook nog eens rondneuzen, dank je.
 
Bij een grote Chinese webwinkel kost een waterdichte (submersible) rgb led balk van 60cm zo'n €15 inclusief voeding en afstandsbediening. Een risico van goedkope leds is wel dat ze kunnen knipperen op en frequentie die voor ons onzichtbaar is, maar de vissen stoort. Maar met de lagere intensiteit die je in gedachten hebt, zul je daar waarschijnlijk geen last van hebben.
Persoonlijk vind ik dit echt de slechtste tip ever..
Gok er ff op dat het om een IR afstandsbediening gaat en dat het systeem niet automagisch aan gaat in de laatst ingestelde stand..
Je moet dan dus konstant je verlichting handmatig aan en uitzetten en instellen wat leid tot onregelmatigheden en uiteindelijk tot algen en onnodige stress.
De infrarood ontvangers op die setjes reageren vaak heel goed, ook op de afstandsbediening van je tv..
dus met een Btje pech heb je niet alleen iets wat niet geheel praktisch is maar is het ook nog eens onbruikbaar doordat het niet betrouwbaar functioneert en heel storingsgevoelig is
 
Sowieso zie ik daar veelal lampen die je helemaal onder water dient te bevestigen, wat Sander vast bedoelde met submersible.
Dat vind ik sowieso geen mooie oplossing.

Buizen puur ter vervanging van de t5 zie ik er zo gauw niet. Misschien moet ik toch even langer sparen als ledstrip niet gaan werken.. Ik vind die sets van HVP wel aantrekkelijk.
 
Daar heb je gelijk in.
Ik ben me vooral wezenloos geschrokken toen ik de prijzen zag van 2 vervangende Juwel led buizen en dacht, dit moet toch echt goedkoper kunnen.
 
Tjah je betaald voor wat je krijgt hè..

Absoluut waar. Zitten zeker nadelen aan t.o.v. duurdere oplossingen.

Maar ik heb het met kleinere bakken wel gedaan en had niet de problemen die je noemde. Submersible hoeft niet persé onder water, op de timer gaan ze aan op de ingestelde kleur, en als je de ir-ontvanger uit het zicht plaatst reageert deze niet op andere apparaten.
 
Terug
Bovenaan