led


LDD zijn dimbaar ;)
Meanwell heeft meerdere constant current drivers die dimbaar zijn maar gebruiken 0-10v analoog, dus werkt wss niet met een tc420
 
De Tc420 is niet echt een must
 
Hoe wou je het anders dimmen?

LDD heeft 5v PWM nodig om te dimmen
Andere drivers gebruiken 0-10v analoog om te dimmen.

Je zal iets nodig hebben dat een dim signaal aan de driver geeft.
Arduino kan ook 5v PWM genereren, maar dan zal je een programma moeten schrijven ofzo.

Zonder dim signaal zit je aan een vaste lichtsterkte vast die je enkel kan veranderen door minder stroom door de leds te laten lopen, ofwel anders bedraden
 
Door middel van een dimbare driver?
Dacht dat dat mogelijk is heb ze al wel gezien ook verschillende op het bekende filmpjes site weet niet of ik hier andere website' s mag vermelden maar er is er een die ze wel aanbied. Ik zal het anders een Pb sturen met de site of link
 
90Lm/W blijft 90Lm/W..
Sommige leds hebben een hogere efficiëntie bij een lagere DRIVE CURRENT, maar dat houd een keer op..
Meeste hebben een ideale drive current waarop ze het beste lopen, je kan ze minder stroom geven maar dan heb je dus de kans dat ze minder efficiënt lopen.

DIMMEN word gedaan door de leds te pulsen, heeft dus niks te maken met de drive current en efficiëntie

Teveel led nemen om het te dimmen is wel een plan om de levensduur te rekken.

@PeterW heeft me indertijd nog een linkje doorgegeven met leds die wel degelijk efficiënter werden door minder stroom door te sturen. Tot wel 200lm/watt. Vraag me niet meer welke. Het waren losse modules.

De efficiëntie die wordt opgegeven door de fabrikant is ook niet altijd op maximum vermogen.
Je kan wel degelijk leds dimmen door het voltage te minderen. Wordt genoeg gedaan door youtubers die zo de kwaliteit van de leds bekijken. Meestal begint het rond de 2.5 volt.

Zelfs de Easyleds van aquatlantis zijn dimbaar met een huis, tuin, keuken dimmer.
 
Het gemeten voltage is een gepulseerde spanning.

PWM signaal duty cicle verhaal, doordat het gepulseerd is lijkt het gemiddelde lager.

Je hebt gewoon een bepaald voltage nodig om de led te laten branden, daaronder brand ie niet en daarboven verbrand ie

En idd de efficiëntie die word opgegeven is idd niet altijd op vol vermogen gemeten.
Meeste "echte" fabrikanten hebben op hun datasheet meerdere efficiëntie's bij verschillende vermogens en temperaturen.
 
Mocht het pulseren zijn zou dat direct zichtbaar zijn op camera. Want idd, zo'n RGB module werkt pulserend(PWM).
Maar het kan ook via het dimmen van de voltage.

 
Dit gebruiken wij voor een plantenbak. Heel goed én betrouwbaar. Zie het fotoboek.

heb het fotoboek bekeken een prachtige bak zeg.
mag ik vragen welke led u gebruikt of gebruikte ?
 
Mocht het pulseren zijn zou dat direct zichtbaar zijn op camera. Want idd, zo'n RGB module werkt pulserend(PWM).
Maar het kan ook via het dimmen van de voltage.


Leds hebben een constante stroombron nodig i.p.v. een spanningsbron zoals bij "normale" lampen. Een driver zorgt dus voor een constante stroom bij een bepaalde spanning. Om een led te dimmen moet dus de stroom geregeld worden! Nu merk je ook meteen het voordeel van PWM, er is geen sprake van een minimale of maximale belasting, immers de driver wordt bedient met een stuursignaal.
 
Maar hoe verklaar je dan bovenstaand filmpje? Daar wordt wel degelijk het voltage gewijzigd. Niet de stroom en niet de potentio.

Er is ook geen geflikker te zien, terwijl hij vaak wel leds test die PWM geregeld worden en flikkeren als gek.(soort scanning op camera)
 
Het dimmen van een led gebeurd door het wijzigen van de stroom. Hoe meer stroom hoe feller de led brand, hoe minder stroom des te zwakker brand de led. Jaag je er teveel stroom door kan de led verbranden. Er worden vaak Leading Edge dimmers maar ook Trailing edge dimmers gebruikt die een afsnijding op de spanning verzorgen. Het gaat dus om een constante stroom binnen een bepaald spanningsbereik. Hou daarbij ook de formules U=I X R en P=U/I in het achterhoofd.

Kijk hier maar eens naar:
https://www.ecobright.nl/blog/p/kun-je-led-lampen-dimmen/23/
 
ok, dus zoals met een resistor toch. Die begrenst toch ook de stroom? al dan niet PWM?
 
PWM begrenst de stroom niet.. die pulseerd de spanning.

Dat het "geflikker" niet te zien is kan komen doordat er niet word gedimd word met PWM maar de stroom word terug geschroefd.
Of de frequentie van de PWM komt niet overeen met de flikkerfusiefrequentie.

En met een weerstandje word het voltage gematched met de voeding en "verbrand" de overtollige stroom
Daarom is het ook de minst efficiënte manier van leds te schakelen omdat je een deel van de energie verloren laat gaan in de weerstand.
 
PWM begrenst de stroom niet.. die pulseerd de spanning.

Dat het "geflikker" niet te zien is kan komen doordat er niet word gedimd word met PWM maar de stroom word terug geschroefd.
Of de frequentie van de PWM komt niet overeen met de flikkerfusiefrequentie.

En met een weerstandje word het voltage gematched met de voeding en "verbrand" de overtollige stroom
Heel juist! Daarom zei ik al; hou de formules U=I X R en P=U / I in het achterhoofd. Er is een constante stroom binnen het spanning bereik.
 
zoals ik al eerder zei het ziet er makkelijk uit maar is toch best ingewikkeld.
Wat heb ik nu dus allemaal nodig om het draaiend te krijgen mijn aquarium zou 1080 lm moeten hebben wat is het betaal baarst.
led
heatsink
driver
dimmer
heat paste
 
In mijn ogen doe je echt te moeilijk.
Diy lijkt allemaal leuk tot je een berg problemen tegen komt en uiteindelijk betaal je meer dan een fatsoenlijk plug and play setje.
 
En met een weerstandje word het voltage gematched met de voeding en "verbrand" de overtollige stroom
Daarom is het ook de minst efficiënte manier van leds te schakelen omdat je een deel van de energie verloren laat gaan in de weerstand.
Maar het KAN?
 
In mijn ogen doe je echt te moeilijk.
Diy lijkt allemaal leuk tot je een berg problemen tegen komt en uiteindelijk betaal je meer dan een fatsoenlijk plug and play setje.
Ruim niet..
Als je het goed aan pakt heb je veel meer voor hetzelfde geld,
goedkoper dan plug&pray word het niet snel, maar je hebt altijd concessies in mijn optiek.

Maar het KAN?
Jazeker je matched de Vf van meerdere leds zo goed mogelijk met de voeding, laatste stukje overbrug je met een weerstandje
 
ik kom er even helemaal niet meer uit
 
Waar niet uit?
Het type en hoeveelheid leds?
Driver en voeding kies je aan de hand van je leds.
Controller voor het dimmen kan je nog kiezen aan de hand van van je driver, 5v PWM of 10v analoog zijn de 2 smaken die je over het algemeen hebt.
 
het aantal leds en type driver en voeding en wat om te dimmen. kom er niet meer uit.
kan ook nergens een voorbeeld vinden voor mijn aquarium
 
leds 6500K is 220-240 lm
Openingshoek 120 graden
Doorlaatspanning 3,6 tot 3,8 volt
Doorlaatstroom max. 750mA
Bedrijfstemperatuur -20°C tot +70°C
 
Dus 10 van die leds
1x LDD-H 1000
1x 12V voeding
1x TC420

Leds sluit je aan 5x2
2 in serie, 5 clusters in parallel.

Dan gaat er 200mA door ieder cluster op 7,2-7,6v.

Heb je genoeg licht en je leds worden niet heet.
 
Dus 10 van die leds
1x LDD-H 1000
1x 12V voeding
1x TC420

Leds sluit je aan 5x2
2 in serie, 5 clusters in parallel.

Dan gaat er 200mA door ieder cluster op 7,2-7,6v.

Heb je genoeg licht en je leds worden niet heet.


top bedank
die ldd-h 1000 waar zou ik die moeten aansluiten
nou heb ik voor de planten ook blauw en rood nodig
die zijn alleen anders dan de witte led
2 rood en 2 blauw kan ik die dan vervanvangen voor 2 clusters wit
de diep rode zijn 2.2 tot 2.6
de blauwe zijn het zelfde als de witte dus dat lijkt mij geen probleem

mag ik vragen hoe u aan deze berekening komt ?
zou het zelf ook graag willen leren
sorry voor de vele vragen
 
In mijn ogen doe je echt te moeilijk.
Diy lijkt allemaal leuk tot je een berg problemen tegen komt en uiteindelijk betaal je meer dan een fatsoenlijk plug and play setje.
Voor een 60x30x30 bakje zou ik deze raad opvolgen!
 
Voor een 60x30x30 bakje zou ik deze raad opvolgen!
wil het ook graag opvolgen maar ben niet echt een techneut om het zo maar te zegge
snap er niks van wel van de 2 led op serie
maar verder
 
Bestel dan bij kitelight het aangegeven setje.
Als je niet echt een techneut bent is dat het makkelijkste om aan te sluiten want als je al niet weet hoe je 2 leds in serie zet dan ga je alleen maar gefrustreerd een kant en klaar setje kopen
 
Bestel dan bij kitelight het aangegeven setje.
Als je niet echt een techneut bent is dat het makkelijkste om aan te sluiten want als je al niet weet hoe je 2 leds in serie zet dan ga je alleen maar gefrustreerd een kant en klaar setje kopen

2 led in serie dat lukt wel hoor
 
helemaal prima, bestel ik het in china en het is kapot ben ik maanden aan het wachten tot ik mn geld terug of vervanging heb.
in geval van kitelight vermoed ik minder problemen te hebben.
95% van alle Aquarium led komt uit china
 
Als je geen techneut bent ga ik er voor het gemak ff van uit dat je niet in het bezit bent van een soldeerbout waarmee je 2mm grote contacten kan solderen.

60x30x30 bakje kan DIY verlichting op dezelfde kosten uitkomen als kitelight of HVP.

Voor het aansluiten, bijgevoegd is een simpel schemaatje hoe je het allemaal aan kan sluiten

IMG_5199.PNG
 

Terug
Bovenaan