led


W

wesley86

Guest
ik ben aan het rond kijken om een diy led systeem te maken voor mijn 60 30 30 aquarium.
ik ben er over na aan het denken om led bars te gebruiken van 50 cm.
het gaan dan om de kleuren
cold white 5730
warm white 5730
en rgb 5050
ik wil ze dan aansluiten op de bekende tc420 controller.

heeft iemand hier ervaring met deze ledbars of led strips.
het zou dan gaan om de led bars van de bekende chinese site.
gewoon weg omdat het veel goed koper is dan de led sets die je hier kan kopen.
 
Ik ben geen kenner maar weet wel dat de goedkopere leds vaak kwalitatief niet zo hoogstaand zijn. Maar andere leden kunnen je wellicht beter van dienst zijn met je vraag.
 
Wat ik weet is dat dergelijke ledstrips veel minder licht geven. Op zo'n strip halen ze niet meer dan 70 lumen per watt(TL 90-95 lumen per watt)

Bovendien moeten ze ook goed gekoeld worden. Dus MOETEN ze op aluminium gekleefd worden. Op hout oververhitten ze snel.
Ook zal je moeten aanvaarden dat ze na een tijd voor een deel stuk gaan.

Op papier hebben ze een gemiddelde levensduur van 50000 uur in ideale omstandigheden.
Dat wil zeggen 50% van de leds stuk na 50000 branduren.
In minder ideale omstandigheden zoals in een aquarium is dat een pak sneller.
 
Bridgelux EB strips zijn misschien wel een optie..
Zal je de tc420 alleen ff aan moeten passen om met LDD drivers te kunnen werken..
 
na verder info op internet te hebben gezocht.
heb ik besloten om te gaan voor high power led.
alleen nu nog even uitzoeken welke en hoeveel ik nodig heb
zowie zo de
high led hoeveel watt ??? en hoeveel ???:help:
heatsink
led driver

hulp is altijd welkom.
 
Bridgelux EB strips zijn misschien wel een optie..
Zal je de tc420 alleen ff aan moeten passen om met LDD drivers te kunnen werken..

ik zou helaas niet weten hoe ik dat zou kunnen aanpassen
 
http://www.plantedtank.net/forums#/topics/980633?page=1&_k=2ifbgp

Led drivers etc is best makkelijk opzich, je moet enkel alles op mekaar afstemmen..

ben inderdaad alles aan het uitzoeken en er is zo veel keus.
wil natuurlijk heb beste voor zo weinig mogelijk geld. wie niet haha
heb al veel gevonden alleen nog een heatsink
het gaat om een 60 30 30 aquarium hoeveel leds en welke wattage zou ik nodig hebben ?
en welke maat heatsink zou ik het beste kunnen gebruiken ?
 
Bridgelux EB schijnt geen heatsink nodig te hebben.
Anders op evilbay of aliexpres kijken voor goedkope heatsinks uit China.

Makersled heatsink is wat overdreven als je het goedkoop wilt houden..
Zijn vast ook wel bedrijven dichter in de buurt die heatsinks produceren, zal je alleen ff moeten zoeken
 
Of gewone alu profielen van de dhz. Meestal volstaan die ook wel voor een ledstrip. Maar dan nog wordt het alles behalve heiligmakend. Maar het probleem is dat je in een aquarium van die strips nodig hebt die in een silicone gegoten zitten. Die koelen slecht. Gelijk waar die op zitten.

Daarom ook dat ik vaak zeg dat leds enkel geschikt zijn voor open aquaria.
Je kan gewone leds gebruiken en die in een waterdichte metalen behuizing plaatsen. Véél duurzamer.
 
Of gewone alu profielen van de dhz. Meestal volstaan die ook wel voor een ledstrip. Maar dan nog wordt het alles behalve heiligmakend. Maar het probleem is dat je in een aquarium van die strips nodig hebt die in een silicone gegoten zitten. Die koelen slecht. Gelijk waar die op zitten.

Daarom ook dat ik vaak zeg dat leds enkel geschikt zijn voor open aquaria.
Je kan gewone leds gebruiken en die in een waterdichte metalen behuizing plaatsen. Véél duurzamer.
1. Makersleds zijn afgeschermd met plexiglas
2. Wat lucht erlangs blazen zodat de condens niet op de leds neer slaat is voldoende..
 
1. Makersleds zijn afgeschermd met plexiglas
2. Wat lucht erlangs blazen zodat de condens niet op de leds neer slaat is voldoende..
die van makersled heb ik inderdaad ook gezien en ziet er ook erg goed uit
 
Heatsink ziet er wel peppy uit.
Leds zou ik niet doen..
Je kan beter voor digikey gaan als je bridgelux wil bestellen.
Zou voor cree of Philips luxion gaan bij ledgroupbuy of stevesleds, kwaliteit spul maar zit je wel met import rechten

Moet ff zoeken naar specta..
kan je een spectrum samenstellen, weet je een btje wat je doet
 
sow dan moet ik weer even de boeken in. ben ik bang
welk spectrum ja geen idee.
en ik maar denken dat ik er al wat verstand van had haha
 
kan maar 1 ding zeggen: kitelight.nl
echt mooi spul en een hele goede prijs.

mijn TC420 kwam kapot uit china en de led strips waren alles behalve waterdicht dus gewoon in NL goed spul gekocht.
 
kan maar 1 ding zeggen: kitelight.nl
echt mooi spul en een hele goede prijs.

mijn TC420 kwam kapot uit china en de led strips waren alles behalve waterdicht dus gewoon in NL goed spul gekocht.
Les 1, goedkoop is duurkoop

sow dan moet ik weer even de boeken in. ben ik bang
welk spectrum ja geen idee.
en ik maar denken dat ik er al wat verstand van had haha
Haha welkom bij de club, als je spectra op zoetwater zet geeft het weer wat je nodig hebt voor een volledig spectrum betreffende planten groei
 
Les 1, goedkoop is duurkoop


Haha welkom bij de club, als je spectra op zoetwater zet geeft het weer wat je nodig hebt voor een volledig spectrum betreffende planten groei

dat blijkt vaak wel ja haha goedkoop is duurkoop
ik was al aan het vogelen maar kom er niet echt uit
 
kan maar 1 ding zeggen: kitelight.nl
echt mooi spul en een hele goede prijs.

mijn TC420 kwam kapot uit china en de led strips waren alles behalve waterdicht dus gewoon in NL goed spul gekocht.
Zowat de grootste rommel die verkrijgbaar is. Tevens is Kitelight nog een bedrieger bovenop. Tenzij jij gelooft dat hun leds meer dan 500 lumen per watt geven? :D
 
heb een site gevonden is een winkel hier in nerderland als ik 12 high power leds heatsink en driver voor 114 euro dat vind ik mee vallen dan ga ik liever daar voor
maar kan iemand mij vertellen hoeveel leds en watt ik nodig heb, voor een 60 30 30 54 liter netto bak
 
Zowat de grootste rommel die verkrijgbaar is. Tevens is Kitelight nog een bedrieger bovenop. Tenzij jij gelooft dat hun leds meer dan 500 lumen per watt geven? :D
ik geloof de ervaring van de diverse forumleden hier en niet de specs die ze opgeven.
een ding weet ik wel kitlight spul werkt beter dan china spul en mn planten vinden het prima.
 
Ik zou er teveel nemen zodat je ze kan dimmen.
Leds dimmen verlengt hun levensduur en rendement aanzienlijk.
 
ik geloof de ervaring van de diverse forumleden hier en niet de specs die ze opgeven.
een ding weet ik wel kitlight spul werkt beter dan china spul en mn planten vinden het prima.
Ik heb nieuws voor je. Kitelight IS China spul. Ze gebruiken Epistar SMD5050 leds.
 
helemaal prima, bestel ik het in china en het is kapot ben ik maanden aan het wachten tot ik mn geld terug of vervanging heb.
in geval van kitelight vermoed ik minder problemen te hebben.
 
helemaal prima, bestel ik het in china en het is kapot ben ik maanden aan het wachten tot ik mn geld terug of vervanging heb.
in geval van kitelight vermoed ik minder problemen te hebben.
Sites zoals AliExpress geven heel makkelijk en snel geld terug
Dat zou geen issue mogen zijn.

Gelijk hoe. Zelfs rechtstreeks uit China zou ik ze niet boven mijn bak willen. Dit heeft niets met de kostprijs te maken. Ze zijn gewoon niet geschikt.
 
Dit heeft niets met de kostprijs te maken. Ze zijn gewoon niet geschikt.

Onder kitelight leds.
IMG_20170203_182317.jpg
 
Ik zou er teveel nemen zodat je ze kan dimmen.
Leds dimmen verlengt hun levensduur en rendement aanzienlijk.
90Lm/W blijft 90Lm/W..
Sommige leds hebben een hogere efficiëntie bij een lagere DRIVE CURRENT, maar dat houd een keer op..
Meeste hebben een ideale drive current waarop ze het beste lopen, je kan ze minder stroom geven maar dan heb je dus de kans dat ze minder efficiënt lopen.

DIMMEN word gedaan door de leds te pulsen, heeft dus niks te maken met de drive current en efficiëntie

Teveel led nemen om het te dimmen is wel een plan om de levensduur te rekken.
 
Hoe kom ik te weten welke driver ik nodig heb ?

Heb gisteren nog een beetje gekeken en gelezen. en ik zou in totaal 1080 lm moeten hebben. dat komt dan ongeveer neer op 5 leds van 3 watt.
1 led van 6500k geeft 240 lm daar komt dan nog 1 blauw en 1 rood bij of doe ik nu iets verkeerds
 
Alle voltages optellen en klaar.
LDD doet 2-52v dacht ik.
Voeding moet minimaal 3v hoger zijn dan het voltage benodigd voor de leds.

Maar zoals Jürgen aan gaf zou ik de 3w leds niet op 3w laten lopen maar op 1-2w

3w leds lopen dacht ik op 700mA, dus met een LDD 350 heb je 2x zoveel leds nodig maar blijven ze wel langer heel
 
Was wel van plan, om er meer te nemen. ik dacht in eerste instantie dat ik er 24 nodig zou hebben, maar dat blijkt dus heel erg mee te vallen

Wil er wel een dimbare led driver bij nemen. zo dat ik ze niet op volle sterkte hoef te laten branden
En dus inderdaad de levensduur ten goede komt. En de warmte

Maar dus de volt van alle leds bij elkaar optellen en dan 3 volt extra erbij rekenen.
 

Terug
Bovenaan