Led verlichting


Erik-Mulder

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2017
Berichten
112
Leeftijd
67
Locatie
Vlissingen
Hoi allemaal,

Ik heb vandaag (donderdag de 13e april) een nieuw aquarium opgestart, een Jewel Trigon 190

Omdat we qua verlichting ook een sfeer willen creëren ben ik me aan het oriënteren in led verlichting.
Het idee is om naast de T5 lampen een soort " nacht " verlichting te maken.

Nu heb ik de volgende set gevonden,

https://www.ledstripkoning.nl/aquar...ntroller-sets/time-controller-set-basic-50cm/

Omdat dit toch redelijk nieuw is voor ons, graag wat advies. In mijn gedachte zijn de volgende scenario's:

1) alleen de RGB strip gebruiken we ( in de blauwe stand) alleen voor het "nacht effect" en de standaard T5 verlichting van de bak voor de normale verlichting

2) Beide strips worden gebruikt, naast de T5 verlichting creëren we via de witte strip een soort van schemer die dan over gaat in "nacht" (blauw)

3) De complete verlichting van het aquarium wordt geregeld middels de 2 led strips en de T5 lampen worden helemaal niet gebruikt.

Geen idee hoeveel energie de T5 lampen verbruiken maar volgens mij gebruikt led sowieso minder energie.

Alvast bedankt voor eventuele reacties, Astrid en Erik :petjeaf:
 
Omdat dit toch redelijk nieuw is voor ons, graag wat advies. In mijn gedachte zijn de volgende scenario's:

1) alleen de RGB strip gebruiken we ( in de blauwe stand) alleen voor het "nacht effect" en de standaard T5 verlichting van de bak voor de normale verlichting

2) Beide strips worden gebruikt, naast de T5 verlichting creëren we via de witte strip een soort van schemer die dan over gaat in "nacht" (blauw)

3) De complete verlichting van het aquarium wordt geregeld middels de 2 led strips en de T5 lampen worden helemaal niet gebruikt.

Geen idee hoeveel energie de T5 lampen verbruiken maar volgens mij gebruikt led sowieso minder energie.


1 en 2 lijken me goede opties. Voor schemer en nachtsimulatie lijkt dit me perfect geschikt.

3 is geen goed plan vrees ik. De LEDs uit de link zijn niet van de geschikte kwaliteit om goede plantengroei te krijgen. (maar misschien wil je geen planten?)

Als je compleet op LED wil overgaan en je hebt planten in de bak moet je toch op een iets hogere prijs rekenen.
Er zijn tal van mogelijkheden en prijzen op vlak van LEDunits maar ook je T5 is perfect bruikbaar dus misschien is het niet opportuun om een compleet systeem aan te schaffen.

Ik ben het niet zeker maar ik denk dat je dergelijke set ook wel iets goedkoper kan samenstellen dan de prijs in de link.
De TC420 heb ik voor €25 of minder laten komen uit china (via bvb DX.com).
LEDstripjes ben ik niet zo in thuis maar die vind je volgens mij ook goedkoper dan de resterende €84, zeker als het enkel een nacht/schemer-functie heeft want dan hoeft het niet veel te zijn.
Anderen weten daarvan misschien wel goedkopere opties
of je kijkt eens rond hier op het forum of elders online.
 
@Honybadger, dat is een heel interessante optie. Heb gelijk even gekeken bij DX en daar kost tie (nog net geen) 27 euro.
Weliswaar zonder de (Nederlandse) software en handleiding die de ledkoning er bij levert, maar dat is overkomelijk.
(En als ik zo'n controller heb, en ik kom er niet uit, mag ik misschien wel een beroep op jou doen voor hulp via het forum.

Ik ben een complete leek, dus even een paar vragen;

De TC420 gaat gewoon op het 220volt stopcontact en heeft dan een paar uitgangen die 12-24 volt leveren voor aansluiting van de strip?

Ik denk dat optie 2 voor onze situatie ( gezelschapsaquarium met planten) de beste optie is.

Brutale vraag, heb jij de (benodigde) software om de TC420 en zo ja, is dat freeware, shareware of anderszins (koop) ;)

Als ik inderdaad een losse controller koop, waar moet ik dan specifiek op letten als ik dan elders ( Ledkoning?) een losse strips ( blauw en een witte) koop?

Alvast bedankt voor eventuele reactie(s) Groet, Astrid en Erik :regen:
 
De tc420 sluit je via een externe voeding aan, want er zit geen voeding in. De software is altijd Engelstalig, maar zij leveren er een usb en NL handleiding bij. Je kunt echter via internet wel allerlei scripts vinden, dus de vraag is of dat je 40€ waard is.
 
Ik heb wat gegoogled en ik denk toch dat ik voor de complete set ga. Ben ik wel iets meer kwijt maar weegt niet op tegen het gemak. Immers, nu koop ik een complete set waarmee ik direct aan de slag kan. En anders moet ik bij verschillende bedrijven allemaal losse bestellingen doen (Contoller, adapter, led strips) en met verzendkosten er bij, zal het waarschijnlijk maar "enkele euro's" prijsverschil zijn. :deal:
En in de complete set heb ik ook gelijk alle benodigde software er bij.

En wat de mogelijke opties ( instellingen / gebruik ) betreft Ik ga voor optie 2, dus, de gewone T5 lampen blijven in gebruik, met de witte strip ga ik proberen om een "schemerzone" te maken en de RGB strip (meerdere kleuren) wordt dan een (avond) rood en (nacht) blauw effect.

Bedankt voor de reacties tot zover..... Astrid en Erik :petjeaf:
 
Het is denkelijk goed op nog maar eens aan te geven dat ledstrips niet geschikt zijn om als hoofdverlichting te dienen, zoals hier ook al eerder aan gegeven. Onderstaand citaat doet een kwaliteit vermoeden die men m.i. niet waar kan maken!

" Met deze complete set led verlichting voor uw aquarium simuleert u eenvoudig een grote hoeveelheid lichtsituaties. Uw vissen en beplanting komen door de krachtige, dimbare en flexibel instelbare led verlichting nog beter tot hun recht."

Het is daarom jammer dat de aangegeven leverancier het doet voorkomen dat deze leds voldoende licht geven voor algemeen gebruik.
Mijn advies is: Ga voor kwaliteit. Mocht je later besluiten om over te gaan op totale led verlichting is het eenvoudiger om door te bouwen op hetgeen je al hebt én is er geen geld verloren.
 
Ja, ik zat al in die richting te denken. Vandaar ook mijn 3 opties die ik bij het starten van dit topic aangaf en inmiddels besloten heb om voor optie 2, dus d.m.v. de 2 ledstrips een schemer / nacht effect te creëren. En voor de reguliere verlichting blijf ik gewoon de 2 T5 lampen gebruiken...... :deal:
 
En anders moet ik bij verschillende bedrijven allemaal losse bestellingen doen (Contoller, adapter, led strips) en met verzendkosten er bij, zal het waarschijnlijk maar "enkele euro's" prijsverschil zijn. :deal:

Het blijft natuurlijk jouw keuze maar via onderstaande link koop je de TC420 voor €27 inclusief verzending (met cd rom met het programma en is zeer makkelijk programmeerbaar, de USB-stick zit er dan inderdaad niet bij)
Bij de LEDstripkoning kost de TC420 al €69 dus dat scheelt toch wel een paar euro.. :c:deal:
De Ledstrips koop je dan gewoon apart via bvb LEDstripkoning...


http://www.dx.com/nl/p/tc420-1-4-led-programmable-time-controller-black-12-24v-140cm-cable-269307#.WPFbJIWI3V0
 

Terug
Bovenaan