Led-peertjes


P

Pelgrim

Guest
Misschien eerder aan de orde geweest, maar de ontwikkelingen gaan hard.
Ik ben al een tijd op zoek naar de juiste verlichting boven mijn aquaria. Verlichting met een natuurlijke weergave van kleur, goedkoopst in verbruik en ook goed voor plantengroei. Ik heb jaren Tl-lampen van Aquarelle gebruikt. Qua kleur en plantengroei bevalt me deze nog het meest, alleen worden de lampen niet meer geleverd, en de intensiteit van het licht vermindert snel. Ook spaarlampen heb ik uitgeprobeerd, maar die worden toch nog erg heet.
Ik ben nu overgegaan op Ledlampen E27. Ik heb 3 lampen boven mijn 330 literbak staan (150 breed, 55 diep en 40cm hoog) van 10W, kleur 4000K. Iedere lamp geeft 1055 lumen licht. Over de kleur ben ik redelijk tevreden, al vind ik Aquarelle mooier. Het verbruik is aanmerkelijk minder en de lampen kunnen meer gebruikt worden voor belichting i.p.v verlichting. Maar... wat doen Ledpeertjes, 10W, kleur 4000K, met de plantengroei? Is kleur 4000K een goeie mengeling van de rode en blauwe kleuren, of vlakt het beide uit?
 
4000K is op zich wel een goede compromis tussen een mooi uitziend aquarium en goede plantengroei, ik denk ik alleen dat je met de hoeveelheid lumen wat aan de lage kant zit.

Heb je planten die veel licht vragen?

Zelf heb ik 58 watt tl verlichting op 200 liter en dat is toch wel het minimale ben ik achter, voor de wat lichtbehoevende planten.
 
Laatst bewerkt:
Anubias en Crypto soorten vragen weinig licht, de Vallisneria doet het ook nog wel redelijk onder matige belichting.

Dus ik zou het even aanzien dan, als er teken van leven is, is het goed.

Wat voor soort peertjes zijn het, een soort van spot, of schijnen ze 360 graden? in dat laatste geval komt er weinig licht in de bak lijkt me.
 

Terug
Bovenaan