Led of T5 verlichting beter ?


A

Altispinosa

Guest
Hallo,

Ben afgelopen tijd bij een paar mensen geweest die een zee aquarium hebben en de 1 heeft Led verlichting en de ander heeft T5 verlichting en die met zijn T5 verlichting zweert er bij dat dit het best is qua verlichting om de koralen beter te laten groeien en dat ook de kleuren beter uitkomen.

Wat is er volgens jullie het beste ?
 
Wil je nu toch een zee aquarium :D ?
Het moet wel een dierenboel zijn bij jouw thuis :)

Ik zeg HQI en niks anders. Ok, wellicht aanvullen met 2 blauwe TL balken en wat nachtledjes, maar voor koraal, kleur en pracht... ga voor HQI.
Ik ZWEER bij HQI. Als led over 15 jaar bewezen is stap ik wel over, maar nu.... HQI... HQI!!!!
 
Wil je nu toch een zee aquarium :D ?
Het moet wel een dierenboel zijn bij jouw thuis :)

Ik zeg HQI en niks anders. Ok, wellicht aanvullen met 2 blauwe TL balken en wat nachtledjes, maar voor koraal, kleur en pracht... ga voor HQI.
Ik ZWEER bij HQI. Als led over 15 jaar bewezen is stap ik wel over, maar nu.... HQI... HQI!!!!
Mij niet verkeerd begrijpen he,ik vraag gewoon welke het beste zou zijn,ik zeg niet dat ik nu ineens een zeebak ga kopen he.
Wat is HQI ? Bedoel je deze lampen ?
https://www.bouwplaats-inrichting.n...MIlarvq_nd2wIVhojVCh23DgSCEAAYASAAEgJ6UvD_BwE
 
Mij niet verkeerd begrijpen he,ik vraag gewoon welke het beste zou zijn,ik zeg niet dat ik nu ineens een zeebak ga kopen he.
Wat is HQI ? Bedoel je deze lampen ?
https://www.bouwplaats-inrichting.n...MIlarvq_nd2wIVhojVCh23DgSCEAAYASAAEgJ6UvD_BwE

Ow excuus zo had ik het niet eens gezien :).. Ik dacht dat je een zeebak had of wilde en ik had een topic van je gezien met een zoetbak .. Ik vind het altijd leuk om te zien als mensen overstappen.

Die link die je post zijn inderdaad HQI lampen, maar ik zou wel een product kopen wat gericht is op aquaria. Die uit je link zou ik niet nemen.
 
Ik heb nog nooit gehoord van HQI lampen dus ik zou echt niet weten welke je exact bedoeld tenzij je een linkje hebt ?
 
haha mooie vraag waar heel veel antwoorden op mogelijk zijn.

Hier is mijn "mening" en daarbij wil ik benadrukken dat ik alleen ervaring heb met LED.

Als ik de oude artikelen die te vinden zijn mag geloven dan is HQI zeker het beste voor koraal, qua kleuren spectrum en qua intensiteit. HQI heeft alleen ook nadelen en dat is dat deze verlichting echt enorm veel energie verbruikt en daarbij heel veel warmte produceert. Die warmte moet weer gekoeld worden met een koeler die ook weer veel energie gebruikt. Dit is voor de energierekening dus niet echt een fijne optie.

T5 is verlichting waarmee je eigenlijk altijd wel goed zit, je hang 6 of 8 T5 buizen boven je bak (wel met de juiste kleuren natuurlijk) en je hebt goede verlichting waar de koralen het goed op zullen doen.

Bij LED zit het net even anders 1 enkele LED kan maar 1 kleur licht uitstralen (in tegenstelling tot HQI en T5) dit betekend dat als je het totale kleur spectrum wil gebruiken wat koralen nodig hebben dan moet je er goed rekening mee houden dat je de juiste hebt. Tegenwoordig zijn er vele soorten LED verlichting voor zoutwater die bewezen goede resultaten behalen. Zo zijn er hele ervaren aquarianen die ervan overtuigd zijn dat de phillips coralcare lampen net zo goed of misschien wel beter dan T5 zijn. Het grote voordeel van LED is natuurlijk dat ze niet elke 8 maanden vervangen hoeven te worden (wat bij T5 wel noodzakelijk is).
 
Je zat op de juiste richting met je link. Dat waren inderdaad HQI lampen. Maar ik zou meer voor een aquarium gericht product gaan omdat het dan beter hangt en met TL gecombineerd word.

Bv dit

Je hebt dus aan beide kanten een TL, en in het midden heb je 2 HQI lampen.

maristar_112538615054abc688149a21.jpg
 
Ik heb prachtige bakken gezien met TL, en geloof daar ook in, maar dan nog ging ik altijd voor HQI. Het is een persoonlijke mening, ik vind het naar mijn mening beter dan TL, en ik heb zelf betere resultaten geboekt met HQI. Maar dat is dus nogmaals mijn persoonlijke mening.

LED sla ik voorlopig compleet over. Ik wil eerst het groeiverschil zien in bakken die 15 jaar staan. Aangezien LED niet eens zo lang op de markt is, en HQI fans nog niet echt naar LED zijn, wacht ik rustig af. Ik zie ook met LED prachtige bakken dus voorlopig zie ik geen nadelen met een fatsoenlijke LED balk, maar ik ga nog een jaar of 10 voor HQI mocht ik een zeebak bouwen.
 
Ik heb nog nooit gehoord van HQI lampen dus ik zou echt niet weten welke je exact bedoeld tenzij je een linkje hebt ?


Komaan Johnny een beetje meer je best doen hoor! ;)
Had zelf ook nog nooit van HQI lampen gehoord maar als je op deze lampen zoekt in combinatie met zeewateraquarium gaat er een wereld voor je open!

Dus bij google hqi lampen zeewateraquarium intypen en hopla! :cool:

https://www.google.com/search?q=hqi+lampen+zeewateraquarium&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b
 
Ik gebruik nu de led van AI (Hydra 26) en moet zeggen dat dit prima bevalt en heel mooi is in te stellen. Maar goed daar hangt een prijskaartje aan en je moet wel goede led hebben want daar zit een wereld van verschil tussen namelijk.
In mijn oude bak had ik pl licht kleur 10000K en 6500K maar dat is een wereld van verschil met de huidige led.
 
ik gebruik "goedkope" LED balkjes van HVP waarbij al 2 jaar de bak goed draait en de koralen goed groeien. Het belangrijkste is dat je enigsinds weet wat de koralen nodig hebben en er voor zorg dat je de juiste spreiding van het licht en het juiste kleur spectrum hebt.
 
Buiten de coral care heb je ook de aqua illumination lampen..
Maar er zijn er een hoop meer..
Kessil, maxspect, reefbreeders, steve’s Leds, JMB en zo vast nog meer.

Meeste zijn prima in staat SPS te laten groeien en anders wel te laten verbleken door een licht overdosis...
Kijk maar eens op reefcentral of reefsanctuari(?) voor wat mooie led verlichting..
Kleurweergave is mijn inziens ook een beetje een persoonlijke smaak.

Let wel ik heb nog geen reefer, wel ervaring met led op zoet water
 
Smaken verschillen inderdaad en het valt me op dat sommige mensen het "witte" licht boven zout juist niet mooi vinden. Maar ja smaken verschillen en dan kun je beter zoet nemen;)
 
Met blauw licht komen de kleurtjes wel mooi naar voren en dat is wat de meeste mensen graag willen zien natuurlijk daarnaast is wetenschappelijk bewezen dat sps en lps koralen vooral baat hebben bij het blauwe spectrum (maar dat betekend natuurlijk niet dat de bak helemaal blauw moet kleuren).

Verder is en blijft het heel persoonlijk zoals bijvoorbeeld de schittering die je hebt bij HQI en LED, de ene vindt dit helemaal geweldig en de andere juist weer niet.
 
Denkelijk zitten er aan alle systemen voor maar ook nadelen. HQI heeft die ook, zoals TL en natuurlijk ook led. Welk voor en/of nadeel het zwaarst weegt kan heel persoonlijk zijn. Wat ik wel zeker weet is dat ontwikkelingen vaak zo snel gaan dat het echt niet nodig zal zijn om 15 jaar te wachten...
 
Smaken verschillen inderdaad en het valt me op dat sommige mensen het "witte" licht boven zout juist niet mooi vinden. Maar ja smaken verschillen en dan kun je beter zoet nemen;)
Het witte kijklicht is wel wat fijner Opzich.. anders heb je zo’n ruimte schip in je huiskamer staan XD

Maar blauw is essentieel voor de koralen, dit omdat (zover ik het heb begrepen) koralen leven in symbiose met algen.
En aangezien blauw licht de fotosynthese heel goed stimuleerd heb je er veel van nodig zodat dat algje in je koraal meer fotosynthese gaat plegen waardoor er meer voeding beschikbaar komt voor je koraal.

Daarbuiten geeft blauw licht (ook in mijn zoetwater aquarium) een veel frissere uitstraling en krijgen de kleuren meer “pop”
 
Ik vind te blauw echt niet mooi . En dat kom je veel tegen .
In HQI en T5 zit blauw genoeg , echter zie je het zelf optisch niet .
 
Een blauwe TL naast HQI is prima. Ik vind overwegend blauwe bakken ook niet mooi, maar het moet nogal een TL zijn wil hij een HQI overstrooien :D.
HQI geeft naast prachtig wit licht ook een andere schaduwval. Je ziet allemaal flikkeringen van het water op je rif en ik hou daar persoonlijk van.
Er is ook geen breder spectrum dan HQI.

Nogmaals, LED is niks mis mee krijg ik de indruk, maar het is zo lastig om te concluderen. @benvo het gaat inderdaad TE snel. Ik kan pas iets concluderen als ik 10 bakken een flink aantal jaren onder eenzelfde soort LED heb zien staan. En dan heb ik het echt over het merk en type ledje wat uiteindelijk is gebruikt. Aangezien de techniek zo snel gaat, is er een wildgroei aan LED modules, en is het haast onmogelijk om eenzelfde setup te vinden.

We moeten wachten tot de lampen van de grote fabrikanten een aantal jaar hun werk hebben gedaan, en dan hopen dat de eigenaren een gedetailleerd verslag van de bak/onderhoud/bezetting bijhouden. Iemand die zegt "bij mij werkt het al 10 jaar prima" is heel lastig in zee. Elke bak is anders.
 
We moeten wachten tot de lampen van de grote fabrikanten een aantal jaar hun werk hebben gedaan, en dan hopen dat de eigenaren een gedetailleerd verslag van de bak/onderhoud/bezetting bijhouden. Iemand die zegt "bij mij werkt het al 10 jaar prima" is heel lastig in zee. Elke bak is anders.
Alsof in zoet alles hetzelfde is xD
 
Alsof in zoet alles hetzelfde is xD

Nee nee.. zo bedoel ik het maar half. Ik verwacht dat gebruik van licht iets veeleisender is bij koraal dan bij planten. dat klopt, maar voor de rest lijkt het me inderdaad hetzelfde als bij zoet. Het is compleet afhankelijk van de setup, dus vergelijken is moeilijk.
 

Terug
Bovenaan