LED maar hoe?


Saskia

Active member
Lid geworden
9 januari 2010
Berichten
40
Locatie
Posterholt
Hallo allemaal

Ik kan helaas geen antwoord vinden o mijn probleem. Ik heb sinds gister eindelijk onze prachtige bak van 2.00 x 60 x 60 mogen ophalen. Dit wordt een discus bak. Er zitten wel af dek platen op maar geen verlichting. nu wil ik graag LED maar heb werkelijk geen idee hoe ik dit kan een mag bevestigen. Welke LED kan ik het beste gebruiken. Iemand tips???
 
Met je vraag kan ik je niet helpen, maar ik weet wel dat er op oa dit forum veel info over dit onderwerp te vinden is. Ik zou hier eens kijken of bij dit topic. Wellicht kunnen andere verslagen/topics je helpen
 
De meeste kant en klare leds hebben wel een systeem waarmee je eenvoudig op de rand van het aquarium steunen. Maar 2 meter is een flinke afstand. Mogelijks zullen ze op de dwarsstroken moeten steunen. Wat ook geen groot probleem mag zijn. :)
 
Laatst bewerkt:
De meeste kant en klare leds hebben wel een systeem waarmee je eenvoudig op de rand van het aquarium steunen. Maar 2 meter is een flinke afstand. Mogelijks zullen ze op de dwarsstroken moeten steuen. Wat ook geen groot probleem mag zijn. :)
...of, zoals daar zijn, de hang ledverlichting soorten.
 
Ik wil liever geen open bak. Dus wel gewoon met deksel. 2 meter is een hele afstand natuurlijk. Ik het ook per meter kunnen doen en bijvoorbeeld vastmaken aan een pvc buis?
 
Ik wil liever geen open bak. Dus wel gewoon met deksel. 2 meter is een hele afstand natuurlijk. Ik het ook per meter kunnen doen en bijvoorbeeld vastmaken aan een pvc buis?
In dat geval zou ik aluminium profiel gebruiken. PVC neigt ook naar doorbuigen. Verder is het aluminium ook geschikt om warmte af te voeren.
 
www.ledstripkoning.nl heeft speciale aquariumstrips. Zelf erg tevreden mee! Zou je ook eens kunnen kijken. En dan idd, op aanraden van andere leden, deze in een aluprofiel monteren boven de bak

Edit; hier achter mn bureau een ledsttip van ruim 2m in een pvc u vorm en deze buigt, zonder de steunpunten, flink door!
 
www.ledstripkoning.nl heeft speciale aquariumstrips. Zelf erg tevreden mee! Zou je ook eens kunnen kijken. En dan idd, op aanraden van andere leden, deze in een aluprofiel monteren boven de bak

Edit; hier achter mn bureau een ledsttip van ruim 2m in een pvc u vorm en deze buigt, zonder de steunpunten, flink door!

Helaas, Ik heb er een mindere ervaring mee, planten groeiden slecht, heb ze eruit gehaald. Voor een discusbak waar je normaliter weinig planten in hebt zijn ze denk ik beter geschikt. Prima in te regelen als je de advance set aanschaft.
 
ik heb ze ook op een bak van 150x50x60 die van ledstripkoning... echt een ramp voor je planten. heb je een bak zonder planten dan kan het wel goed werken. misschien als je een minder hoge bak hebt dat het wel zou werken.

heeft het aquarium wel een kap of hoe moeten we dat zien?
 
Er liggen losse platen op en links en rechts aan de uiteinden zie ik wel 2 metalen klemmetjes zitten alsof er al LED in heeft gezeten. Het wordt een discus bak. 60 cm diep. Wil geen overdaad aan planten maar wel een aantal een deze niet elke keer moeten vervangen. Nu zie ik bij de witte led van ledstripkoning 1020 lumen per meter een geen idee of dit voldoende is. Ik zou dan 2 meter moeten hebben. Welke kleuren zou ik dan het beste kunnen combineren? Welke andere merken zouden eventueel ook kunnen?
 
Helaas, Ik heb er een mindere ervaring mee, planten groeiden slecht, heb ze eruit gehaald. Voor een discusbak waar je normaliter weinig planten in hebt zijn ze denk ik beter geschikt. Prima in te regelen als je de advance set aanschaft.

Bedoel je de luxe uitvoering dan?
 
als je echt goede verlichting wilt zul je moeten gaan kijken naar JMB LED balken. op een paar stripjes ga je het niet redden ookal heb je makkelijke planten.

dus het is gewoon een open bak met glazen afdekplaatjes?
misschien een optie om er een kap op te bouwen als je dat mooi vind?
 
Hoeveel lumen per meter wordt er geadviseerd om alles optimaal te laten groeien? Of is dat te kort door de bocht?
 
Helaas, Ik heb er een mindere ervaring mee, planten groeiden slecht, heb ze eruit gehaald. Voor een discusbak waar je normaliter weinig planten in hebt zijn ze denk ik beter geschikt. Prima in te regelen als je de advance set aanschaft.
Dat heeft nl. alles te maken met de kwaliteit van deze ledstrips. Voor aquarium's, ik wijs er nog maar eens op, moet je kiezen voor kwaliteit.
 
Ik ben dat wel met je eens, maar wat is kwaliteit?

De ervaring (!) leert dat je kwaliteit bijna nooit vind in strips. Praktisch iedereen die ik ken komt daar naar verloop van tijd op terug, meestal door schade en schande wijs geworden. Kijk bij de gerenommeerde merken op aquarium gebied is en blijft m'n advies.
 
Ik kan je best volgen en heb een soort gelijke ervaring zie mijn topic terug van led naar tl, wat ik uiteindelijk niet heb gedaan.
Ik denk wel dat strips in een aquarium zonder of weinig planten prima kunnen functioneren in een planten bak niet is mijn ervaring.
 
kijk eens op de site van kitelicht aquarium led dat is goed spul met de tc240 erop kan je nacht en dag zonsopgang en ondergang met evt ochtend of avond rood er bij, het is tevens indien nodig later nog uit te breiden, strips zijn in diverse lengte verkrijgbaar en is aan elkaar te koppelen tot de gewenste lengte,het zit al in een aluminium balkje met een laag siliconen er over om water dicht te maken is getest en kwam goed uit de bus door diverse aquarium verenigingen, ik heb het zelf ook al een paar jaar werkt perfect nog nooit problemen er mee gehad, ik heb het ook in het terrarium gezet zodat dat gelijk op loopt met het aquarium echt perfect. dit zijn twee fotos dag licht en avond licht, het gaat heel langzaam aan en ook weer uit zoals in de natuur de vissen zijn ook rustiger met dit licht en de kleur komt beter uit.

IMG_0538.JPG


IMG_0531.JPG
 
Ook ik het ledstrips en ik heb uit voorzorg de TL verlichting er ook nog inzitten.
Ik schakel de TL dan ook nog aan maar wel minder lang dan voorheen.
 
tl is er uit bij mij had hem toch niet aan led is gewoon beter gaat veel langer mee en is in gebruik 60% goedkoper terwijl je elk jaar nieuwe tl buizen moet kopen als je dat uit rekend heb je led verlichting zo terug verdient
 
kijk eens op de site van kitelicht aquarium led dat is goed spul met de tc240 erop kan je nacht en dag zonsopgang en ondergang met evt ochtend of avond rood er bij, het is tevens indien nodig later nog uit te breiden, strips zijn in diverse lengte verkrijgbaar en is aan elkaar te koppelen tot de gewenste lengte,het zit al in een aluminium balkje met een laag siliconen er over om water dicht te maken is getest en kwam goed uit de bus door diverse aquarium verenigingen, ik heb het zelf ook al een paar jaar werkt perfect nog nooit problemen er mee gehad, ik heb het ook in het terrarium gezet zodat dat gelijk op loopt met het aquarium echt perfect. dit zijn twee fotos dag licht en avond licht, het gaat heel langzaam aan en ook weer uit zoals in de natuur de vissen zijn ook rustiger met dit licht en de kleur komt beter uit.

Bekijk bijlage 9715

Bekijk bijlage 9717
't Kan natuurlijk aan de foto liggen maar persoonlijk hou ik niet zo van dat (teveel) blauw. Natuurlijk zit er in de latere avond meer blauw in het licht en in de morgen meer rood. Maar nooit zie ik rode ochtenden of blauwe avonden in de kleuren zoals ik wel eens terugzie in allerlei bakken. Nogmaals dit is persoonlijk en niet als kritiek bedoelt maar ik blijf het onnatuurlijk vinden zo'n discobak.
 
een disco bak springt van de een op de andere kleur binnen een seconde hier gaat hij rond 18.00 u tot 22.00 u steeds zachter en geleidelijk zodat vanaf 22.00 u tot 22.30 u blauw over blijft en dit gaat heel langzaam uit dus zeker geen disco dus, sterker nog mijn vissen hebben tijdelijk in een andere bak gezeten waar tl boven zat elke keer als deze aan ging schoten ze een kant op van schrik onnatuurlijk van donker naar volle licht sterkte zelf heb je ook als je het licht in eens aan doet dat het even fel is ik denk dat saskia met deze led verlichting aardig wat kan besparen met een 2 m bak en een dichte kap met tl moeten er aardig wat tl buizen in die duur zijn in aanschaf en verbruik en elk jaar vervangen moeten worden een 2 m bak is geen juwel rio 180 die bak van 2 m is gewoon 4,5 x groter dus veel meer licht nodig en ze vragen of iemand ervaring heb met een speciaal voor aquarium ontworpen verlichting die aan alle eisen voldoet ik heb hier ervaring mee nogmaals het zit bij mij in een aquarium en een terrarium en ben er zeer te vreden over de service van kitelicht is zeer goed ze hebben een eigen service afdeling die je kan bellen als je vragen heb hier over.
 
met tl moeten er aardig wat tl buizen in die duur zijn in aanschaf en verbruik en elk jaar vervangen moeten worden .

De tl buizen die je bij de bouwmarkt koopt zijn prima voor aquarium doeleinden, en kosten een paar euro, en het verhaal "elk jaar de tl's te moeten vervangen " is napraat en de grootste onzin, de lampen van tegenwoordig kan je gebruiken tot ze op zijn, dus totdat ze niet meer aangaan, ze verliezen max 20% opbrengst in hun levensduur. Dat vissen bij jou schrikken bij het aanspringende licht is mijninziens een stress reaktie van andere aard dan het aanspringende licht. Ik persoonlijk vind de led van kitelight weggegooit geld, de levensduur vond ik bij mij met 3 jaar erg kort.
 

Terug
Bovenaan