Led licht met veeleisende platen


V

vriend van de cory

Guest
Er spookt een vraag door mijn hoofd en ik kan er overduidelijk niet van slapen.

Kan ik mijn aquarium laten bloeien met led verlichting?

Ik lees heel veel dingen over led , zowel goede als slechte dingen dus een oordeel vormen is zeer lastig.

Als ik er ledbalken opleg met witte en blauwe ledjes , met een kracht van 38lumen per liter en 6500K, zullen mijn planten dan schitteren ?
 
Volgens wat ik er van lees wel. Maar mooie planten gaat om veel meer dan licht natuurlijk.
 
Volgens wat ik er van lees wel. Maar mooie planten gaat om veel meer dan licht natuurlijk.

Snap ik ;) , had er bij moeten vermelden dat al de rest op en top is , alleen het licht is klungelen .


Mijn probleem is gewoon dat ik veel lees dat planten rood licht willen. En er zitten geen rode ledjes in mijn lamp. Maar wit licht geeft ook rood licht ?
 
Een aandeel wel. Met TL is het zo dat als je een gangbare kleur neemt je je verder eigenlijk alleen druk hoeft te maken over het vermogen in de praktijk.Maar ik heb te weinig LED verstand om je een sluitend antwoord te geven.
 
Het valt te proberen.
 
Ik ben nu ook met led hele veeleisende plantjes aan het groeien, en tot nu toe gaat alles goed. Ik denk niet dat je je al te druk moet maken:)
 
Ik ben nu ook met led hele veeleisende plantjes aan het groeien, en tot nu toe gaat alles goed. Ik denk niet dat je je al te druk moet maken:)

Kan je wat meer info geven? Welke kleur ledjes ? lumen/liter ?
 
Ik heb voor de zekerheid nog een 5rood-1blauwe ledstrip gekocht. deze worden speciaal gemaakt om planten te laten groeien dus ze zullen wel hun ding doen hoop ik.
 
Kan je wat meer info geven? Welke kleur ledjes ? lumen/liter ?

Ik heb maar een heel klein bakje, 30x15x15 (lxbxh). Daar staan twee ledstrips op zo'n 4cm boven van 2x 2,5 watt.
In het bakje zit Micranthemum monte carlo, Hemianthus callitriochides, javamos, cristmas mos en Atherantha Reineckii mini.
De ledkleur is ingesteld op groenwit, iets meer wit dan groen zegmaar.
 
https://nl.aliexpress.com/item/DC-1...32717258012.html?spm=2114.13010608.0.0.Uzrs2X

Dit nog even erbij gekocht , hopelijk doet het wat het zegt dat het doen !

Het valt inderdaad te proberen maar ik zie wel in de link dat die strips gemaakt zijn voor hydrocultuur, dat is wel iets anders dan planten in een aquarium natuurlijk. Het valt af te wachten in hoeverre de lampen ook efficiënt zijn boven een bak vol water met andere woorden...
 
Het valt inderdaad te proberen maar ik zie wel in de link dat die strips gemaakt zijn voor hydrocultuur, dat is wel iets anders dan planten in een aquarium natuurlijk. Het valt af te wachten in hoeverre de lampen ook efficiënt zijn boven een bak vol water met andere woorden...

Logisch gezien zou het toch moeten werken?
Ik kan me niet iets bedenken dat ze met ledlichten voor aquaria doen om ze specifiek voor aquaria te maken. Buiten ze waterdicht te maken. Wat deze lampjes ook zijn :) .

Ik heb maar een heel klein bakje, 30x15x15 (lxbxh). Daar staan twee ledstrips op zo'n 4cm boven van 2x 2,5 watt.
In het bakje zit Micranthemum monte carlo, Hemianthus callitriochides, javamos, cristmas mos en Atherantha Reineckii mini.
De ledkleur is ingesteld op groenwit, iets meer wit dan groen zegmaar.

Dat zijn inderdaad niet de makkelijkste planten . Het geeft me vertrouwen voor mijn bak :) . Jij doet het met een 30tal ledjes denk ik dus het moet mij toch ook lukken met 288 ;) , om dan nog de rode ledjes niet mee te tellen!
 
Logisch gezien zou het toch moeten werken?
Ik kan me niet iets bedenken dat ze met ledlichten voor aquaria doen om ze specifiek voor aquaria te maken. Buiten ze waterdicht te maken. Wat deze lampjes ook zijn :) .
Mja, die redenering klopt toch niet volledig hoor. Zoals ik eerder zei is het grote verschil dat je in een aquarium een waterkolom tussen lamp en plant hebt. Om die te overbruggen en nog genoeg bruikbaar licht op de bodem van je bak te krijgen heb je lampen nodig die volgens mij net iets andere specificaties hebben.
Van een andere kwaliteit zeg maar.
Waarom vind je zoveel slechte verhalen over de resultaten van goedkope led(strips) boven aquaria denk je? Onder andere dus omdat je in aquaria andere omstandigheden hebt dan boven een bakje met plantjes in een bodem water (wat hydrocultuur eigenlijk is).
Maar goed: zoals ik zei: het valt te proberen dus laat je gaan! ;)
 
Ik geef je wel gelijk hoor, lage prijs laat mij ook zeker twijfelen aan de kwaliteit, maar het valt te proberen, en als het lukt zoveel te beter.
Heb nou toch een 2de ledbalk gekocht van goede kwaliteit , geen simpele strips .
En uiteindelijk is mijn bak niet zo hoog .

Ben zelf ook benieuwd wat het gaat geven , en zal het zeker laten weten in het topic over mijn bak !
 
https://nl.aliexpress.com/item/DC-1...32717258012.html?spm=2114.13010608.0.0.Uzrs2X

Dit nog even erbij gekocht , hopelijk doet het wat het zegt dat het doen !
Voor een aquarium moet je je verre houden van dit soort spul. Leds kunnen erg goed werken, we hebben zelf al jaren ledverlichting, maar kies voor kwaliteit! En ja, daar zal een prijskaartje aanhangen. Maar de aanschaf van rommel zal een veel hogere prijs vragen!
 
Dat zijn inderdaad niet de makkelijkste planten . Het geeft me vertrouwen voor mijn bak :) . Jij doet het met een 30tal ledjes denk ik dus het moet mij toch ook lukken met 288 ;) , om dan nog de rode ledjes niet mee te tellen!

Ik denk dat het helemaal goed gaat komen!
 
Ik hoop het ook echt !
 
Het hangt er uiteraard ook van af wat voir led je gebruikt. De meeste ledstrips (de flexibele strips die je kunt plakjen) zullen niet goed genoeg zijn voor een beplant aquarium, maar je zou cryptocorynes, javavarens en echinodorus kunnen houden.
Als je goede kwaliteit led verlichting koopt/maakt (bijvoorbeeld de daytime matrix, de leds van dennerle, de leds van JMB, of de leds van aquatlantis) , is een beplant aquarium goed te doen.
 
Mijn led zijn allemaal kraaltjes , volgens de producent van hoge kwaliteit.
 
Ik heb nog nooit een producent horen zeggen dta hij troep maakt.

goh ja dat dacht ik ook, maar het ziet er niet uit als troep ;) . We zullen zien wat het geeft .
 

Terug
Bovenaan