Led Juwel Vision 450


J

JohnnyBK

Guest
Hallo,

Ik wil een Zuid Amerika bak maken, maar heb hier nog geen verlichting voor. Het betreft een Juwel Vision 450 (150l, 60-40d, 64h, 450 liter). Ik wil er graag LED in hebben.

Aan planten komt er in:

Limnobium laevigatum
Braziliaanse klimop
Echinodorus soorten

In mijn zoektocht ben ik op twee units uitgekomen. Dit omdat ze eenvoudig te verwisselen zijn met de TL units, en de kleppen van Juwel erop kunnen. Het betreft deze:

Daytime cluster Control 150

http://www.azaqua.nl/daytime-control-led-verlichting/536-cluster-control-150.html

Juwel HeliaLux LED 1500

http://www.aquaplantsonline.nl/verl...ng/juwel-helialux-led-1500-54-watt-6750-lumen

Heeft iemand ervaring met deze LED's? En wat raden jullie me aan?

Bij voorbaat dank!
 
Gezien je keuze qua planten/biotoop ben je in ieder geval niet direct een grote licht intensiteit nodig. Je zou, dit is een toevoeging, ook nog eens kunnen kijken naar de JMB "Amazon" lijn. Dit is een lijn bedoelt speciaal voor een Zuid Amerikaanse biotoop. JMB heeft een erg goede kwaliteit producten zo weet ik uit eigen ervaring. Van de door jou genoemde merken kan ik geen goede raad bieden, ik ken de producten (nog) niet.
 
Gezien je keuze qua planten/biotoop ben je in ieder geval niet direct een grote licht intensiteit nodig. Je zou, dit is een toevoeging, ook nog eens kunnen kijken naar de JMB "Amazon" lijn. Dit is een lijn bedoelt speciaal voor een Zuid Amerikaanse biotoop. JMB heeft een erg goede kwaliteit producten zo weet ik uit eigen ervaring. Van de door jou genoemde merken kan ik geen goede raad bieden, ik ken de producten (nog) niet.
 
JMB hoor je vaker goede verhalen over ja.

aan de andere kant, azaqua verkoopt voornamelijk kwaliteit spul. en voor deze prijs zou je toch ook wel wat mogen verwachten...
 
Azaqua lijkt aardig maar geeft naar mijn schatting, een zwakke 3500 lux op 10 cm afstand ..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb die juwel helialux nu een kleine week in mijn vision 260 en het bevalt mij heel goed.
Ik heb hem wel met de day and night controller.
Houd er wel rekening mee dat deze alleen wit en blauw licht heeft.
Ik heb hem op deze site gekocht, en de goede voor jou uitgezocht.
http://www.aquaristik-zentrum.at/shop/de/juwel-helialux-led-einsatzleuchte-1500
Hier is hij veel goedkoper dan in Nederland, alleen duurde het 2 1/2 week voor hij binnen was.
Ik vind het een veel mooier licht dan met tl- verlichting.
Succes met je zoektocht.
 
Bedankt voor jullie reacties

@benvo: Naar deze heb ik inderdaad ook al gekeken, ik zit dan alleen wel met een probleem qua afdekken van de bovenkant. Er komen namelijk waarschijnlijk visjes in die nog wel eens de neiging hebben om er uit te springen. Hoe heb jij dat gedaan?

@Waterbewoner: Het is een tweedehands aquarium, en daarom heb ik de lichtbalken niet. Dan kom ik dus weer op hetzelfde probleem als hier boven.

@stuwmeester: Dankjewel, dat is zeker goedkoper! Het opstarten heeft geen haast, dus levertijd maakt niet uit. Heb jij toevallig ook een ZA bak? En ben je niet bang voor een algenplaag vanwege het blauwe licht?
 
Nee ik heb een gezelschapbak en kreeg na een week inderdaad zwarte puntalg. Nu zijn mijn planten niet meer de jongste en ik was toch al van plan om hem helemaal opnieuw in te richten. Er komen dan ca. 40 planten in.
Ook heb ik het licht van 100% naar 80%maximaal gezet. Je moet het weer opnieuw uitproberen zo.
 

Terug
Bovenaan