Lavasteen met bijwerkingen? Witte begroeiing en blauwalg?


K

KurtH

Guest
Mijn aquarium is ondertussen 3 weken ingedraaid.
Waarden zijn goed. (Realiseer me nu net dat ik meet na waterwissel. Moet dit voor en na de wissel(50%) gemeten worden?)
  • NO3: 5
  • PO4: 0.4
  • FE:0.05
  • 25,5°C
  • PH: 6.8
  • KH:5
  • GH:5
  • NH4: 0.05
  • NO2: 0.05
Zwarte kiezel en rode lavastenen, CO2installatie, Led licht van JMB. Tweede pomp/filter bijgehaald die nu ook aan het indraaien is omdat na veel lezen duidelijk was dat mij een iets te zwakke was verkocht.

Voorlopig zijn er twee problemen:
  • 1 lavasteen heeft blauwalg. Het blijft (voorlopig) heel lokaal op die steen. Deze steen staat meest centraal in de bak en is tegelijk de hoogste.
    Gestart met waterwissel, 3 dagen volledig verduisteren, waterwissel en nu 3de dag met blue exit van easy life.
    Met een waterstofzuiger erlangs borstel ik met een tandenborstel weg wat terug lijkt te komen. Het is duidelijk dat het blijft omdat sommige plekjes op de steen zuurstofbellen blijven ontwikkelen en na goed kijken is er een héél dun velletje zichtbaar waar de zuurstof onder zit en ik gok dat dit dus blijvende blauwalg is.
    (Door stom rekenwerk heb ik een week overgedoseerd met PO4 (volgens de EI methode). Ik dacht dat het hierdoor zou komen, maar ondertussen zijn er al 3 waterwissels geweest en ik moet steeds bijdoseren om tot de 2mg te komen, dus ik ben niet zeker of ik inderdaad veel teveel gedoseerd had. De NO3 mik ik op 20. De bedoeling is om het als aquascape te laten volgroeien)
    De Blue exit vraagt 14dagen geen waterwissel na aflopen van de kuur, ik was van plan dit op te volgen. Hebben jullie verdere suggesties? Of opmerkingen?

  • Op 1 hele kleine steen (slechts 1) zit een wit residu bovenop de steen. Het is mij pas opgevallen toen de steen al even in de tank zat. Ik ben niet zeker of dit in eerste instantie al was. Kan dit een mineraal zijn dat uitbloeit? Of iets anders (levend?) dat aan het groeien is? Het topje van de steen is iets groter dan een 2€ stuk. (Ik heb er net met een ruitenkrabber over proberen te gaan en verrassend genoeg veert het wat mee. alsof het iets organisch is en het kon ook afgesneden worden, het brokkelde niet af...)
    Suggesties wat dit kan zijn?
    20180703_141455.jpg
Alvast bedankt!
 
Kun je die steen er niet uithalen?
 
Je hebt nog nh3/4 en no2 dus echt goed zijn de waarden nog niet maar voor de opstart is dat niet vreemd.Blauwalg is vooral vaak een teken dat de bacteriecultuur nog niet op orde is. Ik zou het zoveel mogelijk weghalen en dat blijven doen en de bak rustig minimaal 4 weken laten indraaien.

Warden zijn gemeten na de verversing dus daarvoor zullen die nog hoger zijn geweest.
 
De kiezel ligt niet gewoon een paar cm hoog, naar achteren ligt die vrij hoog. Die steen weghalen gaat half de bak door elkaar halen. Zit ik eigenlijk niet op te wachten, maar in het ergste geval moet het maar.
Ik heb nog langer zitten zoeken en vind vooral dat het normaal is bij opstart. Zeker als er nog restanten in de lavasteen zouden zitten die niet volledig verwijderd werden. Zolang het op die ene steen blijft ga ik het afwachten omdat ik gok dat deze dus inderdaad ergens wat vervuiling heeft opgenomen tov de anderen. Indien de bewoners vreemd verdrag gaan tonen gaat het vrij duidelijk zijn.

Ik wacht dan nog even af ivm de waarden tot ze nog verder zakken. Hopelijk gaat de blauwalg inderdaad weg als hij helemaal ingedraaid is. Als perfectionist is het eerder stresserend dat het niet weg lijkt te gaan. Misschien de verkeerde nieuwe hobby opgepikt... :eek:
 
De No3 wat ophogen naar 10 kan ook wel helpen.
 
Volgens wat ik erover lees op gebied van aquascape hoog ik op naar volgende waarden:
NO3 -> 20
PO4 -> 2 (of zo dicht er tegen, liever niet te hoog omdat het bron van blauwalg zou kunnen zijn blijkbaar)
 
Volgens wat ik erover lees op gebied van aquascape hoog ik op naar volgende waarden:
NO3 -> 20
PO4 -> 2 (of zo dicht er tegen, liever niet te hoog omdat het bron van blauwalg zou kunnen zijn blijkbaar)
Punt is blauwalg kan met minder No3 toe als planten.
Daarom is het belangrijk dat je altijd voldoende no3 hebt. 20/2 is mooi.
 
Ik heb nog langer zitten zoeken en vind vooral dat het normaal is bij opstart


Dat gaf ik ook al aan maar zorg wel dat je ook wat nitraat in je bak hebt zoals Dirk ook aangaf. Zou ook nu niet te lang belichten en niet op vol vermogen als dat al zo is.
Hoeveel uren heb je de verlichting aan?
 
Bedankt, heb ik mijn opzoekwerk toch al goed verricht :)
 
Btw, je volgt de EI en doseert wekelijks 20 mg en 2 mg?
 
Gestart op 6u 80%, elke 2 dagen kwartiertje bij en 3de dag 5% erbij.
Nu dus 7u45 en 100% verlichting.
 
Neen, 20 en 2 zijn de richtwaarden afhankelijk van wat ik meet. :)
NO3 +1m/1mg/100L
PO4 +1ml/0.1mg/100L
 
Ik zou niet boven de 8 uur nu gaan en eventueel wat dempen.
 
In orde, hou ik dat even aan.
Bedankt voor het advies.
 
Na aanleiding van een ander topic heb ik laatst een avond gegoogled over zogenaamd lava steen. Ik zou het de bak niet graag inhebben.

Al het steen in de wereld is ontstaan uit gestold magma. Of we het nu lavasteen noemen of gewoon steen.
De individuele eigenschappen van verschillend steen word bepaald door oa de druk en temperatuur. Het moet toevallig zo zijn dat een bepaalde set stoffen aanwezig is die toevallig op die temperatuur zijn en toevallig afkoelen en stollen..

Er zijn dus letterlijk miljarden soorten combinaties te vinden. Uiteraard is er veelvoorkomend steen omdat er op die locatie een overschot aanwezig was van bepaalde grondstoffen.

Gerichter zoekende op zogenaamd "poreus lavasteen" maakt het nog erger. De hoeveelheid variaties die er zijn waarop dit uiterlijk ontstaat is enorm! Wij zien wellicht een tint donkerder of een tint lichter van kleur maar in realiteit kan elke steen gigantisch verschillen. Als er toevallig ergens een klontje ijzer in de grond zat, en 10 stenen worden met ijzer ontwikkeld en ALLES daaromheen niet.... dan ziet het er vaak hetzelfde uit omdat we alles met kleine gaatjes op 1 hoop "lavasteen" gooien.

Ik vind lavasteen illuster en vermijd het.

Lees er eens wat wetenschappelijke artikelen over. Super interessant.
 
Ik heb inderdaad veel gelezen over dergelijke mogelijkheden. Tegelijk las ik ook heel veel over bezitters die voor vele jaren geen problemen hebben gehad.
Mocht ik onverklaarbare verschijnselen krijgen overweeg ik zeker om ze eruit te halen, maar voorlopig past alles nog in bepaalde vakjes, dus ik ga het wat afwachten.
Toch bedankt voor je input!
 
Ik heb inderdaad veel gelezen over dergelijke mogelijkheden. Tegelijk las ik ook heel veel over bezitters die voor vele jaren geen problemen hebben gehad.
Mocht ik onverklaarbare verschijnselen krijgen overweeg ik zeker om ze eruit te halen, maar voorlopig past alles nog in bepaalde vakjes, dus ik ga het wat afwachten.
Toch bedankt voor je input!

Ja dat is het gevaarlijke. Waar hebben ze het steen vandaan, althans, van welke vulkaan komt het af? Of is het zelfs oersteen?
Als je steen van dezelfde locatie hebt is de kans natuurlijk best wel aanwezig dat dit hetzelfde is. Maar als het een andere vulkaan is...
 
Volgens wat ik erover lees op gebied van aquascape hoog ik op naar volgende waarden:
NO3 -> 20
PO4 -> 2 (of zo dicht er tegen, liever niet te hoog omdat het bron van blauwalg zou kunnen zijn blijkbaar)
Die waarden zijn dus absoluut niet aquascape gerelateerd. Die 2 waarden behoren tot een standaard verhouding bij een standaard Estimated Index recept en word niet specifiek bij aquascapen gebruikt.

En PO4 geeft trouwens geen blauwalg. Het veroorzaakt zelfs helemaal geen alg...
 
In orde, omdat ik vele aquascape gerelateerde berichten en posts heb gelezen die met de EI methode werkten heb ik dit aan elkaar gelinkt in mijn conclusies. Wat het ook zij, EI wordt gebruikt bij plantengroei en dat is mijn doel.
Wat de PO4 en blauwalg betreft kan je onmogelijk weten of dit wel of niet het geval is omdat duidelijk is dat niemand echt weet wat precies de oorzaak is, anders hoor ik heel graag wat de oorzaak is. Daarom heb ik ook steeds voorwaardelijk omschreven dat het aan de PO4 kan liggen. Wat mijn gedachtegang versterkt is dat ik het kort voor het uitbrak verkeerdelijk teveel gedoseerd had. Daarom ben ik liever voorzichtiger. Baat het niet dan schaadt het niet.
We zullen zien of met het verdere indraaien de alg inderdaad verdwijnt.
Bedankt.
 
En PO4 geeft trouwens geen blauwalg. Het veroorzaakt zelfs helemaal geen alg..


Ik denk ook eerder dat het zit in een probleem van de bacteriecultuur maar ja dat is te verwachten bij de opstart. Po4 is inderdaad niet de oorzaak want er zijn bakken met een po4 van 5-10mg en dat zijn mooie showbakken.
 
Geeft me alleen maar meer vertrouwen dat het weg zou moeten gaan. Als dat binnen een 3-tal weken niet het geval is ga ik me wel opnieuw zorgen beginnen maken :)
 
Goh, dat is artikel nr2 dat ik gelezen had in mijn zoektocht. Het eerste artikel was ook op die website waar ook uitgelegd wordt hoe ze verwijderd moet worden. Daar komt dan ook de werkwijze van in mijn eerste post vandaan.
Daarna heb ik nog talloze artikelen en forumposts gelezen zowel in Nederlands als Engels. Daarna ben ik ook wetenschappelijke artikels beginnen zoeken uit nieuwsgierigheid en geen definitieve conclusie.
Momenteel heb ik nog steeds geen definitieve conclusie gevonden, dus ik ga jullie suggesties moeten afwachten ivm het verder indraaien.
 
want er zijn bakken met een po4 van 5-10mg en dat zijn mooie showbakken

Ik draai in mijn bakken met een PO4 van 0.5 ppm en die zien er ook wel leuk uit ...:)

on topic:blauwalg is ook vaak een zuurstoftekort. Dus zou je kunnen proberen om in de nacht extra te beluchten
 
Overdag parelen de plantjes al die in de bak staan en 's avonds gaat de CO2 uit. Denk je alsnog dat er te weinig aanwezig gaat kunnen zijn?
De JBL testkoffer heeft een o2 test dus die wil ik morgenochtend gerust eens uitvoeren...
 
Het kan wel aanwezig zijn, maar word het goed verspreid door je gehele bak?
M.a.w. heb je wel de optimale stroming zodat je geen deadspots hebt?
 
Voorlopig kan dat absoluut niet meer :D
Ben beetje halsoverkop gestart en bij een uitverkoop kreeg ik er vrij voordelig een Sicce Whale 350 bij. Officieel 1100L/u debiet. De bak is 300L.
Het leek allemaal nog vrij goed te stromen, maar de plaats van de blauwalg begon exact in het midden van de bak, op het hoogste punt, in een holte in de steen. Dus ik dacht ook dat het daar aan lag.
Nu heb ik een E1902 greenline van JBL aangeschaft die nu mee aan het indraaien is. Beide pompen tot bijna halve kracht dichtgeschroeft, maar momenteel dus een stevige stroming. Dus nee, ik ben vrij zeker dat er momenteel geen deadspots gaan zijn waar de blauwalg zit. :)
 
Als perfectionist is het eerder stresserend dat het niet weg lijkt te gaan. Misschien de verkeerde nieuwe hobby opgepikt... :eek:
Yep:D:D
 
Ik ben ook ontzettend koppig en zeer vastberaden. We zullen zien welke eigenschap de bovenhand haalt. :D
Heb me voorgenomen om het een jaar te proberen. Als ik dan nog even enthousiast ben gaan we naar een grotere bak op maat, anders gaat't weer buiten :)
 
Komt vast wel goed. Geduld hebben is belangrijk en met rust ,reinheid en regelmaat kom je een heel eind;)
 
Voorlopig kan dat absoluut niet meer :D
Ben beetje halsoverkop gestart en bij een uitverkoop kreeg ik er vrij voordelig een Sicce Whale 350 bij. Officieel 1100L/u debiet. De bak is 300L.
Het leek allemaal nog vrij goed te stromen, maar de plaats van de blauwalg begon exact in het midden van de bak, op het hoogste punt, in een holte in de steen. Dus ik dacht ook dat het daar aan lag.
Nu heb ik een E1902 greenline van JBL aangeschaft die nu mee aan het indraaien is. Beide pompen tot bijna halve kracht dichtgeschroeft, maar momenteel dus een stevige stroming. Dus nee, ik ben vrij zeker dat er momenteel geen deadspots gaan zijn waar de blauwalg zit. :)
Nou, dan kunnen we dat ieder geval wegstrepen :thumbs:

Heb je trouwens een overzichtsfoto van je bak?
 
Inderdaad, na alles wat ik gelezen heb (en zover ik alles begrepen heb en alles 'onder controle' heb) is mijn voorlopige conclusie dat ik moet wachten tot alles netjes ingedraaid is.
Enigste vraagteken waar ik momenteel nog mee zit is of de bak geen piek gaat krijgen als ik de 'oude' filter ga afkoppelen... Ik gok dat de helft van de cultuur, of zelfs meer, daar in gaat zitten. Aangezien bacteriën in evenwicht zitten met het bestand in de bak... Ze gaan niet allemaal automatisch verhuizen naar de nieuwe filter.
Wel zit er veel kiezel en dus ook lavasteen in de bak, dus mogelijk dat er ook een groot deel van de bacteriën in de bak zelf zitten..
Wordt ook weer iets om af te wachten en kort op te volgen.
 
In je bodem zit een groot deel van de bacterien en als je de nieuwe filter 4 weken laat meedraaien dan gaat dat vast wel goed en wellicht kun je filtermedia overzetten.
 
De Easy-life blue exit kuur zit er op. Het is duidelijk minder voorlopig. Er zijn nog zichtbaar (meerdere) plaatsen waar hele kleine luchtbelletjes vormen, maar deze plekken groeien niet zoals voorheen en ze zijn ook maar nauwelijks waarneembaar qua verkleuring. Op dit moment blijven ze dus onder controle. Hopelijk verdwijnen ze in de toekomst volledig. Voorlopig moet ik wel nog 14 dagen wachten met een waterwissel door de kuur. Zou enkele van onderstaande problemen misschien oplossen, maar de waterwaarden blijven momenteel vrij goed.
Ondertussen heb ik ook een CO2 probleem opgelost dat ik niet wist dat ik had. 's ochtends wou mijn bellenteller anders doorstromen dan de dag ervoor en moest ik weer opnieuw inregelen. Ik dacht dat het magneetventiel niet deftig werkte en wou de fabrikant contacteren of natuurlijk twijfelen of ik niet genoeg info had om het correct te doen. Het is toch eerder een geval van 'user error'. Terugslagklep extra na de bellenteller geplaatst en ik vermoed verkalkt aan de binnenzijde. Deze verwijdert en nu loopt dit ook goed.
Na de overtuiging hier dat de PO4 niet de oorzaak kon zijn heb ik deze terug aangevuld tot 2mg. Ook toevoeging van sporenelementen heb ik opgetrokken omdat het ijzer aan de lage kant bleef.
Alles groeit nu duidelijk veel sneller. De hoop is dat dit de algen zou inperken, maar voorlopig heb ik door het optrekken van de voedingsstoffen natuurlijk wel (vermoedelijk) draadalg op 2 plantjes. Zodra de planten gewend zijn aan de extra voedingsstoffen hoop ik dat dit weer verdwijnt. Voorlopig laat ik de plakjes hangen om te zien of ze (snel) groter worden of niet.
Ook op de wand van het aquarium vormt zich duidelijk zowel puntalg als draadalg. Alles sinds een paar dagen. Momenteel wijd ik dit dus allemaal aan de gewijzigde voedingsstoffen. Afwachten dus of het betert.
 

Terug
Bovenaan