Land/water terrarium, advies?


P

Pimmendag

Guest
Hoi.

Ik wil graag een terrarium gaan maken met een land- en watergedeelte. Watergedeelte hoeft niet heel groot te zijn, zou het wel leuk vinden als er een stroompje/watervalletje in zit. Op het land lijkt het me leuk om dierente hebben zoals kikkers, gekkos of hagedissen.

Terrarium wordt denk ik 40x40

Hebben jullie nog tips?
-welke dieren gaan samen
-welke dieren verdrinken niet
-kunnen er dieren in het water gedeelte (slak, kreeft of kleine vis)
-nog andere tips voor beginners?

Ik hoor graag van jullie :koffie:
 
Kijk eens op gifkikkerportaal.

Gr. Jan :c
 
Leuk dat je dr mee wilt beginnen!
Ikzelf heb een exo terra 45x45x45, met een watergedeelte van zo'n 8 cm hoog. je geeft zelf al aan dat het watergedeelte niet heel groot hoeft te zijn, dat is ook het handigst, aangezien je dan veel grondoppervlak overhoud voor moeras en landplanten. De wortels van de landplanten zitten dan wel in het water (tenminste bij mij, als je niet met een bakje oid werkt) waardoor ze mijns inziens beter groeien en de bak op beter verwarmt is (mits je het water verwarmt natuurlijk.
Als je al gaat voor bewoners in het water, kies dan garnaaltjes (vuurtjes bijv.) of kleine rasbora's of endler's of iets anders van dit formaat. Ik heb gekozen voor red scarlet endlers en ze doen t prima. Het watergedeelte diervrij houden is ook een goede (zo niet; betere) optie.
Op je landgedeelte moet je in dit formaat bak ZEKER GEEN TWEE SOORTEN WILLEN. Dit gaat 9/10 keer fout. Ik heb hier 4 lepidodactyus lugubris, leuke beestjes die officieel nachtactief zijn, maar vaak overdag ook vanalles uitvreten. Qua kleur misschien minder spectaculair, maar ze zijn wel leuk qua gedrag en kweken ook vrij eenvoudig (vanwege het feit dat bij deze soort geen mannetjes nodig zijn).

Waterval/stroompje kan wel, schijnt alleen vrij lastig te zijn. Ik heb t zelf nooit geprobeerd.

Nog andere tips? Zoals aangegeven: zoek nog meer info op op internet en uit boeken. BEGIN NIET VOOR JE WEET WAT HET PLAN IS.

Ik hoop dat je dr wat aan hebt! :)
 
Bedankt, is een goede website met veel informatie en inspiratie! :c
 
Bedankt voor je tips! :book: Ik heb inderdaad gelezen dat combineren van verschillende soorten in 1 terrarium een slecht idee is, ga ik dus ook niet doen. Ik zit nu te denken aan een dendrobates soort, weet nog niet precies welke, ligt ook aan aanbod, in het watergedeelte komen waarschijnlijk vuurgarnaaltjes.

Ik heb al hydrokorrels in het terrarium gedaan en ben nu bezig met planten verzamelen en mossen zoeken, ook heb ik mooie stenen gevonden die ik nu aan het wassen ben.

Zondag ga ik alles in het terrarium doen en ook een waterstroompje regelen. Hierbij wordt ik geholpen door een vriend die ervaring heeft met terraria, hij heeft succesvol gekko's gekweekt in een tropisch terrarium, hij heeft ook ervaring met gifkikkers.

Ik zal het proces vastleggen en een fotoalbum aanmaken.
:daisy:
 
Ik ben benieuwd hoe t gegaan is...
 
Epipedobates tricolor is een leuke en makkelijke beginnersoort qua gifkikkers, zijn vrij mooi gekleurd, worden niet heel erg groot en fluiten mooi.
En 1 mannetje met 2 vrouwtjes zou passen in jouw terrarium.
Voeding voor deze soort bestaat uit fruitvliegjes, springstaartjes, tropische pissenbedden, ...
Probeer kleine krekels te mijden omdat deze nachtactief zijn en de kikkers durven lastig te vallen.
Deze soort is ook vrij makkelijk te kweken en ze dragen de kikkervisjes soms op hun rug van locatie naar locatie.
Al zou ik voor een aqua-terrarium gaan voor wat groters, 60 cm * 40 cm * 40 cm is naar mijn mening de minimummaat om een mooi en gezond aqua-terrarium op te stellen als je ook levende dieren in het waterdeel wilt kunnen houden.
Ook is dit de minumummaat voor veel gifkikker soorten.
 
bedankt voor jullie reacties :D
laatste tijd heel druk met school en werk dus helaas gen tijd gehad om te reageren, maar de vakantie komt er bijna aan. ;)

ik ben van plan om over twee weken de kikkers op te halen en ik denk aan 1 man en 2 vrouwtjes. kan dat gewoon van dezelfde familie zijn?

hier alvast een foto van het terrarium
iXDSarHrMkfZu3u4pvllYa8JImRaw6ys.jpeg

er ligt een groot stuk hout in, is een beetje moeilijk te zien, ik zal binnenkort een leuk filmpje proberen te maken. er zit een klein waterstroompje in over het hout en naar een klein poeltje toe. watergedeelte is toch te klein voor ander dieren, dus ik hou het bij gifkikkers.


(sorry voor typfoutjes ik verstuur dit vanaf mijn telefoon XD)
 
Pimmendag zei:
ik ben van plan om over twee weken de kikkers op te halen en ik denk aan 1 man en 2 vrouwtjes. kan dat gewoon van dezelfde familie zijn?
Zolang je niet van plan bent te gaan kweken is het geen probleem.
Wil je wel gaan kweken kan dit voor inteelt zorgen en dan zou ik wel het mannetje bv. van een andere kweker halen.

Terrarium ziet er leuk uit, maar ik zou er nog een bromelia inzetten als ik jou was, stellen gifkikkers heel erg op prijs.
Je kunt gaan voor een echte bromelia of voor een plastieken versie zoals die uit de "smart plant" lijn van Exo Terra.
 
bedank voor de tip! :)
 

Terug
Bovenaan