Lake Tanganyika


Lennard_J

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2017
Berichten
243
Leeftijd
33
Hoi allemaal,


ik ben aan het kijken om een nieuw project te starten.
Voor dit project ben ik nu eerst alles aan het uitwerken op papier dus alles is nog mogelijk.

Dit project ben ik dus nog aan het kijken voor een aquarium, planten en de vissen

de volgende vissen zou ik graag willen houden alleen weet ik niet of deze samen kunnen?

lamprologus stappersi

lamprologus Similis






gr Lennard
 
dan denk ik er nog eens goed over na.
 
Bedenk (vooral bij vissen uit dit meer) eerst eens wat de afmetingen zijn van jouw bak zullen zijn.
 
ja ik lees bij deze 2 voornamelijk dat ze in aquariums rond de 60l zouden kunnen. mijn plan is groter maar weet nog niet hoe groot moet nog wachten op de geplande ruimte.

maar als ik zou kiezen tussen de 2 soorten wordt het lamprologus stappersi

wordt deze gehouden in een groep of koppel en is die inhoud (liters) belangrijk of de oppervlakte van het aquarium

ook zou ik er iets anders bij willen houden als iemand suggesties heeft dan hoor ik het graag
 
je houdt ze als groep. Voornamelijk het oppervlak is belangrijk maar het moet toch wel 30cm minimaal hoog zijn.
 
Super

Hoe groot zou de groep moeten zijn en wat is daarbij de benodigde oppervlakte ?
 
je krijgt vanzelf jonkies, ze kweken heel makkelijk.
45cm x 30cm x 30cm is de minimale maat voor een paar.
 
Okey dat is heel klein
Ja starten met een 5/ 6

Wat zou er voor de rest bij kunnen of beter species only tank
 
je krijgt vanzelf jonkies, ze kweken heel makkelijk.
45cm x 30cm x 30cm is de minimale maat voor een paar.
Ik zou beide vissen niet in zo'n kleine bak houden... dan ga je er echt niet van genieten.

In een 80cm bak kun je bv met de similis een mooie kolonie laten groeien.. Als je alleen een 45 cm bak kwijt kun, DAN GEEN TANGANYIKA!!!
 
ik denk dat je vanaf 1,2m wel 2 verschillende vissoorten kan houden.

Maar 2 slakkencichliden wordt ook lastig hoor!!! die blijven niet zo netjes op hun plaats. Ik zou in een 1,2m kiezen voor een groep similis en dan een rotsbewoner of groepje paracyps...
 
Aantal soorten is afhankelijk van de grootte van het aquarium.
Tot 60 cm (72 - 96 liter) is één soort het beste. Vrijwel alle cichliden richten een territorium in dat verdedigd wordt, bij twee soorten leidt dit tot conflicten waarbij een van de twee uiteindelijk vermoeid raakt, ziek wordt etc.

Vanaf 80 cm (96 - 128 liter) zijn er mensen die succesvol twee soorten houden, wat door veel hobbyisten echter toch wordt afgeraden. Mocht je dit desondanks willen proberen houdt dan rekening met de inrichting en het soort bewoners. Een slakkenhuiscichlide met een duidelijk 'slakkenkerkhof' deel in je aquarium en een koppel rotsbewoners met hun eigen rots deel. Op die manier kunnen de vissen zich altijd terugtrekken in hun eigen territorium. Nogmaals dit wordt door veel hobbyisten afgeraden omdat het nog steeds aan de kleine kant is.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld 4-6 Neolamprologus Similis en een koppel Julidochromis Transcriptus.

Pas vanaf 100 cm (120 - 160 liter) wordt de mogelijkheid tot het houden van 2 soorten geadviseerd. Ook hierbij zou je kunnen denken aan een combinatie van bovenstaande soorten. Ook zou je kunnen kijken naar Telmatochromis Vittatus of Telmatochromis burgeoni. Let hier echter wel op dat deze soort ook gebruik maken van slakkenhuizen en er dus voldoende beschikbaar moeten zijn in je aquarium.

Pas vanaf 140 cm (225 liter) en groter zijn er een hoop meer combinatie mogelijkheden mogelijk.
 
Ik zou beide vissen niet in zo'n kleine bak houden... dan ga je er echt niet van genieten.

In een 80cm bak kun je bv met de similis een mooie kolonie laten groeien.. Als je alleen een 45 cm bak kwijt kun, DAN GEEN TANGANYIKA!!!


Ik wil sowieso groter dan dat wilde alleen kijken in welke verhouding de groep vissen moet
 
Ik ben nu aan het kijken naar 1 van de 2 slakkenhuis bewoners zoals bovenstaand en dan nog een bij passend schooltje in hogere water lagen of zo rots bewoners

En dan start maat bak 80cm tot max 1,2 M.
 
Ik ben nu aan het kijken naar 1 van de 2 slakkenhuis bewoners zoals bovenstaand en dan nog een bij passend schooltje in hogere water lagen of zo rots bewoners

En dan start maat bak 80cm tot max 1,2 M.

Als je voor 1,20 gaat kijk naar mijn suggestie voor de bak (dan wel liefst 50 cm hoog en minimaal 40 cm diep) van kolonie similis en een schooltje paracyps (kijk dan wel goed welke van de 2 en wat je dan nodig hebt aan rotsopbouw).
Je zou ook bv nog een paar (max. 4) synodontis lucipinnis kunnen plaatsen of een solo A. calvis.

In 80 cm, kolonie similis en met een fikse steenhoop aan een van de kanten wederom (2) lucipinnis.

In beide gevallen heb je een leuke bak om naar te kijken. Let wel dat 1,20 echt wel een minimum maat is voor een schooltje paracyps.
 
Klinkt als een interessant topic. Helpen kan ik jr niet, maar ben wel benieuwd wat het gaat worden
 
Interessant
Heel erg bedankt voor de leuke ideetjes

Het schooltje (paracyps) vindt ik persoonlijk minder

En als ik er iets bij zet heeft mijn voor keur de telmatochromis-vittatus

Maar de synodontis lucipinnis of zo A. Calvis vind ik ook erg interessant

Nu maar eens uitmeten wat er zou kunnen qua aquarium

Als ik de simulus om zou ruilen voor multis maakt dat een verschil in wat wel of niet kan ??
 
Interessant
Heel erg bedankt voor de leuke ideetjes

Het schooltje (paracyps) vindt ik persoonlijk minder

En als ik er iets bij zet heeft mijn voor keur de telmatochromis-vittatus

Maar de synodontis lucipinnis of zo A. Calvis vind ik ook erg interessant

Nu maar eens uitmeten wat er zou kunnen qua aquarium

Als ik de simulus om zou ruilen voor multis maakt dat een verschil in wat wel of niet kan ??
multis kom ik vaker tegen in de winkels. Verder zit er. dacht ik weinig. verschil tussen
 
Ik heb gekweekt met similis (dus geen nakweek en dan verkopen), maar echt selectief doorgekweekt op scherpe en mooie strepen ;-) Want kweken doen bij (multi's) allebei als konijnen.
Persoonlijk vind ik de similis mooier omdat de strepen op de kop beter zichtbaar zijn. Maar qua gedrag maakt het niet zoveel uit. Er zijn beschrijvingen dat de ene meer rotsgebonden is dan de andere. Maar dat heb ik nooit waar kunnen nemen als ze voldoende schelpen hebben. Dus een flinke bodem met schelpen is mooi, Joey heeft (vind ik) nog te weinig schelpen in zijn bak. Maar met de zandlaag die hij heeft zullen deze vissen flink tekeer gaan. Ze graven zand echt weg.

Zijn best pittige visjes
 
Ik heb gekweekt met similis (dus geen nakweek en dan verkopen), maar echt selectief doorgekweekt op scherpe en mooie strepen ;-) Want kweken doen bij (multi's) allebei als konijnen.
Persoonlijk vind ik de similis mooier omdat de strepen op de kop beter zichtbaar zijn. Maar qua gedrag maakt het niet zoveel uit. Er zijn beschrijvingen dat de ene meer rotsgebonden is dan de andere. Maar dat heb ik nooit waar kunnen nemen als ze voldoende schelpen hebben. Dus een flinke bodem met schelpen is mooi, Joey heeft (vind ik) nog te weinig schelpen in zijn bak. Maar met de zandlaag die hij heeft zullen deze vissen flink tekeer gaan. Ze graven zand echt weg.

Zijn best pittige visjes

gedeeltelijk off-topic maar wat raad jij aan als minimum om alleen een kolonie similis te houden?
 
Ik heb ze, zeer succesvol, in een 80 cm bak gehad. Zoals ik al vertelde, je krijgt snel jongen en dan is juist het gedrag mooi om te zien en voor mijn gevoel is een 80 cm dan beter. Maar als je alleen similis gaat houden zou je ook een 60 cm bakje kunnen doen, je ziet ze ook in kleinere bakken maar daar ben ik echt geen voorstander van.
Veel schelpen, weinig zand en dan wat stenen verspreid in de bak als zichtbarrieres.
 
Je kan het zo klein maken als je wilt (niet dat ik dit adviseer). In de U.S. worden deze cichliden constant aangedragen als leuke cichliden voor in kleine aquaria, waarin ze zelfs doorslaan tot aquaria van nog geen 30 liter. Dit zijn de uitzonderingen, meestal wordt hier 20 gallons aanbevolen, wat neerkomt op 75 liter. Een aquarium van 60 x 35 x 40 zou dus volstaan als we dit advies zouden opvolgen.
Belangrijkste bij territoriale cichliden is de oppervlakte i.p.v. de inhoud. Liever dus een 60 x 45 x 30 dan een 60 x 35 x 40 (bron).
Concreet: een 60 cm aquarium (bij voorkeur grote oppervlakte) is mogelijk voor een kleine kolonie. Wil je deze vissen echt de ruimte geven en de kolonie flink laten groeien (20-30 visjes is geen uitzondering) dan is een 80 cm aquarium wel echt een minimum. Wil je een kleine kolonie en rotsbewoners toevoegen is een 80 cm aquarium (bij voorkeur grote oppervlakte) het minimum. Een 100 cm aquarium zou uiteraard hier weer beter zijn. En ook hier geldt weer dat veel afhangt van de oppervlakte van het aquarium.

Voor de verschillen tussen de Multi's en Similis is het misschien goed om onderstaande video eens te bekijken:


Hier nog wat interessante informatie van shelldwellers.com (bron):
Over afmeting van het aquarium:
"Lamprologus multifasciatus and Lamprologus similis form colonies with groups of adults living together communally. In fact, I've seen juveniles share in the responsibility of raising fry with both species, but one thing I've noted (at times) that similis will allow other mature females within breeding territories, whereas multifasciatus will only allow younger juveniles but not other mature females. These females are chased off and sometimes ganged up upon with the other surrounding females. I have both smaller breeding trio's of similis and multi's both in 15 gallon tanks and seen different stages of fry from newly free swimming to larger fry and juveniles with the females tolerating them. Not all is perfect as I've seen newly free swimming fry just disappear. Males tend to be polygamy breeders but if given limited space you can have a pair in a smaller tank. I wouldn't suggest anything smaller than a 10 gallon if you have a ratio of 1 male to 2 females, anything smaller I would suggest only 1 to 1 ratio. In sexual dimorphism, as recorded by Ad Konings "Back to Nature Guide to Tanganyika Cichlids" males 4cm long with females 3cm long."

Over de verschillen tussen Multifasciatus en Similis:
"L. multifasciatus is more colonial than L. similis.
Yes both species interact with one another in the same ways although clearly personalities of individuals differ and can be interesting and fun to watch. Breeding in both species tends to slow done once the tank becomes crowed in the wild larger juveniles are chased off, in the aquarium environment they are chased sometimes bullied, and yes, some are killed especially when they reach maturity, clearly larger tanks are better for this reason. In both species, you will get pairing but if there are more females both species will become a harem colony.. Females quarrel over smaller territories as do males which is a larger area. I have observed sand sweeping in both species, clearing an area with their bodies pushing sand asides instead of the typical mouths full of sand moving but both species dig about the same… "


Let op, dit is gebaseerd op de ervaringen van een hobbyist en uiteraard geen feiten. Maar wellicht kunnen meerdere hobbyisten dit ondersteunen of juist ontkrachten.
 
bedankt voor alle informatie

de ruimte waar het aquarium gaat komen is nog niet tot mijn beschikking maar wil gaan kijken voor een 100X50X40 bak te doen

en dan groepje simulus of multi

en dan leuke rots bewoner
 
Ik heb hiervoor altijd tanganyika aquariums gehad. 1 ding wil ik je meegeven. Zodra jij een grote groep slakkenhuis bewoners hebt. (ze fokken ontiegelijk hard) nemen ze de hele bak inbeslag en zijn zeer agressief en territoriaal. In mijn 180bij 75 bij 75 bak jaagden ze zelfs mijn tropheus f1 door de hele bak heen!! Ik ben van mening dat deze kleine rakkers beter alleen in een bakje kunnen. Ik raad je dan liever de vittatus aan. Die kun je nog wel combineren en heeft zeer leuk gedrag. Heb er een filmpje van gemaakt.
 
bedankt voor alle informatie

de ruimte waar het aquarium gaat komen is nog niet tot mijn beschikking maar wil gaan kijken voor een 100X50X40 bak te doen

en dan groepje simulus of multi

en dan leuke rots bewoner
Zoek een leuke rots bewoner op en neem geen multi of sim binnen een jaar zie jij je rots bewoners niet meer, 9 jaar ervaring, als je guppen al snel vind vermeerderen. Deze gaan nog harder en als je te weinig slakkenhuizen hebt. Gaan ze tussen je stenen zitten. Denk er goed overna!
 
okey raad je ook andere schelpbewoners zoals de lamprologus stappersi af en beter een leuke rots bewoner
 
Ik had een Aqua 65 en begon met 5 volwassen Multi s. Binnen korte tijd waren dat er tientallen maar ik zag geen vorm van agressie en ze beschermden als groep de jongen.
Omdat ze maar doorkweekten en ik ze hier moeilijk kwijt kon heb ik de hele groep verkocht maar op zich is de Multi een hele leuke en rustige slakkenhuisbewoner.
 
Ik had een Aqua 65 en begon met 5 volwassen Multi s. Binnen korte tijd waren dat er tientallen maar ik zag geen vorm van agressie en ze beschermden als groep de jongen.
Omdat ze maar doorkweekten en ik ze hier moeilijk kwijt kon heb ik de hele groep verkocht maar op zich is de Multi een hele leuke en rustige slakkenhuisbewoner.

Had je deze Multi's met nog andere vissen? Of enkel Multi's onder elkaar?
 
Ja ik wil er wel iets anders bij en daarom geen multi’s

Ik Ga me nog beraden voor een leuke samenstelling heb toch nog even de tijd voor dat de ruimte waar ik kn gaan bouwen voor mij is
 

Terug
Bovenaan