Laetacara dorsigera

Discussie in 'Ledenervaringen aquariumdieren' gestart door Mars, 23 apr 2012.

View Users: View Users
  1. Mars

Mars Erelid

Lid geworden:
    16 jun 2004
    • Wetenschappelijke naam
      Laetacara dorsigera
    • Nederlandse naam
      -
    • Hardheid: zacht, neutraal, hard
      Zacht
    • Temperatuur: koud, subtropisch, tropisch
      Tropisch
    • School, koppel, harem of solitair
      Koppel
    • Welke waterlaag (boven, midden, onder of overal)
      Midden
    • Herkomst
      Zuid-Amerika (Brazili�, Argentini�, Bolivia)

007ab.jpg

2. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Ik vind dit een prachtige vis, die naar ik lees niet al te moeilijk in een gezelschapsaquarium te houden is.

Ik ga een 1m60 Zuid-Amerika aquarium inrichten waar ik graag een koppel van deze soort in wil hebben.
    Daarom zou ik graag meer willen weten over de voor deze soort wenselijke inrichting. Over temperatuur en waterwaarden is op internet volop info te vinden.
    En ook wil ik weten of ze in een bak van 1.60 meter samen met andere dwergcichliden (in mijn geval Mikrogeophagus altispinosus) te houden zijn.

Oftewel: graag m��r ervaringen!

3. ppaul

ppaul

Lid geworden:
    6 jan 2011
    in mijn geval zijn ze wel te houden met andere dwergen (ik had apistos) maar sinds ik die weg gedaan heb kregen ze wel wat meer natuurlijk gedrag en trokken ze hun eigen plan. Bij mij zaten ze vaak onder drijfplanten en hout dus in de middelste/bovenste waterlagen. erg mooie en leuke visjes!

4. boinater

boinater

Lid geworden:
    15 aug 2010
    In het engels wordt het dier ook wel een red-breast Acra genoemd, dus in het Nederlands kan je dit mooi vertalen naar een Rood borst Acra en heb je een Nederlandse benaming van de vis!

Het zijn echt super dieren, erg rustig en verdraagzaam naar andere vissen.
    Hierdoor moet je zoals ppaul dus ook al zegt rekening houden met de medebewoners.
    In mijn bak werden ze geheeld ondergesneeuwd door de kersenbuiken, maar nu die weg zijn hebben ze heel natuurlijk gedrag.
    Mooi op kleur waren ze al.

Je zou ze kunnen houden met een rustige appistogrammi soort met licht territoriaal gedrag.
    Bij mij zijn ze liefhebbers van drijvend voer (zowel vlok als cichlide sticks) en klein diepvriesvoer/ leventvoer.
    Ze zitten bij mij gewoon op kraanwater en dat gaat dus prima.

Zorg voor een echte zuid amerikaanse biotoop achtige inrichting --> veel hout alsof deze boomwortels voorstellen en hoge planten.
    Daarnaast is er op deze site best veel te vinden (zoals gebruikelijk):

http://www.seriouslyfish.com/species/la ... dorsigera/

5. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Mijn nieuwe aquarium is overigens bij nader inzien niet 160, maar 150 cm, maar goed.

Als de dorsigera met een rustige Apistogramma samen kan, zou het volgens mij met M. altispinosus z�ker moeten lukken.
    Mijn plan is dus bij deze getrokken, nu nog op zoek naar een mooi koppel!

6. AadMec

AadMec Guest

Acara bedoel je denk ik @boinater ?

7. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Zit wel nog 1 addertje onder het gras: beiden substraatleggers, dus concurrentie voor afzetplekken mogelijk.

Verder: zie maar eens een koppel M. altispinosus te krijgen met dat moeilijke gedragsonderscheid op jonge leeftijd (die ze in de winkel nog hebben). Er wordt meestal aangeraden te beginnen met een groepje zodat een koppel kan ontstaan.

~ Ivo

8. boinater

boinater

Lid geworden:
    15 aug 2010
    Klopt aad!

Ivo heeft wel gelijk, maar je bak is denk ik wel groot genoeg dat de vissen beiden een eigen leg plek vinden!

9. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    De bak is zeer zeker groot genoeg daarvoor, klopt en had ik even moeten melden. Ik bedoelde ook voornamelijk dat de belangrijkste opgave dan is om genoeg afzetplekken door de gehele bak te creeren. Ronde keien, grootbladige planten etc.

En, nog een grappig puntje: Acara betekent weer cichlide. Dus eigenlijk zegt die naam nog niet heel veel ;)

~ Ivo

10. boinater

boinater

Lid geworden:
    15 aug 2010
    Nee inderdaad ^^, daarom hebben ze er maar snel roodborst voor geplakt :)

Maar je hebt gelijk wat betreft inrichting Ivo, bij mij zelfde geval.
    Kersenbuikjes weg gedaan en de acara voelden zich helemaal happy.
    Snel alle stenen en zwaardplanten iets verplaatst en zo de bak territoriaal verdeeld en hopelijk op naar het eerste kweek succes voor mij met deze dieren :daisy:

11. Angelawiersma17

Angelawiersma17

Lid geworden:
    25 aug 2009
    Kunnen ze ook samen met corydoras soorten als ze jongen hebben??

12. Gertbl

Gertbl

Lid geworden:
    24 feb 2009
    Ik heb ze momenteel met 15 Corydoras sternbai in en 1m bak zwemmen. Het koppel heeft in deze bak een nest gehad en de Corydoras sterbai mochten redelijk dichtbij komen. Maar is ook afhankelijk van de drukte die de rest geeft. Bij mij hebben ze alleen de Corydorassen en de Ancistrus hoplogenys groep erbij.

nYib6bKI5qp9DIcyUkOxhVLw-KhiIMWc.jpeg
    Laetacara dorsigera by Gertbl, on Flickr

nYib6bKI5qp9DIcyUkOxhVLw-KhiIMWc.jpeg
    Laetacara dorsigera by Gertbl, on Flickr

13. MauriceB

MauriceB

Lid geworden:
    26 mei 2013
    vind deze vissen niet uitgesproken tropisch.
    ik houd ze subtropisch en daar doen ze het uitstekend op. dan doel ik temperaturen deze wintermaanden rond de 16-20 graden.

corydoras zijn meer een bedreiding voor het nest dan de dorsigera's voor de corydoras.
    het is meer dat de dorsigera zeggen hey foie ga eens weg, en de corydoras zeggen we doen het lekker toch.

dus agressie komt niet in het woordenboek voor van de dorsigera, beetje duwen meer niet

14. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Even een update:

Ik heb ze momenteel samen met Cleithracara maronii (sleutelgatcichlide) en dat gaat perfect, vallen elkaar niet lastig en ik zie ze eigenlijk vrijwel altijd.
    Ik heb er ook maanvissen bij gehad, ook dat ging prima.