Labidochromis Caeruleus


J

JordiO

Guest
Ik heb besloten een Malawi bak op te starten en met deze vis te beginnen. Nu heb ik echter nog enkele vragen:

Ik heb een bak van 80 cm,
- hoeveel van deze vissen kunnen/moeten er in deze bak. (zelf dacht ik aan 3-4 (1 man))
- kan je deze vis ook combineren met andere vissen, zo ja, welke? (bijv. schoolvissen?)
 
Welkom!

Deze vissen kunnen helaas niet in een bak van 80cm.
 
Minimum bakmaat voor de rustige malawi mbuna is 1.2m. Bij veel ervaring aanwezig en goede viskeuze is een meterbak <soms> ook mogelijk. De caeruleus is in van de 4 soorten die je als ervaren cichlidenhouder wel kunt houden in een meterbak (160liter).
80cm kan echt niet, er zijn wel enkele Tanganyika soorten die in 80cmkunnen. De combi met "normale" vissen malawi/tanganyika kan eigenlijk nooit, hooguit wat stevig gebouwde meervallen maar die hebben meestal heel andere inrichting en waterwaardes nodig.

Scholenvissen uit malawi zijn er niet, uit Tanganyika wel: de kleine killi is lastig te vinden en duur en kortlevend, kunnen er wel 5-10 van in 80cm. De rest van de tanga scholenvissen heeft (veel) meer ruimte nodig, denk aan 1.5m+ bakken.

Wil je malawi, neem dan het liefst een 1.5m bak, en echt minimum dus 1.2m.

Malawi mbuna houdt je in een overbevolkte bak, 1 harem werkt dus sowieso niet. Een intern filter per definitie ook niet, gezien de flinke overbezetting. Dit zorgt er ook voor dat er geen andere vissen zijn die zich happy voelen bij de drukke en agressieve mbuna, enkele Synodontis meervallen kunnen wel en in grote bakken een aal. Maar "gewone" vissen worden alle kanten opgejaagd/gesloopt, plus het water en de inrichting (alleen maar zand en stenen, geen hout en geen/weinig planten) zal ze niet bevallen.
 
misschien is een mooie west Afrikaanse cichlide soort ook leuk, nanochromus,pseudocrenilabrus of pelvicachromis (anomalochromis thomasi wordt denk ik te groot).
hierbij zijn ook hele leuke scholenvissen te vinden zoals barbeeltjes of kleinere zalmpjes. als men niet biotoop gericht wil blijven kunnen kleinere corydoras soorten ook nog...
 
Als je graag een "stenenbak" hebt met visjes net interessant gedrag kun je ook nog denken aan een koppeltje Badis badis met erbij een schooltje barbeeltjes en een kleine Aplocheilus voor rond het oppervlak. Badis badis komt voor in gebieden waar ronde keien de bodem bedekken.

Apistogramma macmasteri (verkocht als viejita vaak,onterecht) komt ook voor in "rocky zones" en daarbij kan ook heel goed een scholenvisje.
 
Jij gooit er een zooi in een emmer, even schudden, en Hoppa.

Wie is udomritthiruj???/
 
Even wat meer gegevens misschien, voor wat eventueel andere opties zijn voor een visbestand (niet specifiek met cichliden):

Bak is 80x30x40, heb er zelf een rocky achterwand in geknutseld, waar alle techniek achter verwerkt is, inclusief waterval.
Buitenfilter: tetra ex800
Ik ga er een zandbodem in leggen, met weinig beplanting, de PH-waarde van het aquarium en kraanwater hier liggen vrij hoog, rond 7-8.
 

Terug
Bovenaan