L nummer gevecht


E

Emmbillie

Guest
Hoi iedereen!
Vannacht is na bijna 2 jaar vreedzaam samenwonen mijn L nummertje (nummer onbekend) geflipt.
Met als resultaat: 2 longfin ancistrussen waarvan de longfin niet zo long meer is.
Waarom ik weet dat het L nummertje de dader is, is omdat ik hem net achter een ander zag jagen.
En dat na al die tijd rustig verscholen te zitten, zich nergens mee te bemoeien, is hij nu ineens een terreur geworden. Vissenpubertijd ;)

Net het duivelse beestje gevangen en in een aparte bak gedaan.
Nu is er 1 aardig toegetakeld, de kleinste, en is de grotere man er met scheuren en hapjes uit zijn vinnen van af gekomen.

De dame, er het ergst aan toe met een kortgewiekte staart die normaal wel een cm langer zou zijn.

IMG_3346.JPG


Verder is het bij de man niet zo ver; een hapje uit zijn staartvin en gespleten vinnen, eet als een beer en zwemt/plakt vrolijk rond dus daar komt het met wat Catappa wel goed mee. Alleen wil ik natuurlijk deze vrouw ook de kans geven goed te herstellen en tegen beter weten in hopen dat ze weer een mooie lange staart krijgt. Waar ik niet van uit ga, helaas.

Dus mijn plan is;
-water verversen, elke dag een emmertje van 10 liter in hun 180 liter bak
-3 Catappa bladeren
-elke dag lage dosis voogle

Denken jullie dat we het daarmee redden? Of hebben jullie nog tips of waarschuwingen o.i.d.?
Groetjes!

Oja.. hier de schuldige crimineel:

IMG_3348.JPG
 
Hier de man: gehavend, maar het leven nog intact.

IMG_3349.JPG
 
Denk dat dat het enige is wat je kan proberen. Er is helaas geen wonder medicijn voor vinnengroei.

Heb je onlangs nog dingen in de bak gedaan? Nieuwe vissen toegevoegt?
 
Denk dat dat het enige is wat je kan proberen. Er is helaas geen wonder medicijn voor vinnengroei.

Heb je onlangs nog dingen in de bak gedaan? Nieuwe vissen toegevoegt?

De schade aan de vinnen kan ik wel mee leven, zolang de ancistrussen dat zelf ook kunnen.
Wel jammer natuurlijk! Ze waren beide erg mooi.
Ik verwacht dat bij de man het vlies zelf wel weer dichtgroeit binnen een paar maanden:
De vrouw zal altijd wel een korter staartje houden. Gelukkig lijkt ze geen last te hebben bij het zwemmen, en zijn de andere vinnen nog redelijk op lengte.

Ik heb een maand terug drie vissen toegevoegd, wellicht hebben zij zijn vaste stekje overgenomen en hem zo gedwongen naast die opdringerige ancistrussen te leven.
Wat dat betreft kan ik het alleen mezelf kwalijk nemen.

Nu is het een kwestie van vinrot voorkomen en hopen dat ze een stukje van hun fraaiheid en waardigheid terug krijgen ;)

Ben al lang blij dat het me vandaag is opgevallen. Morgen had al te laat kunnen zijn!
 
Zeker als dat territoriale vissen waren dan kan dat wel is de trigger zijn geweest.

Overigens heb ik al wel vaker gelezen over ancistrussen die out of the blue een zwaar agressie patroon ontwikkelen. Zelfs na jaren in een bak te hebben gezeten.

Het zijn wat dat betreft net mensen en soms ontspoort er gewoon 1 :oops:
 
Zeker als dat territoriale vissen waren dan kan dat wel is de trigger zijn geweest.

Overigens heb ik al wel vaker gelezen over ancistrussen die out of the blue een zwaar agressie patroon ontwikkelen. Zelfs na jaren in een bak te hebben gezeten.

Het zijn wat dat betreft net mensen en soms ontspoort er gewoon 1 :oops:


Haha, in dit geval was het L nummertje ontspoort! De ancistrussen zitten nu beteuterd bij te komen van het hele gebeuren.

Wat ik wel bijzonder vond, is dat de L nummer die ik normaal nooit zag en keer op keer vergat dat ik hem überhaupt had, plots erg aanwezig was. En ook niet bang zoals hij normaal wel was.

Morgen een enkeltje psychiatrische inrichting (bak van een ander) voor meneer ;)
 
Is bij een hoop vissoorten zo dat naar mate ze ouder worden ze heel territoriaal worden naar andere soorten maar ook hun eigen soort.
Hopelijk herstellen je gehavende vissen weer goed.
Is de dader een L-69 dat je weet?
 
Als ik zo naar de foto kijk, dan vind ik je L-nummer erg op een P.maccus lijken. Dit kunnen inderdaad behoorlijk felle vissen zijn. Ik heb er ook eentje gehad, die opeens agressief tegen de mede-bewoners ging doen. Ik heb haar toen 2 weken in een soort 'time-out' in een ander aquarium gezet. Na die 2 weken heb ik haar weer terug gezet en toen was het gedrag helemaal over en is het ook niet meer teruggekomen. Hopelijk helpt bij jou het visje een tijdje apart zetten ook.
 
Is bij een hoop vissoorten zo dat naar mate ze ouder worden ze heel territoriaal worden naar andere soorten maar ook hun eigen soort.
Hopelijk herstellen je gehavende vissen weer goed.
Is de dader een L-69 dat je weet?

Ik vermoed dat je gelijk hebt met het nummer.
De dader is ondertussen naar een fijn bakje van een kennis verhuist, die heeft alleen zwemmers in de bovenste waterlaag. Dus die gaat vast een beter leven tegemoet!

Ik zie ondertussen bij de man al een klein stukje vlies terug komen tussen de vinstralen. Dat gaat rapper dan verwacht!
 
Als ik zo naar de foto kijk, dan vind ik je L-nummer erg op een P.maccus lijken.

Ook ik vind hem erg op een panaque maccus (L104/L162) lijken. Absoluut geen L069. Deze komt bijna nooit voor in de omloop, vind het wel goed van @Seabait dat hij met z'n favoriete nummer komt!;):sorry:.


Ik denk dat het wel goed komt met die ancistrus. Je kan de panaque even apart zetten als je wil, als een soort van "straf". Denk dat het inderdaad komt door de extra vissen die je er bij hebt gezet.
 
Ook ik vind hem erg op een panaque maccus (L104/L162) lijken. Absoluut geen L069. Deze komt bijna nooit voor in de omloop, vind het wel goed van @Seabait dat hij met z'n favoriete nummer komt!;):sorry:.


Ik denk dat het wel goed komt met die ancistrus. Je kan de panaque even apart zetten als je wil, als een soort van "straf". Denk dat het inderdaad komt door de extra vissen die je er bij hebt gezet.


Hahaha, geweldig!
Inderdaad staat die naam me wel bij. Hij heeft ondertussen een nieuw thuis gevonden.
Vind het sneu voor hem als hij mijn bak als te druk ervaart, dan doe ik hem liever naar een liefhebber die hem een fijn rustig bakje met de complete bodem voor zichzelf kan geven.
En daar zit ie nu ook in, met als bovenburen wat platy's.

Dochtertje van een vriendin van me wilde graag ook een aquarium toen ze mijne zag. Een maandje terug kreeg ze dat ook voor haar verjaardag, mooi 60 liter bakje. Dus ik vind het ook nog eens leuk dat ze dan zo blij is met mijn lastpostje! Win-win voor beiden
 
Ik was ff mis idd maar bedoelde een L-169 ;)
 
Als ik zo naar de foto kijk, dan vind ik je L-nummer erg op een P.maccus lijken. Dit kunnen inderdaad behoorlijk felle vissen zijn. Ik heb er ook eentje gehad, die opeens agressief tegen de mede-bewoners ging doen. Ik heb haar toen 2 weken in een soort 'time-out' in een ander aquarium gezet. Na die 2 weken heb ik haar weer terug gezet en toen was het gedrag helemaal over en is het ook niet meer teruggekomen. Hopelijk helpt bij jou het visje een tijdje apart zetten ook.

Oeps die heb ik ook in mijn bak... hopelijk houdt hij zich gedeisd. Wel geinig om te lezen dat een time-out werkt.
 
Een update na bijna 2 weken na het voorval.
Het vrouwtje krijgt weer een mooi stukje vin terug, maar aan de man zie ik dat hij een beetje vaal van kleur is geworden.
De vrouw is nog mooi oranje, de man dus niet. Ik zie geen symptomen van vinrot oid, iemand die me kan vertellen of dit normaal is wanneer hij ouder word of een teken is van ziekte?

Vrouwtje:
IMG_3595.JPG


Mannetje, die heeft altijd al een donkere vlek op de vin gehad, vermoed niet dat dat met ziekte te maken heeft

IMG_3597.JPG
IMG_3599.JPG
 
Heeft hij genoeg holen om in te schuilen? mogelijk voelt hij zich een beetje ''bedreigd'' na het voorval. Is maar een gok, zou het zo ook niet weten.
 
Heeft hij genoeg holen om in te schuilen? mogelijk voelt hij zich een beetje ''bedreigd'' na het voorval. Is maar een gok, zou het zo ook niet weten.

Hij kan zich op veel plekken verstoppen, maar laat zichzelf wel zien. Misschien dat hij inderdaad nog moet bijkomen?
 
Ik ben vandaag best geschrokken van hoe ik hem aantrof. Enorm vermagerd, ingevallen snuit en ogen, ik ben bang dat het voorval toch teveel van hem geëist heeft en hij aan het sterven is.
Eten wil hij niet meer, voogle stop ik dagelijks in de bak.
Ben bang dat het einde verhaal zou kunnen zijn :(
 
als ik het zo hoor zou ik dat ook zeggen ja.

zit deze nu apart in een eigen bak? of nog in de gewone bak?
 
als ik het zo hoor zou ik dat ook zeggen ja.

zit deze nu apart in een eigen bak? of nog in de gewone bak?

Hij zit nog in de gewone bak, ik denk als ik hem nu quarantaine zet dat hij geheid doodgaat van de stress.
De rest van de vissen zijn lekker dik, gezond en actief.

Ik denk ook niet dat ik hem wil behandelen, vooral omdat ik niet eens zeker ben of hij ziek is, en in dit stadium naar mijn ervaring medicijnen vaak toch al te laat zijn.

Als ik hem morgen nog niet zie eten denk ik dat ik hem zelf ga laten inslapen, als hij tegen die tijd zelf nog niet is overleden. Want dit is duidelijk een lijdensweg.

Arm ding.. hij leek er eerst best bovenop te komen. Aan de andere kant is dit de eerste mogelijke sterfte in een jaar tijd, en helaas hoort het er bij.
Jammer genoeg wel bij mijn favorietje van de bak :(
 
Ik heb hem toch in een aparte bak gezet vanmiddag, om te kijken of hij eet.
Ik voer h spirulina, komkommer, daphnia, bloedwormpjes en tabletjes met dierlijke eiwitten. Vrij gebalanceerd, ik denk niet dat het daar aan ligt aangezien hij samen met de ander altijd heel graag at en uitgegroeid is tot een mooie grote jongen.
Het is echt sinds de aanval van het L nummertje pas mis.

Ik zal die tip met de steen eens uitproberen, ben erg benieuwd!
Ik hoop dat het ventje het gaat halen.

Ohja, als quarantaine heb ik zo'n afsluitbare curverbak. Past een liter of 35 in.

Hier kan je zien hoe mager hij is, zijn kleur ziet er hier beter uit dan dat het is maar dat komt door de belichting

IMG_3644.JPG


IMG_3645.JPG


IMG_3646.JPG
 
Helaas de laatste update,
vanmorgen heb ik beginnende vinrot ontdekt.
Omdat hij al zo zwak en uitgemergeld is vind ik het niet eerlijk voor hem om hem nog dagen lang te behandelen, waarschijnlijk zal hij dat ook niet eens overleven.
Ik ga hem zo laten inslapen.
Gelukkig doet de vrouw het uitstekend, haar vinnen zijn al goed geheeld, mooie diep oranje kleur en lekker levendig. Daar komt het wel goed mee.
Bedankt iedereen voor het meedenken.
 
Dat is jammer om te horen.

Dat is het zeker. Maar als eeuwige optimist ben ik toch erg blij dat de rest wel kerngezond is en dat in ieder geval de vrouw er goed uitgekomen is :)
 

Terug
Bovenaan