Kwik of geen kwik?


E

Emmbillie

Guest
Hoi iedereen,
Vandaag bij het schoonmaken voor een oude bak voor de verkoop aan een vriend heb ik per per ongeluk de thermometer aangetikt.
De bovenkant lag er af, ik had geen rode vloeistof of metalen balletjes gemorst.
Deze vriend was er op dat moment bij en waarschuwde me voor kwik. Ook begon hij te twijfelen of hij de bak dan nog wel kon gebruiken, ivm mogelijk gif.
Nu ben ik toch echt zeker dat dit geen kwik bevat, vanwege de rode vloeistof en de balletjes die neem ik aan van lood of een ander metaal zijn.
Maar kan hem niet geruststellen dat alles wel goed zit. Hijs erg angstig aangelegd.
Maar wellicht jullie wel!
Dus kunnen jullie mij vertellen.. wel kwik of geen kwik in dit soort thermometers?
Groetjes!

IMG_2944.JPG
 
Er zit geen kwik in dit soort thermometers. tegenwoordig mag er geen kwik worden gebruikt in thermometers.

Bedankt voor de reactie. Ik zal hem zo het antwoord laten zien, zal hij zich vast beter bij voelen!
 
Het rood is een soort alcohol als ik het goed heb. Niets bijzonders.
De balletjes zijn gewoon ballast zodat de thermometer niet gaat drijven als gek. een of ander metaal dus.
 
Even Googlen en je vindt er alles over.
 
kwik (thermometers/barometers) kun je makkelijk herkennen aan de zilverkleurige vloeistof, iets dat de thermometer op je foto niet heeft. Ze mogen al heel lang niet meer verkocht worden zoals BigSmoke al zei en normaal gesproken hebben de meeste mensen die dingen al lang weggedaan.
 
is mij al twee keer overkomen 1 door eigen fout 2 door een iets te enthousiaste grote algen poetser
beide keren in de bak geen gevolgen gehad voor mij of de vissen/planten:D

groet

jaap
 
Laatst bewerkt:
Thermometers met kwik zijn al lang verboden en beavtten een zilverachtige vloeistof. De thermometer die je laat zien bevat iets van ethylether oid, een rode vloeistof die goed uitzet en krimpt bij temperatuurveranderingen.

Overigens geef ik je vriend groot gelijk om voorzichtig te zijn, kwik is zeer giftig en een heel naar goedje, mocht je ermee te maken krijgen moet je erg oppassen, met name voor kwik dat verdampt in een afgesloten ruimte (kamer).
 
Bedankt voor de reacties iedereen!
Inmiddels staat het bakje nu bij hem in te draaien :)
 

Terug
Bovenaan