Kweekverslag: Hypoptopoma inexspectatum


Goh wat mooi zeg!
Ze zien er inderdaad al uit zoals de ouderdieren.
Maar hoe groot zijn die 2 exemplaren nu en hoe groot zijn de ouderdieren?
 
Hier twee foto's van het opgroei bakje dat ik momenteel probeer. Heb in dit bakje een grote uitstrijk gedaan van algen die ik buiten in een witte emmer had groeien. Op het bakje dan een tijd een led lamp van 3W 6500K gehouden. Daarna het bakje gevuld met water uit de 80cm en de 1.60m bak en laten drijven in de 80cm bak. Zo blijft de temperatuur van het water zo rond de 24 graden Celsius. Ik doe dit omdat de Hypoptopoma van nature graag graast op alg. Dus hoop op deze methode de larfjes gelijk te kunnen voeden. Dat is tot nu toe wel het moeilijkste, ze door de kritieke fase heen krijgen.

zxFM05lvbz3fTmuQAKZliRUVrW1qUiDs.jpeg
Hypoptopoma larvae by Gertbl, on Flickr

zxFM05lvbz3fTmuQAKZliRUVrW1qUiDs.jpeg
Hypoptopoma hatch tank by Gertbl, on Flickr
 
Na een beste periode van rust, heb ik eindelijk weer larfjes van de Hypoptopoma's apart kunnen zetten. Merkte dat het mannetje Hypoptopoma wel erg agressief was naar de manen toe. Elke keer als er een maanvis in de buurt zat, kwam hij gelijk aan zwemmen en tikte ze aan met de staart.

lgDy9fL-m8qivnicuIysJNNEGTfuuAta.jpegHypoptopoma juveniles by Gertbl, on Flickr
 
Ik zal je op de wachtlijst zetten :)

Tot nu toe gaat het erg goed met de exemplaren. Eergisteren een goeie telling gedaan en zijn er 16 jonge exemplaren die ik heb. Dit is beter dan wat ik had verwacht.
 
Goed koppel ,Gert,mooie jongen.
En dat het gelukt is.
Al doende leert men,he.
 
Enorm bedankt Gert, zullen goed in mijn aquarium passen. en al enige idee wanneer je er in de verkoop doet.
 
Dank je Bertus.
Het is een lastig soort, aangezien er zeer weinig bekend is over het kweken en opgroeien.

@mss, dat durf ik zo even niet te zeggen, ligt eraan hoeveel Leon gaat nemen.
Die neemt een deel van de groep en de andere deel (hoeveelheid is afhankelijk) wil ik zelf hebben. Maar aangezien ze redelijk vaak achter elkaar nesten leggen, denk ik zeker wel te weten dat ik meerdere jongen groot krijg.
 
Update:
Vandaag heb ik de groep in twee�n gesplitst. 8 zijn naar Leon gegaan en die gaat ze daar verder opvoeden en dan vrijlaten in zijn bak. De andere 8 zwemmen bij mij nu in de aqua Cube 40. Zodra die groot genoeg zijn, dan ga ik ze overzetten.

Hier foto's van de exemplaren die Leon mee heeft nu:
AjACw-OyxCE_maFJgdB6wyuJsxpqaXeb.jpegHypoptopoma juveniles by Gertbl, on Flickr

AjACw-OyxCE_maFJgdB6wyuJsxpqaXeb.jpegHypoptopoma juveniles by Gertbl, on Flickr

AjACw-OyxCE_maFJgdB6wyuJsxpqaXeb.jpegHypoptopoma juveniles by Gertbl, on Flickr

AjACw-OyxCE_maFJgdB6wyuJsxpqaXeb.jpegHypoptopoma juveniles by Gertbl, on Flickr

AjACw-OyxCE_maFJgdB6wyuJsxpqaXeb.jpegHypoptopoma juveniles by Gertbl, on Flickr
 
Mooi formaat hebben ze! knap gedaan en leuk dat je inzet eindelijk een mooi resultaat heeft.
 
Ik schat dat ze wel al tussen de 3-3,5cm groot zijn.
De twee kleinste exemplaren zitten nog in de cube. Dit omdat die nog te klein zijn om in de 80cm bak gedaan te worden.
In de 80cm bak zit ook bog een koppel Laetacara dorsigera.
 
Even een update.

De Hypoptopoma inexspectatum ouderdieren zitten nu in de kweekstelling. Inmiddels heb ik nu twee nesten van ze zitten. Ook heb ik in de stelling de Hypoptopoma sp3 van Leon zwemmen. Hiervan heb ik momenteel drie nesten van zitten.

De jonge Hypoptopoma inexspectatum zitten in een aparte 40x40x40cm bak.
De sp3 zitten in een andere 40x40x40cm bak.


Even wat foto's van de Hypoptopoma sp3 jongen:

De bak 40x40x40cm
uUkHnJnXFVNstz20z3scqNuSphmE50UI.jpegHypoptopoma sp3 raising tank by Gert Blank, on Flickr

uUkHnJnXFVNstz20z3scqNuSphmE50UI.jpegHypoptopoma sp3 juvenile by Gert Blank, on Flickr

uUkHnJnXFVNstz20z3scqNuSphmE50UI.jpegHypoptopoma sp3 juvenile by Gert Blank, on Flickr

uUkHnJnXFVNstz20z3scqNuSphmE50UI.jpegHypoptopoma sp3 juvenile by Gert Blank, on Flickr

uUkHnJnXFVNstz20z3scqNuSphmE50UI.jpegHypoptopoma sp3 juvenile by Gert Blank, on Flickr

uUkHnJnXFVNstz20z3scqNuSphmE50UI.jpegHypoptopoma sp3 juvenile by Gert Blank, on Flickr

uUkHnJnXFVNstz20z3scqNuSphmE50UI.jpegHypoptopoma sp3 juvenile by Gert Blank, on Flickr

uUkHnJnXFVNstz20z3scqNuSphmE50UI.jpegHypoptopoma sp3 juvenile by Gert Blank, on Flickr

Jong van de eerste nest:
uUkHnJnXFVNstz20z3scqNuSphmE50UI.jpegHypoptopoma sp3 juvenile by Gert Blank, on Flickr

Foto van de Hypoptopoma inexspectatum jong. Ook in een 40x40x40cm bak. Hier telde ik zo'n 11 jongen.

uUkHnJnXFVNstz20z3scqNuSphmE50UI.jpeg40x40x40cm tank for raising juveniles by Gert Blank, on Flickr

uUkHnJnXFVNstz20z3scqNuSphmE50UI.jpegHypoptopoma inexspectatum juvenile by Gert Blank, on Flickr
 

Terug
Bovenaan