Kweekverslag danio margaritatus


DAFW

Well-known member
Lid geworden
17 augustus 2017
Berichten
292
Leeftijd
26
Beste Aquarianen,

Aangezien ik een aantal weken geleden mijn derde kweek van de danio margaritatus ben begonnen.
Wilde ik hier een klein verslag van maken, ik zal hiervoor vanaf kweek 1 beginnen tot en met kweek 3 zodat ik alle veranderingen zo goed mogelijk zal aangeven.

Dus kweekpoging 1.
Laten we zeggen dat deze kweekpoging de minst succesvolle was maar ik kan verklappen dat er een stijgende lijn in zit;)k
Voor de kweek danio margaritatus zijn de waterwaarde niet echt van belang maar voor de geïnteresseerde zal ik mijn waterwaardes begin volgende week plaatsen.
Voor mijn eerste kweekpoging gebruikte ik een superfish aqua 30 van 30 liter.
Hierin zaten een paar stekjes waterpest en een flinke bos javamos.
De watertemperatuur had ik net zoals in mijn gezelschapsaquarium op 23 graden staan.

Als eerste heb ik een mannetje en een vrouwtje tegelijkertijd in het aquarium uitgezet.
Na precies 6 dagen heb ik ze er weer uit gehaald.
De eitjes komen na ongeveer 1 week uit en als er op de eerste dag eitjes zijn gelegd en deze zijn niet opgegeten dan komen de eerste na ongeveer 1 tot 2 dagen na het verwijderen van de ouders uit.
De eerste paar dagen zullen ze aan het raam hangen en zijn ze makkelijk te tellen.
Zodra ze vrij zwemmend waren ben ik ze gaan voeren omdat ik dan zeker weet dat ze dit nodig hebben en ik niet onnodig het water vervuil.
Deze methode heeft mij een 'grote' kweek opgeleverd van 4 vissen.
Na ongeveer 3 maanden waren ze volwassen en was de kleur goed zichtbaar

Bekijk media item 752
Later meer:)k
Ik zal dan ingaan op de verbeteringen die ik de tweede keer heb doorgevoerd
 
Mijn tweede kweek was al een stuk succesvoller dan de eerste keer.
Hier zijn een aantal redenen voor.

Voor deze kweekpoging gebruikte ik hetzelfde aquarium dus een superfish aqua 30.
Met de zelfde inrichting het enige verschil was dat ik het grind had vervangen.

De voorbereiding was dit keer anders ik heb eerst twee vrouwtjes in het aquarium los gelaten en na twee dagen heb ik een mannetje toegevoegd.
Na een week heb ik ze er daarna weer uitgehaald.
Als verandering heb ik tijdens die week elke dag rond de 10% water gewisseld.
Aan deze kweek heb ik 15 kleintjes over gehouden en deze waren na ongeveer 2,5 maanden groot.

Deze kweek heb ik helaas geen foto's gemaakt.

Maar dit maak ik de volgende kweek goed:)k
Mocht je willen kweken maar er niet teveel tijd aan kwijt willen dan is mijn advies om deze methode te gebruiken

De volgende methode is succesvoller maar kost ook veel meer tijd
 
En nu kweek 3 en de kweek waar ik nu mee bezig ben.

Als eerste dit kost veel tijd maar werkt wel beter dan de voorgaande manieren.

IMG_20171030_171427.jpg


In mijn gezelschapsaquarium heb ik een bakje met mos gelegd.
Elke dag haalde ik dit bakje eruit en schudde ik het mos uit in een andere bak.
Hierna haalde ik de steen voorzichtig uit het bakje en spoelde ik die na.

IMG_20171102_200456.jpg

Het tweede bakje moet er dan ongeveer zo uitzien na het spoelen en uitschudden van het mos.
Dit alles bij elkaar kostte mij ongeveer 20 a 25 minuten per dag.

Hierna deed ik de opbrengst in een klein 6 liter bakje met een verwarming en sponsfilter.
De sponsfilter moet ingedraaid zijn en moet op een minimale stand draaien.

Het legen van het bakje heb ik ongeveer anderhalve week elke dag herhaald.
De eene dag is de opbrengst beter dan de andere dag en het ligt er ook aan hoeveel vrouwtjes je hebt.

Het verwijderen van het bakje kan ook later maar dan is er het risico dat je eieroof krijgt maar aan de andere kant hebben de mannetjes dan meer tijd om de eitjes te bevruchten.

Bij mijn methode van een dag kon je de dag daarna alle onbevruchte eitjes eruit halen dit was ongeveer 25% van alle eitjes.
Onbevruchte eitjes zijn te herkennen aan de dof witte kleur die ze hebben.
Bevruchte eitjes zijn helder en zijn zo goed als perfect rond.

Omdat je een week bezig bent met het verzamelen van eitjes zul je op dag 7 al eitjes tegen komen die er zo uitzien
IMG_20171102_201442.jpg
 
Wat super gaaf zeg!
Mooi beschreven ook allemaal, erg leerzaam.

Bedankt:)k, helaas heb ik geen beter foto's kunnen maken van de fase tussen eitje en vrijzwemmend.:(k

Maar je herinnerd me eraan dat ik wel weer eens verder mag gaan met mijn verslag:Dk
 
En hier dus het vervolg van mijn kweekverslag.
Helaas zijn de kleintjes heel erg snel wat foto's maken lastiger maakt.

de fry van de danio margaritatus zijn zeer klein.
Dit is ook te zien in het onderstaande filmpje.
Om een kleine uitleg te geven bij het filmpje.
Het eerste wat je ziet is een net uitgekomen fry ze zullen ongeveer 2 a 3 dagen aan het glas hangen.
Maar kunnen ook gewoon op de bodem liggen.
Hier ben ik de laatste kweek pas achter gekomen omdat dit de eerste keer was dat ik een kale bodem gebruikte.
Daarna is zijn de eerste vrij zwemmende te zien.
Doordat ze zo klein zijn gebruik ik altijd vloeibare voedingen denk hierbij aan Nobil fluid van JBL of Liquifry van interpet


Omdat er in mijn eerste twee kweken niet meer dan 15 eitjes uitkwamen verwachtte ik met deze kweek ook zulke aantallen.
Dit bleken er toch iets meer te zijn dan ik in eerste instantie verwachtte :oops:



en al snel begon het bakje er steeds meer op dit te lijken.



Kleine opheldering in de video's is een superfish heater te zien die staat op 24 graden.
Dit klopt niet deze heater is waarschijnlijk fout ingesteld in de fabriek om dat die altijd 1,5 graden afwijkt.
De temperatuur in het bakje is dan ook 22,5 graden




Kleine conclusie over het verslag zover

Voordelen kweek 1:

Kost weinig tijd
Geen verplichting om de kleintje ergens onder te brengen

Nadelen kweek 1:
weinig uitkomst
weinig om te verkopen
langzamere groei

Voordelen kweek 2:
Beter uitkomst dan kweek 1
Er zijn vissen over om te verkopen

Nadelen kweek 2:
Kost meer tijd dan kweek 1

Voordelen kweek 3:
Perfecte uitkomst van de kweek
Minimale uitval na uitkomst eieren
Genoeg vissen over om te verkopen

Nadelen kweek 3:
Kost heel erg veel tijd vergeleken met kweek 1 en kweek 2(elke dag water verversen, 4 keer per dag voeren)
Meer ruimte nodig.
Verplicht om de vissen te verkopen door grote aantallen

Later meer over de groeisnelheid en natuurlijk meer filmpjes :)k
 
tijdje geleden dat ik hier een update heb geplaatst:oops:
uiteindelijk is het me gelukt om met de laatste kweek ongeveer 110 danio's groot te brengen.
ik heb er 12 zelf gehouden om mijn eigen groep uit te breiden naar 25 en de rest zijn naar andere eigenaren gegaan.
Op dit moment durf ik wel met zekerheid te zeggen dat de eigen kweek bij mij een stuk sterker zijn dan de geïmporteerde exemplaren die ik uit de winkel heb.
 
Op dit moment ben ik weer bezig een nieuwe kweek zodat ze na de zomervakantie groot zullen zijn. Maar merk wel dat er door het warme weer meer uitval tijdens de eerste paar dagen. Ook ben ik me aan het verdiepen in het effect van groei remmende hormonen. Ik ben nu van plan om dit filter
967738721424174074.jpg
aan te schaffen en het onderste gedeelte te vullen met actieve kool en dan te kijken of het de groeisnelheid positief beinvloed
 
kleine update:
veel uitval gehad bij de fry van de galaxy's ik denk dat dit komt door de hitte van de afgelopen tijd.
Het filter laat nog op zich wachten(komt uit china) en daarom heb ik alvast een voortest opgezet.
Bij de Action kan je voor weinig geld BPA vrije plastic opslag bakken kopen dit heb ik dus gedaan en hier heb ik een aantal galaxy fry in gezet.
De test is om te kijken welke over het algemeen sneller groeien de paar die in een 4,5 liter bak zitten of de rest die in een 6 liter bak zitten.
voor de volledigheid in beide bakken wordt elke dag 50% van het water ververst en allebei de bakken krijgen de zelfde voeding die bestaat uit artemia,jbl nobil fluid, spirulina poeder en artemia vervanger
 
kleine update:
veel uitval gehad bij de fry van de galaxy's ik denk dat dit komt door de hitte van de afgelopen tijd.
Het filter laat nog op zich wachten(komt uit china) en daarom heb ik alvast een voortest opgezet.
Bij de Action kan je voor weinig geld BPA vrije plastic opslag bakken kopen dit heb ik dus gedaan en hier heb ik een aantal galaxy fry in gezet.
De test is om te kijken welke over het algemeen sneller groeien de paar die in een 4,5 liter bak zitten of de rest die in een 6 liter bak zitten.
voor de volledigheid in beide bakken wordt elke dag 50% van het water ververst en allebei de bakken krijgen de zelfde voeding die bestaat uit artemia,jbl nobil fluid, spirulina poeder en artemia vervanger

Zijn dat die zogenoemde "dragon box" bakken?
 
Het is precies twee weken later en de filter is binnen dus de proef kan beginnen.
Mijn andere proef met de plastic bakken is geslaagd.
Uit mijn niet wetenschappelijke proefje blijkt dat de 8 in de plastic bak sneller groeien dan de rest.
Aangezien de plastic bak kleiner is met 4,5 liter dan de andere bak 6 liter bak verwacht ik dus niet dat de grote van het aquarium/bak invloed heeft op de groeisnelheid van de vissen maar dat het dus echt De uitgescheiden hormonen zijn die de groei belemmeren en dit laat dus ook zien dat het advies om zo veel mogelijk water te verversen dus klopt(beetje een open deur in schoppen natuurlijk:D)

Nu verwacht/hoop ik dat de actieve kool in het filter de hormonen over de hele dag laag houdt en dat het dus niet geleidelijk stijgt hierdoor denk ik dat dit samen met de 50% waterwissel elke dag de groei dus hierdoor dus niet meer geremd wordt
 

Terug
Bovenaan