Kweekbak Lnummers


I

Iniminiej

Guest
hallo,

Na het overgaan op een grotere bak hebben we nu een 80 liter bak over. Deze zou ik graag willen gebruiken als kweekbak voor mijn ancistrussen en als dat goed gaat ook voor m’n L066 koppeltje.

Nu zag ik verschillende bakken op YouTube voorbij komen, helemaal vol met Lnummers, amper iets van plantjes, geen bodembedekking en sterke zuurstof pompen. Ik vond het er zielig uitzien.

Hoe zouden jullie een kweekbak inrichten? Wat moet er juist wel in en wat juist niet? Veel legholen (flats) of enkele?

We beginnen met 1 koppeltje erin.
 
Je kunt de volwassen dieren gewoon in een 'normaal' aquarium houden. Zelf heb ik de afgelopen maanden voor het eerst met L-nummers gekweekt en mijn aquaria zijn ook volledig ingericht met bodem, planten enz.
Ze hebben flink wat legholen nodig, maar dat hangt ook een beetje af van hoeveel vissen je hebt. Als je 1 koppel hebt, dan is een stuk of 3 wel genoeg. Je kunt het beste verschillende soorten nemen (rond, vierkant, keramiek, leisteen enz. enz.). Hier zijn vooral de vierkante holen erg populair. Het is ook aan te raden om schuilplekken voor de vrouwtjes te maken. Bijvoorbeeld met holen die aan 2 kanten open zijn, of schuilplaatsen met 2 open kanten.

Je zult er wel eventueel rekening mee moeten houden, dat je nog een extra bak nodig hebt om de jonge vissen in op te laten groeien. L-nummers staan bekent als flinke vervuilers, maar ik schrok nog wel hoe erg dat is. Ik heb ze de eerste weken in een breeding box gehad en daar moest ik 2x per dag de bodem afhevelen. Ook later in een 'gewoon' aquarium lag de hele bodem vol en moest ik om de paar dagen aan de slag om geen grote problemen te krijgen. Ik had er maximaal 30 in een 100L aquarium zitten.
 
Inderdaad. Pleco's zin allemaal flinke vervuilers dus als je de mogelijkheid hebt zou ik er zeker een buitenfilter opzetten. Met een koppel ancistrussen zal dat nog niet zo'n probleem zijn maar als je inderdaad jongen krijgt wordt dat al erger. Dat is ook precies de reden dat de kwekers vaak redelijk kalen bakken gebruiken met wat leistenen platen en legholen, puur om het makkelijk schoon te houden.
 
Je kan natuurlijk planten, zand enz. toevoegen, maar je overzicht over de bak is dan wel slechter. Zonder planten, bodem enz. is de bak ook makkelijker schoon te houden.
Veel Suc6 met je l-nummers!!!!
 
Natuurlijk zijn kale kweekbakken makkelijker schoon te houden, maar m.i. zitten er ook flink wat nadelen aan. Een groot deel van je bacteriën zitten (naast het filter) in de bodem en op hout, planten enz. In een kale bak ben je dus een deel van je bacteriëncultuur kwijt, waardoor hij minder makkelijk in balans te houden is.
Op een kale bodem is de kans groot dat je een soort film van vuil krijgt, die moeilijk te verwijderen is. Bodemvissen kunnen hier erg veel last van hebben. Ik weet niet precies hoe dat bij L-nummers zit, maar bij Corydoras wordt het bijvoorbeeld vaak genoemd als oorzaak voor bacteriële infecties aan de baardharen. Daarom gebruiken de meeste cory kwekers vanaf het begin een dun laagje zand, zelfs in de meest kleine bakjes.

Wat ik me zelf vaak afvraag, is of bij vissen, die in een kale bak opgegroeid zijn, het verschil met een 'normaal' aquarium niet veel te groot is op het moment dat ze naar een nieuw huis gaan verhuizen. Ik heb dat zelf bij één van mijn soorten gemerkt. Een deel van de groep was wildvang, 2 vissen kwamen uit een ingerichte opgroeibak en de rest uit een bak zonder bodem, planten en licht. De wildvang vissen en de vissen uit de ingerichte bak, waren na een paar weken helemaal gewend. Die uit de kale bak hebben maanden alleen maar tegen de ruit gezeten en het duurde echt super lang voordat ze normaal gedrag gingen vertonen. Wat op zich wel logisch is, want glas kenden ze, maar een bodem, planten en hout was allemaal nieuw.

Wat betreft het filter; zelf vind ik een Hamburger Mattenfilter echt ideaal in kweekbakken. Het is heel gemakkelijk zelf te maken (tegen relatief lage kosten). Je hebt een grote filtercapaciteit, nauwelijks onderhoud (1x per maand het pompje schoonmaken als je een opvoerpompje gebruikt, bij een luchtpomp hoeft dat niet en 1-2x per jaar de matten uitspoelen) het filter is 100% veilig voor baby vissen en biedt ook nog een extra voedselbron. Hier staat uitgelegd hoe je het moet maken http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/het-hamburger-matten-filter-wat-is-dat
 
Wat ik me zelf vaak afvraag, is of bij vissen, die in een kale bak opgegroeid zijn, het verschil met een 'normaal' aquarium niet veel te groot is op het moment dat ze naar een nieuw huis gaan verhuizen. Ik heb dat zelf bij één van mijn soorten gemerkt. Een deel van de groep was wildvang, 2 vissen kwamen uit een ingerichte opgroeibak en de rest uit een bak zonder bodem, planten en licht. De wildvang vissen en de vissen uit de ingerichte bak, waren na een paar weken helemaal gewend. Die uit de kale bak hebben maanden alleen maar tegen de ruit gezeten en het duurde echt super lang voordat ze normaal gedrag gingen vertonen. Wat op zich wel logisch is, want glas kenden ze, maar een bodem, planten en hout was allemaal nieuw.

Ik heb datzelfde gemerkt. Ik heb ooit een L134 opgehaald en die zat in een kale bak met slechts een paar holen die al door anderen bezet waren. Toen die eenmaal in mijn bak zat heeft hij weken alleen maar op het glas gezeten ondanks dat er genoeg holen/stenen/hout waren. Lijkt bijna alsof vissen een trauma kunnen hebben van dit soort dingen.
 

Terug
Bovenaan