Kweek vraagjes Cory panda


Danielle den Hollander

Well-known member
Lid geworden
15 februari 2017
Berichten
490
Leeftijd
37
Locatie
Elst UT
Hoi allemaal!

Mijn panda baby's zijn nu 12 dagen oud. Nu vraag ik mij af, wanneer mogen ze op poeder voer over? Ze krijgen nu Liquidfry 1. Ik zie ze al naar de oppervlakte zwemmen, dus ik neem aan dat ze al lucht happen? Hoe hoog mag het water max staan?
 
Wat ik zelf doe is de hoogte van het water langzaam aan opvoeren.
En dan zal er geen probleem zijn.

Als je stofvoer gaat voeren is het heel belangrijk dat je het van te voren even weekt in een eierdopje/bakje met water.
Dan kan het alvast uitzetten.
Doe je dat niet dan is het voor de maagjes van de visjes een zware maaltijd.
 
Jammer zeg. Zoals ik het opmaak uit de post van Sanne is het even een kwestie van voorweken. Anders zou ik eens nadenken over artemia kweken in een kweekschaal.
 
Ik heb nu voorgeweekt en de overige panda's leven nog! Ze zijn nu 19 dagen oud!

IMG_20171227_172951.jpg
IMG_20171227_172841.jpg
 
Super leuk dat het nu goed gaat!!!

In het begin is het niet heel raar dat er een aantal larfjes het niet overleven.
Dat heb ik nu ook met die van mij.

Grappig zijn ze he. :D
 
Ik heb zelf sinds 22 december jonge corydoras albino...ik voer ze firstbites van het merk hikari. Dit is heel fijn poeder...
20171229_095713.jpg

Er zijn er van de 15 nu twee dood helaas. Maar ik kan wel zien wie er wel of niet eet. En de eerste had ik niet verwacht en de tweede wel...die zag er niet goed uit.
Wat betreft de voeding, ik maak 's-ochtends een spuitje klaar met dat poedervoer met water en dat geef ik dan in de avond en de volgende ochtend. En ze eten het goed.
Het is hoe dan ook wel leuk die iniemini corydoras
 
De oudste zijn helaas allemaal overleden. Ik heb nu 3 van 2 weken en 8 van 3 dagen oud. En nog 10 eitjes.

Nu heb ik een kweek/quarantaine bak van ongeveer 15-20 liter. Kan ik de larfjes daarin doen? En hoe hoog moet het water staan ivm pomp en verwarming? Ik neem aan een kale bodem dat heb ik nu ook voor de hygiëne. Het aantal graden is 25 of moeten ze kouder zitten?
 
Ah, balen. Enig idee hoe dat kan? Hier altijd de eerste tijd jonge panda's in de superfish gehouden waar nu mijn gold stripe inzitten. Gewoon gevuld tot bovenaan. Water zou ik op 23 zetten, voldoende voor de panda
 
De oudste zijn helaas allemaal overleden. Ik heb nu 3 van 2 weken en 8 van 3 dagen oud. En nog 10 eitjes.

Hey wat jammer dat ze overleden zijn.
Bij mij is het ook wel spannend.
De goldstripe doen het echt heel goed, maar de axelrodi's niet. Die groeien veel minder hard en eten alleen maar levende artemia en zijn helemaal niet actief.

Nu heb ik een kweek/quarantaine bak van ongeveer 15-20 liter. Kan ik de larfjes daarin doen? En hoe hoog moet het water staan ivm pomp en verwarming? Het aantal graden is 25 of moeten ze kouder zitten?

Een bak van 15-20 liter is geen enkel probleem en het water kun je gewoon zo hoog doen als je zelf wilt.
25 graden is veel te warm. De volwassen kunnen gewoon op 21 graden en de jonkies ook.

Ik neem aan een kale bodem dat heb ik nu ook voor de hygiëne.

Ja en nee.
Ja, het is hygienisch omdat je het goed schoon kunt houden, dit is vooral belangrijk wanneer je geen filter in de bak hebt.
Maar dat is in principe niet meer nodig zodra je gebruikt maakt van een filter en je kunt alsnog het overtollige voer weg zuigen

Een laagje zand kan ook een nuttig filmlaagje geven met goede bacterien voor de weerstand
Een laagje zand bevordert hun natuurlijke instinct van lekker graven in de bodem en zoeken naar voedsel tussen het zand
 
Hey wat jammer dat ze overleden zijn.
Bij mij is het ook wel spannend.
De goldstripe doen het echt heel goed, maar de axelrodi's niet. Die groeien veel minder hard en eten alleen maar levende artemia en zijn helemaal niet actief.



Een bak van 15-20 liter is geen enkel probleem en het water kun je gewoon zo hoog doen als je zelf wilt.
25 graden is veel te warm. De volwassen kunnen gewoon op 21 graden en de jonkies ook.



Ja en nee.
Ja, het is hygienisch omdat je het goed schoon kunt houden, dit is vooral belangrijk wanneer je geen filter in de bak hebt.
Maar dat is in principe niet meer nodig zodra je gebruikt maakt van een filter en je kunt alsnog het overtollige voer weg zuigen

Een laagje zand kan ook een nuttig filmlaagje geven met goede bacterien voor de weerstand
Een laagje zand bevordert hun natuurlijke instinct van lekker graven in de bodem en zoeken naar voedsel tussen het zand

Edit, mike was me net voor :D
 
Maar wanneer moet het waterpeil naar beneden ivm luchthappen of hoef dat niet?
Heb altijd de eitjes rechtstreeks in een superfish gedaan met een paar garnalen om het overige aan voer op te eten. Groeiden ze gewoon in op en neer water betekend stabielere waterwaarden.

Edit; om antwoord te geven; ook in deze laag water weten ze het oppervlak wel te vinden
 
Ik mag aannemen dat het ook zal afhangen van het zuurstofgehalte, meestal geven mijn Panda's wel aan of er zuurstofrijker water gewenst is, namelijk doordat ze vaker zuurstof 'opzuigen' aan het wateroppervlak.
Het waterpijl is naar mijn ervaring eigenlijk geen issue met kleine Panda-baby's.
 
Ik heb ze nu in een superfish 20 zitten incl zand en mini pat filter. Ik heb gezien dat ze inderdaad hoog kunnen zwemmen :eek: nu afwachten hoe ze het in deze bak doen. De temperatuur is 21-22 graden.
 
Ik spotte gisteren ineens een kleine baby cory gewoon bij de ouders in de bak.
En dat is een Juwel Primo 70, die zijn behoorlijk hoog.
Maar gaat dus ook gewoon goed :D
 
Met de baby's gaat het goed behalve 1 baby die een gezwollen buik heeft. Lijkt wel een soort ballon. De rest gaat nu ook wat van grotere stukjes artemia pellets eten. Wel voorgeweekt natuurlijk. Je ziet de mondjes snel heen er weer gaan als ze eten en de buikjes vullen :D ook zie je goed dat ze met de oogjes knipperen. Hun bovenvinnetjes gaan nu zwart kleuren. Ze grondelen heel de dag door het zand.

IMG_20180131_182348.jpg
IMG_20180131_182155.jpg
 
Leuk om te zien hoe 2 verschillende soorten zo onwijs veel op elkaar lijken als ze nog jong zijn, als ik ze vergelijk met dr jongen die uk hier heb :D
 
Super leuk dat het zo goed gaat!

Zag gister avond dat mijn panda's ook weer eitjes aan het leggen zijn.
Steeds 1 eitje per keer.
Alleen ze worden in het mos verstopt en daar zitten tientallen garnalen.
 
Ja!!! Echt geweldig! Maar een vraagje? Kan ik Helena slakken bij de panda's plaatsen.
Aangezien ik nu een slakken plaag bij hun in de bak heb.
 

Terug
Bovenaan