(kweek) stelling


JdeV

Well-known member
Lid geworden
12 juli 2014
Berichten
600
Leeftijd
38
Locatie
Zwartewaterland
Zoals het bij velen gaat in de aquarium hobby kan/kon ik het ook niet laten bij 1 bak. Na mijn Rio 125 volgde als snel een superfish aqua 40 waar ik garnalen in heb, vooral cr/cb.

Na verloop van tijd krijg je dan jonge garnalen met verschillende kleuren/patronen. De laatste tijd krijg ik steeds meer King Kong's er tussen. Alles zit nog steeds in de aqua 40.

Een tijd geleden, ik zat op de bank, zei mijn vrouw vanuit het niets: moet je geen stelling kopen zodat je kan selecteren en kweken op kleur? Na van de schrik te zijn bekomen leek me dit wel wat, alleen waar laat je zoiets, weet hebben er weinig ruimte meer voor.
Totdat wel besloten om te gaan verhuizen, meer ruimte, groter huis en bovenal een zolder die nog niet afgewerkt is.

Met een kennis die een nieuwe dierspeciaalzaak heeft het plan besproken en toevallig had hij nog het eea liggen. Ik mocht zelf 3 bakken uitzoeken met alle techniek erbij als ik het zelf kwam halen.

Dus vandaag alles uitgezocht en op pallets gezet zodat ik het voor tijdelijk in de opslag kan zetten tot wel in ons nieuwe huis zitten.

Hieronder alvast wat foto's, de stelling rechts kreeg ik er ook bij. Uiteindelijk wil ik er een mooie ombouw bij maken.

IMG_20180824_190120132.jpg
IMG_20180825_165255407.jpg
IMG_20180825_165450003.jpg
 
Das allemaal mooi meegenomen!

Kleine kanttekening waar je wellicht al wel rekening mee heb gehouden of ik jou geval niet van toepassing is:
Zolders kunnen in de zomer erg warm worden, voor garnalen ect niet uit te houden warm :)
 
Klopt ja die warmte. Echter het alternatief, de schuur lijkt me ook niks maar dan vanwege de koude in de winter.

Qua temperatuur zitten ze nu op 25 graden.

Voor beiden is wat te zeggen lijkt me, suggesties zijn altijd welkom.
 
Zolder,schuur? gewoon in je woonkamer zetten man! ;)
Gaaf hoor ben benieuwd,succes met de operatie!
 
Een schuur is tegenwoordig heel makkelijk goed te isoleren en je kan er een cv in hangen, als je garnalen wil, kun je beter te koud dan te warm zitten, een zolder is echt vragen om grote moeilijkheden als je daar garnalen gaat houden.
 
Als je King Kongs hebt dan heb je dus Taiwan Bee garnalen en die moet je in de zomer echt niet boven de 24 graden houden. Diverse leden hebben tgv de warmte dit jaar al uitval gehad namelijk.
 
Behalve een airco voor de zolder dan, denk ook even na over het gewicht en de verspreiding daarvan, zeker als de zolder een houten vloer heeft. Dit en andere fora hebben meerdere threads over het plaatsen van grote bakken.
 
Je kan eventueel voor de wat moeilijkere garnalen met losse coolingfans gaan werken. Ik heb ze via Aliexpress.
 
Die coolingfans koelen maar 2 graden gemiddeld, op een zolder met een hittegolf kan het een ruime 40 graden worden, daar helpt geen coolingfan tegenop.
 
Met zulke temperaturen niet nee maar als je dat weet dan moet je daar geen stelling plaatsen denk ik;). Ik koel de nano s met 1 fan en dat schheelt 3 graden dus met 2 kom je verder maar ja tegen 40 graden is niets opgewassen denk ik.
 
Jaloers!!!

Tip kijk eens die filmpjes van die wat dikkere amerikaan met het wat mindere gebit. Die gaat bij talloze mensen langs en al die lui hebben wel weer iets slims in de kweekstelling. Super handigge tips.

Ga je voor volledige filters of voor lucht spons filters? En dan centraal of per bak/rij?
 
Zolder,schuur? gewoon in je woonkamer zetten man! ;)
Gaaf hoor ben benieuwd,succes met de operatie!

Het was al 1 ding die stelling dat ze er mee kwam naar in de kamer wil ik zelf ook niet.

Totale hoogte is 2,40 meter en 1,50 breed. Mijn idee is dat ik er aan alle kanten bij wil komen en dan met name ook de achterkant om makkelijk bij de techniek te kunnen en om makkelijk bij de filters achter in de bak te kunnen.
Dus dwars op een muur ipv er tegen aan.

Hoe warm het daar op zolder wordt weet ik nog niet. Misschien dat de schuur/garage dan inderdaad wel beter is. Een radiator is ook zo te plaatsen ja.

Jaloers!!!

Ga je voor volledige filters of voor lucht spons filters? En dan centraal of per bak/rij?

Er zit een luchtpomp bij en achter in de bak zitten filtermatten. Een beetje een groot sponsfilter zeg maar. Een aantal van de matten wil ik vervangen door bioballen/siporax.
Op de onderste foto is dit wel deels te zien. Linksboven komt het water de bak in en rechtsonder gaat het eruit door de filters.
 
Vanavond de 3 bakken naar de tijdelijke berging gebracht met een vrachtwagentje.

Iedere drempel/kuil in de weg was weer een zweetdruppel vooral de laatste kilometer over een landweggetje maar ze zijn heel over gekomen.

Nu 3 maanden de tijd om ze schoon te maken.

IMG_20180827_225735566.jpg
 
Sinds een week hebben we de sleutels van ons nieuwe huis, nog een week en we kunnen er in trekken na het nodige geklust te hebben.
De stelling gaat dan ook opgebouwd worden, echter zit ik met de bakken nog met een dingetje.

gatdoorvoer.jpg


Alle bakken hadden een doorvoer/noodoverloop, deze ga ik niet meer gebruiken en wil ik dicht maken.
Nu zat ik te denken om dit goed schoon te maken en er een plaatje glas in te kitten om het dicht te maken. Is dit verstandig i.v.m. de plek van het gat of zijn er andere oplossingen?
 
En dan gewoon dezelfde dikte als de rest van de bak? Dunner lijkt me niet handig?
 

Terug
Bovenaan