Kweek japonica, advies gevraagd!


C

Christa85

Guest
Hallo allemaal,

Hoewel ik weet dat het zeer lastig is, wilde ik toch een poging wagen mijn Japonica garnalen die elke keer eieren hebben, succesvol te laten voortplanten. Eerst had ik een 30 liter (netto 26) bak weken laten indraaien met puur zeezout uit La Palma. Deze kweek kan ik kort over zijn, het water vond ik al niet zo fris ruiken en de larven die ik overzette hebben niet meer dan 12 uur geleefd. Hierna heb ik het anders aangepakt. Een andere japonica was hoogzwanger. Deze ook weer apart gezet in een klein bakje met zuurstof. Red sea zout gekocht bij een zeeaquarium winkel en liquizell. Toen de nieuwe bak net een dag stond liet de garnaal al haar larven en eitjes vallen, vermoedelijk door de stress van het overzetten. Ik heb een stuk of 200 larfjes zonder overwennen in de zout water bak gedaan (32 g zout per liter) Boven verwachting groeit alles goed! Nu op dag 10. Het licht van het aquarium staat 24 h per dag aan. Ik had nog geen oplossing voor zwakker nachtlicht.

Nu op dag 10 zit er wel redelijk wat flap in het aquarium. Er staat geen pomp aan omdat de stroming veel te sterk is.

Wat is jullie mening? Kan ik het beste de flap proberen af te zuigen (hoe weet ik nog niet zonder dat de larfjes meekomen)? Dan moet ik echter nieuw water toevoegen, wat ook weer schoon is waardoor er weer flap kan groeien..

En wanneer moet ik overgaan naar ander voer dan liquizell?

En hoe zie ik met zekerheid of larfjes zijn getransformeerd en weer naar zoet water kunnen (met of zonder overwennen in meer brak water)? Ik begreep dat dit na ongeveer 30 dagen of meer gebeurt...

Wie heeft advies?
 
Ik ga je verslag zeker volgen, vind het zeer interessant.
Ik heb nog geen concrete ervaring met de kweek, dus geen ervarings-advies helaas...
Maar ik wil al lang ook eens een poging wagen en heb dus nu en dan al wat informatie/kweekverslagen opgezocht.
Door een op voorhand ingedraaid bakje te voorzien, dus met stabiele waterwaardes, zorg je alvast voor een goede start vanaf de 'geboorte' dus dat is zeker een meerwaarde. Door dit op voorhand te doen kan je ook proberen genoeg (levende) voedsel(diertjes) in je water te hebben voor de larven.

Ik heb een stuk of 200 larfjes zonder overwennen in de zout water bak gedaan (32 g zout per liter) Boven verwachting groeit alles goed! Nu op dag 10.

Dat is alvast een mooi begin! Super! :thumbs::r

Ik ben zeer benieuwd naar het verdere verloop en naar je strategie.


En hoe zie ik met zekerheid of larfjes zijn getransformeerd en weer naar zoet water kunnen (met of zonder overwennen in meer brak water)? Ik begreep dat dit na ongeveer 30 dagen of meer gebeurt...

Ik las al meerdere keren dat de larven klaar zijn voor zoet water (of dat de transformatie van larve naar garnaal zich voltrekt) wanneer ze vooruit beginnen te zwemmen (ipv het achteruit zwemmen van de jonge larven.) Dit begint inderdaad na ongeveer 30 dagen gemiddeld.
Een andere manier om ze te onderscheiden is blijkbaar het gebruik van licht. Als je in een hoek van de (donkere) bak schijnt zullen enkel de larven door het licht worden aangetrokken, de getransformeerde garnaaltjes zouden dat niet meer doen... Kan misschien handig zijn om de juiste exemplaren uit te vangen om ze over te wennen.
Vanaf dat moment kan je ze overwennen door het zoutgehalte geleidelijk laten dalen met bvb 5ppm per dag zodat je na een aantal dagen op compleet zoet water zit.
In deze fase heb je mogelijks wel verhoogd risico op een ammonia/ammoniak piek door de overgang van zout naar zoet (las ik oa. in onderstaand verslag).
Dus een strategie hoe je deze piek eventueel kan opvangen is een aandachtspunt in die fase.
Misschien door te zorgen dat je zowel 'ingedraaid' zoet als zout water hebt om mee te verversen? (bvb door een tweede bakje in te draaien met 'stabiel' zout water). Of eventueel door het overwennen naar zoet in een tweede bakje te doen?

In onderstaande links kan je twee verslagen lezen van een kweek (door dezelfde persoon). Zeer interessante threads met veel informatie en tips. Misschien heb je er iets aan...
Hopelijk lees/begrijp je Engels?

https://www.ukaps.org/forum/threads/amano-shrimp-breeding-second-attempt.26458/

https://www.ukaps.org/forum/threads/breeding-amano-yamato-shrimp.23504/

Veel succes en ik kijk alvast uit naar het vervolg van je kweekverslag!
 
Jammer dat er niets gezegt is. Bij Kreeften en garnalen (GeK) Stonden toch wel verslagen met resultaten.
 
Het topic is al enige maanden oud en ik wil wel weten hoe alles is verlopen verder.
 

Terug
Bovenaan