Kweek fundulopanchax gardneri


tomansky

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2011
Berichten
330
Locatie
Boxtel
Website
vissenpraat.wordpress.com
Ik heb sinds kort killivissen in een speciaal aquarium. Er zitten 3 paartjes fundulopanchax gardneri (jos plateau) in mijn bak waar ik ook een afzetmop in heb zitten. De visjes leggen iedere dag wel wat eitjes vari�rend van 1 tot 8 stuks (huidige ervaring). Omdat ik net begonnen ben wil ik ze allemaal verzamelen uiteraard. Ik ben de eitjes op verschillende manier aan het incuberen. Ik neem de eitjes van een bepaalde dag en plaats die in een apart bakje met verschillende soorten substraat. Dit is om te ontdekken wat het beste werkt. Ik heb vochtige turf, maar ook bakjes met vochtige kokos pulp. Mijn plan is ook nog om ze in aquarium water te bewaren in een drijvend bakje in het grote aquarium te hangen.

Momenteel schrijf ik op ieder bakje het aantal eitjes en de datum dat ik ze erin gedaan heb. Mijn vraag is nu of dit noodzakelijk is of dat ik ook in 1 bakje eitjes van meerdere dagen kan verzamelen? Het nadeel lijkt me dat als ik de eitjes ga opgieten, dat er dan eitjes zijn die 14 dagen in het bakje zitten, maar ook eitjes die korter erin zitten. Geeft dit problemen?

Hoe pakken jullie dit aan? Hebben jullie nog andere tips dan hoor ik het ook graag.

Alvast bedankt!
 
Hoi Tomansky,

Ik zou de eitjes van gardneri gewoon nat houden (in een apart aquarium).
Het enige voordeel van een droge periode is dat de eitjes bijna allemaal op dezelfde dag uitkomen, de larven zijn dan allemaal ongeveer even groot.
Een bevrucht eitje ontwikkeld zich totdat de larve klaar is, daarna treed er een pauze op totdat de omstandigheden goed zijn om uit te komen.
Het is natuurlijk wel reuze interessant om te experimenteren met een droge periode en verschillende substraten.
De eventuele problemen die je kunt verwachten zijn een paar eitjes die niet uitkomen.
Ben benieuwd naar jouw bevindingen.

Groetjes John.
 
Oke, ik snap het idee van de �droge� manier nu beter. Ik denk dat ik het nu op de volgende manier ga doen:

Bakje 1: Vochtige turf en dan daar 1 week lang eitjes in verzamelen. Na die week zet ik het bakje weg voor 14 dagen. Na die 14 dagen opgieten.
Bakje 2: Vochtige kokospulp en dan ook 1 week (de 2de week) lang eitjes in verzamelen. Na die week zet ik het bakje weg voor 14 dagen. Na die 14 dagen opgieten.
Bakje 3: Aquariumwater en dan 1 week (3de week) lang eitjes in verzamelen. Regelmatig water verversen.

Vervolgens gaan bekijken wat het beste resultaat geeft en wat het makkelijkst werkt.
 
Het zijn erg leuke vissen maar dat kweken met turf is me net teveel werk. Af en toe hou ik een jong in de gewone bak over van ze en dat vindt ik mooi genoeg ;).
 
Tomansky,

Hou er wel rekening mee dat je wel jongen van drie verschillende groottes krijgt.
Ik zou bakje 1 voor drie weken wegzetten, komen de jongen van een en twee tegelijk uit.
Succes en laat weten wat jouw bevindingen zijn.

Groetjes John.
 
Ik heb gisteren weer 8 eitjes uit de afzetmop gehaald. Deze heb ik op een catappablad geplakt en die heb ik in een bakje met vochtige kokos gedaan. De komende dagen gaan alle eitjes die ik vind hierbij.

_mg_2945.jpg


Daarna ga ik een zelfde bakje vullen met turf en dan een aantal dagen verzamelen. @John. bedankt voor de tip van een week langer bewaren om zo alles tegelijk uit te kunnen laten komen.
 
Stikt het ervan ,in Drente.
Hele dikke lagen.

Nee, hoor, kan je gewoon kopen.
Turf - Hobbykwekers



www.hobbykwekers.nl � Artikelen � Aquarius Tubanti � Filteren






Turf in het aquarium heeft in bepaalde gevallen wat voordelen. Lees hier wanneer je turf ... Dit is dan het turfgranulaat wat we voor onze aquaria kunnen kopen.
 
Ik heb de eerste eitjes die ik gevonden had sinds een dag of 3 in water gelegd maar er lijkt niks uit te komen. De eitjes hebben 16 dagen op turf ge�ncubeerd en ik kan de oogjes in de eitjes zien maar ze komen niet uit.

Kan het aan de temperatuur liggen? ik heb ze in een onverwarmd bakje met water wat (inmiddels) 18-19 graden is?

Andere reden? wat kan ik proberen?

Alvast bedankt
 
Vandaag eindelijk de eerste jongen die uit het ei zijn... 2 stuks.

Gelukkig want dan weet ik dat ik het in ieder geval niet helmaal verkeerd doe. Ik heb nog ongeveer 60 eitjes in verschillende bakjes met turf en kokos maar die laat ik nu 3,5 tot 4 weken incuberen per batch.

11 april ga ik 20 eitjes opgieten. Ik zal de vorderingen hier posten.

Nu proberen om de eerste jongen groot te krijgen.
 
Ik vond persoonlijk incuberen in bakjes met water, wat mos, en rode posthoornslakken veel chiller. Een keer per dag ff controleren of er visjes zwemmen en overscheppen indien nodig.
 
Zou nog ff wachten Tomansky, 11 april is al maandag!
Daarna eens incuberen in een klein plastic bakje (v.d. chinees of zo), d.w.z. de eitjes zich geheel in het water laten ontwikkelen zonder droge periode. Het leuke daarvan is dat je niet precies weet wanneer de jongen gaan uitkomen. Het is dus elke dag weer een verrassing of er jongen zijn uitgekomen en hoeveel. Schoonhouden hoeft niet want je geeft geen eten aan eitjes toch?

Groetjes John.
 
John, 11 april ga ik eitjes opgieten die ik inmiddels 4 weken 'droog' heb bewaard.

Het bewaren van eitjes in water heb ik nog niet geprobeerd. dat ga ik vanaf volgende week doen. dus alles wat ik dan vind, ga ik in een bakje water bewaren.
 
Bij de eerste batch heb ik niet lang genoeg gewacht (14 dagen) de uitkomst waren 2 jongen. Nu ik de 2de batch ging opgieten zag ik al na een paar minuten jongen zwemmen in totaal heb ik nu 15 jongen daarvan.

Vandaag mijn 3de batch eitjes gecontroleerd en omdat ik al een hoop eitjes met oogjes zag, heb ik deze ook maar meteen opgegoten. Ook hier al na enkele minuten jongen. Dus het gaat steeds beter met het bewaren en opgieten van de eitjes.

1 klein probleempje, of ja eigenlijk een luxe probleem... Ik heb in de kweek bakjes wat java mos gedaan vanuit mijn andere aquarium. En de afgelopen dagen zag ik jonge visjes, waarbij ik dacht dat ze niet goed aten omdat ze veel te dun en klein waren.... maar waarschijnlijk zijn dit jonge danio's die met het overzetten van het mos meegekomen zijn. :)

Het kan haast niet anders dan dat dit een andere soort is, want ze zijn echt veel kleiner dan de visjes die net uit mijn eitjes komen.

Omdat ze veel kleiner zijn dan de killi jongen, vormen ze geen gevaar dus ik probeer alles gewoon groot te krijgen en zodra ik zie dat het geen killi's zijn dan gaan ze naar een andere bak.
 
Ik heb nu een bakje met jongen van de Nothobranchius en de grote van de jongen zijn erg verschillend zelfs tot zeer klein (speldekop) en ze zijn allemaal tegelijk uit gekomen ,maar dat verontrust mij niet je heb grote en kleine mensenbaby`s dus dat is met vissen net zo op een gegeven moment zullen de kleintjes misschien wel met grotere meegroeien?
 
Vaak zijn de mannetjes brutaler en gulziger.
Als het verschil in grootte toeneemt toch even de vissen splitsen.
Er past van alles in die bekkies ook de broertjes en zusjes.
 
Goed resultaat Tomansky! :thumbs:

Het beoordelen van de ontwikkeling van eitjes beheers je nu ook! :thumbs:
Nu nog de foto's :D
Ik sluit mij aan bij Zeebaars, er past van alles in de bekjes....
die danio's gaan het niet redden, ze worden voer.

Groetjes John.
 
Bedankt voor jullie berichten. De danio's zijn nergens meer te bekennen, ik laat in het midden wat daarmee gebeurd is ;)

Ik had via marktplaats een ent portie microwormen besteld. Die kweek leek niet helemaal van de grond te komen maar inmiddels heb ik nu een ruime hoeveelheid wormpjes om te voeren. Dit kan ik afwisselen met stofvoer (opkweekvoer) wat ik heb en als de visjes wat groter zijn heb ik gedroogde ontkapselde artemia.

Ik heb nu iets meer dan 30 jongen zwemmen. Sommige ietsje groter dan de andere maar geen gevaar voor elkaar. De grotere wil ik binnenkort los laten in mijn kweek bak (20L) en de kleinere en de nieuw uitgekomen in het kleinere bakje laten opgroeien.

De ouders zijn nu nog meer eitjes aan het leggen en ik heb nog ongeveer 150 eitjes (met verschillende leg datums) die aan het incuberen zijn.

Ik zal morgen wat meer foto's nemen, maar voor nu alvast 1 van het bakje.

img_0848.jpg
 
Ziet er goed uit Tomansky!
Ik denk dat ze nu al die artemia's eten volgens mij zijn ze groot genoeg.

Groetjes John.
 
Ik heb ook 2 paartjes Aphyosemion australe zwemmen die af en toe eitjes leggen, maar helaas heb ik nog geen bevruchte eitjes gehad :(

Ze leggen dus wel eitjes, ik bewaar ze 14-16 dagen op turf, af en toe beschimmelen ze en verwijder ik ze, maar de eitjes die het wel halen lijken allemaal 'leeg'. Ik heb vanmorgen weer een deel in het water gelegd, maar weer allemaal doorzichtige eitjes. Ik denk dat de ouders er nog niet klaar voor zijn. Ik stop voorlopig om deze eitjes te verzamelen.

Voor nu kan ik me mooi concentreren op de fundulopanchax.
 
Gisteren weer een kleine hoeveelheid eitjes opgegoten (11 stuks). De eerste al na 15 minuten uit het ei.

jong-uit-ei.jpg


De oudere visjes gaan vandaag verhuizen naar dit bakje, wat vol ligt met beukenbladeren en mos.

kweekbak001.jpg
 
Gaat lekker zo tomansky :thumbs:
Binnenkort extra bakken erbij???

Aphyosemion australe eitjes zou ik gewoon in water later ontwikkelen.
De eitjes uit de mop halen en in een apart bakje met wat plantjes doen en kijken wat er gebeurd.

Groetjes en succes John.
 
Vandaag weer een partijtje eitjes in het water gedaan dus weer 21 nieuwe jongen. Deze kwamen bijna allemaal op het zelfde tijdstip uit :), erg leuk om te zien.

De vorige 11 zwemmen nog rond in het losse bakje.

De oudere groep zit in het kweek aquarium. dat zullen er ongeveer 30 zijn.
 
Hoeveel jongen heb je nu rondzwemmen?
Het kweken van de gardneri is wel een groot succes bij jou :thumbs:

Groetjes John.
 
Excuses, ik heb dit topic al een flinke tijd niet geüpdate. :oops:

Maar de jongen hebben inmiddels kleur en zijn nog allemaal in leven. Ik ben wel gestopt met eitjes verzamelen van deze soort omdat ik er nu genoeg heb. Vanaf nu wil ik de jongen gaan verkopen. Daarna kijk ik of ik een nieuwe kweek start.

Hierbij wat foto's:

_mg_3100.jpg


_mg_3093.jpg


_mg_3098.jpg
 
Ja aardig 50/50 volgens mij. Wat ik wel merkte is dat in de bak met de ouder ook een jong had overleeft, deze was groter dan de exemplaren die ik in het kweekaquarium houd, maar maanden lang leek het een vrouwtje te zijn maar de afgelopen weken heeft HIJ toch de kleuren gekregen als de mannen. Ik denk dat het te maken heeft met de 3 dominante mannen die al in de bak zitten.
 
Dat zijn inderdaad mooie visjes geworden. Heb je dan geen last ervan dat de mannen elkaar belagen in een relatief klein bakje?
 

Terug
Bovenaan