Kweek Dwerggoerami (Colisa Lalia)


Joramvd25

Well-known member
Lid geworden
16 november 2015
Berichten
217
Locatie
Utrecht
Beste iedereen,

Kleine introductie:
Ik ben Joram, vroeger relatief veel op dit forum geweest. Heb meerdere bakken gehad met uiteindelijk als toppunt een 2,5 meter malawi aquarium.
Nu was ik er vanwege studeren een aantal jaren met aquaria gestopt, alleen begon het toch weer te kriebelen en heb ik ongeveer een half jaar geleden een 60cm bak gekocht.

Ik heb de bak ongeveer anderhalve maand rustig laten indraaien, waarna ik er eerst 20 vuurgarnalen in heb gedaan. Weer een maandje later heb ik hier een school van 8 corydora panda's aan toegevoegd, en ongeveer 2 maanden geleden mijn Dwerggoeramies hier aan toegevoegd.
De reden dat ik uiteindelijk voor de dwerggoerami ben gegaan is voornamelijk dat ik het altijd wel leuk vind om pogingen te doen tot kweek, en dit bij de dwerggoerami nog wel een beetje een uitdaging is.

Het mannetje is een neon kweek variant:
man dwerggoerami.jpg


En het vrouwtje is wildvang kleur (helaas was de neon variant nergens verkrijgbaar):
Vrouw dwerggoerami.jpg


De eerste stappen zijn al in de goede richting. Ik zag eerst dat het mannetje meerderemaals probeerde om een schuimnest te bouwen, alleen dat deze vaak kapot ging. Nadat ik eerst had geprobeerd om de stroming nog verder terug te krijgen, kwam ik eigenlijk tot de conclusie dat het leek alsof de luchttemperatuur boven het water wellicht net wat te koud was.
Om die reden heb ik 1 week geleden een schaaltje ondersteboven in het aquarium gedaan, en vanaf toen ging het wel hard:
schuimnest.jpg


De eerste dagen nadat het schuimnest er zat merkte ik op dat het mannetje wel heel erg achter het vrouwtje aanging, en zij hier eigenlijk alleen maar voor wegvluchtte. Nu is dit de laatste dagen wel heel erg verbeterd.
Het mannetje zit alsnog veel achter het vrouwtje aan, alleen het vrouwtje verstopt zich wel minder en probeert wel meer. Ook heb ik al een aantal keer gezien dat het vrouwtje wel echt opzoek gaat naar het mannetje, ze onder het nest een minuutje ongeveer samen dansen, alleen dan vlucht het vrouwtje toch wel. Ik heb ze alleen elkaar nog niet zien "omhelsen".
Ik voer ze bijna alleen maar levend diepvriesvoer, met een beetje aanvulling van Micro Pellets. Alle waterwaarde zijn zoals ze moeten zijn. En ik heb ook genoeg beschutting + drijfplanten.

Mijn voornaamste vragen zijn eigenlijk:
- Is het vrouwtje wel echt een vrouwtje? Ik heb alles gecontroleerd wat ik op internet kan vinden, en ben er eigenlijk wel 99% zeker van, alleen toch zie je soms nog mensen de mist in gaan. Zeker omdat dit mijn eerste Dwerggoeramies zijn.
- Het vrouwtje is best wel wat boller dan het mannetje. Nu weet ik dat dit door eitjes kan zijn, maar ook door het rhinovirus wat erg bekend is bij dwerggoeramies. Weet iemand wellicht een duidelijke manier om het verschil te zien? Het lijkt er op dat de schubben niet zijn uitgezet (had dat ergens als symptoom gelezen).
- Zijn er nog manieren om het paren tussen beide te bevorderen? Of zijn er wellicht hier mensen die hier erg veel ervaring mee hebben?
- Denken jullie dat er een kans is, als ik beide ouders in het aquarium laat zitten, en het diepvriesvoer aanvul met verpoederd droogvoer dat de kleine het overleven? Zoals ik al aangaf zitten er verder niet echt vissen in die de kleine zullen eten naast de ouders, en heb bij mijn malawi en tanganyika cichlide gemerkt dat met droogvoer opbrengen ook prima lukt.

Alvast dank voor alle input en reacties! Ik hou jullie graag up-to-date.

Met vriendelijke groet,
Joram
 
Leuk dat je een kweek wilt proberen.
Ik ben echt bang dat je een probleem gaat hebben. De vrouw (lijkt mij wel een vrouw inderdaad) is erg bleek en lijkt opgeblazen. Goed in de gaten houden of ze gaten/wonden op het lijf gaat krijgen door het iridovirus (rhinovirus is verkoudheid ;) ).
Is dit het geval zal je man het ook krijgen en is het af te raden om welke andere labyrinthvis dan ook in dit aquarium te houden, het kan namelijk heel lang in je bak blijven bestaan.

Lalius uit de meeste winkels is in de meeste gevallen van massale nakweek (doorfok) en zal ziek worden. Beter haal je ze bij een hobbykweket vandaan, die zal gezonde dieren hebben. Echter, als blijkt dat je vrouw het heeft zal de man zeer waarschijnlijk snel volgen en zullen ze beiden sterven.

Ik zou zelf ook dolgraag een koppel willen voor in een kweekbak (wanneer ik weer ruimte heb), maar durf het gewoon niet aan.
 
Ik zou zelf hebben gekozen voor de Honinggourami want die is niet/minder vatbaar voor dat virus.
 
Hoi Ben,

Dank voor je snelle en uitgebreide reactie! Excuses, ik bedoelde natuurlijk inderdaad het Iridovirus. ;)
Ik heb mijn vissen inderdaad bij een hobbykweker vandaan, alleen die heeft ze (helaas) ook wel geïmporteerd vanuit Azië. Op andere plekken of via andere manieren kon ik er nergens aan komen.
Ik wist dat hier inderdaad helaas een risico aan hangt, alleen wilde dit toch heel graag een keertje proberen.
Op dit moment moet ik wel zeggen dat ze zich relatief actief gedraagt, ze poept en eet nog wel erg goed en zie geen zichtbare verwondingen. Ook moet ik zeggen dat ze de laatste week zich meer op haar gemak lijkt te voelen en ook wat meer "straalt".
Toch ademt ze wel een beetje heftig. Ik heb afgelopen maand bijna om de dag voor de zekerheid mijn waterwaardes getest. NO2, NO3 en NH4 zijn allemaal goed en heb daarom voor de zekerheid maar een luchtpompje ook nog toegevoegd. Ze lijkt het daardoor ook beter te doen, alleen heb ook nergens kunnen vinden dat zwaar ademen een symptoom van Iridovirus is?

En stel het blijkt geen Iridovirus te zijn en het kweken lukt dankzij alle hulp hier toch, dan mag je altijd een koppeltje op komen halen. ;)

Groet,
Joram
 
Hoi John!

Moet heel eerlijk zeggen dat ik het idee had dat dit bij beide soorten een even groot risico was. Ik had inderdaad de honinggourami ook nog overwogen, alleen toch uiteindelijk de keuze gemaakt voor de dwerggourami.
Weten we dan helaas weer voor de volgende keer.

In het geval dat het dus wel het iridovirus is lijkt het me verstandig om te doen wat Ben zegt; toch maar even van de labyrinthvissen af te blijven.

Met vriendelijke groet,
Joram
 
ik meen dat je bij iederen pets place dwerggroeramis kan kopen en mensen kopen nooit meer dan 2 dus denk niet handig is voor de kweek moeilijk vanaf te komen?
 
Hoi Gpatton,

Dank voor je reactie!

Is wellicht een beetje op de zaakjes vooruit lopen, aangezien er nog heel wat als'en zijn voor ik een bak vol met dwerggoeramies heb. ;) Eerst maar eens hopen dat ze het overleven.

Indien ik wel in dit scenario kom, dan verwacht ik dat dit wel het minste probleem is om op te lossen. Had ook al met de hobbykweker afgesproken dat hij ze wel zou willen hebben indien dit het geval is.
 
Mijn voornaamste vragen zijn eigenlijk:
- Is het vrouwtje wel echt een vrouwtje? Ik heb alles gecontroleerd wat ik op internet kan vinden, en ben er eigenlijk wel 99% zeker van, alleen toch zie je soms nog mensen de mist in gaan. Zeker omdat dit mijn eerste Dwerggoeramies zijn.
- Het vrouwtje is best wel wat boller dan het mannetje. Nu weet ik dat dit door eitjes kan zijn, maar ook door het rhinovirus wat erg bekend is bij dwerggoeramies. Weet iemand wellicht een duidelijke manier om het verschil te zien? Het lijkt er op dat de schubben niet zijn uitgezet (had dat ergens als symptoom gelezen).
- Zijn er nog manieren om het paren tussen beide te bevorderen? Of zijn er wellicht hier mensen die hier erg veel ervaring mee hebben?
- Denken jullie dat er een kans is, als ik beide ouders in het aquarium laat zitten, en het diepvriesvoer aanvul met verpoederd droogvoer dat de kleine het overleven? Zoals ik al aangaf zitten er verder niet echt vissen in die de kleine zullen eten naast de ouders, en heb bij mijn malawi en tanganyika cichlide gemerkt dat met droogvoer opbrengen ook prima lukt.


Leuk dat je dwergjes hebt! Het is echter de wildkleur man en niet de neon! De neon heeft nog veel meer blauw in zich. De wildkleur is om het even rood en blauw. Met de rechte verticale strepen en kleine labyrinth op zn kop heb je ook een mooi exemplaar man te pakken, en daarmee minder kans op het irridovirus. Je vrouw (het is echt een dame) is van het type "Sunset", daarvan zijn de mannen volledig rood met een blauwe bovenvin en zijn de damens bruin gekleurd. De wildkleur dames zijn voornamelijk grijs met lichte blauwe strepen, die ook aardig kunnen oplichten in het licht! Verder zie je het verschil in man en vrouw voornamelijk aan de vinnen en lichaamsvorm. Dames zijn gedronger en meestal dikker gebouwd. Ook is de rug en ondervin rond en die van een man puntig.

Het paren ga je bevorderen met het geven van veel voedsel en dan met name diepvries voedsel zoals artemia, rode mug/ zwarte mug. Daarnaast moet de temperatuur hoog zijn. Bij mij gingen ze meestal pas rond de 28 graden echt bezig.

Op je laatste vraag; de man verdedigt het nest totdat ze ongeveer 2 dagen oud zijn. Echter kwam het ook voor dat de moeder zelf 's nachts de eitjes/jongbroed weer op at. Wil je echt serieus kweken, vang dan de eitjes op en doe ze in een curverbak met verwarming. Het jongbroed is zo klein dat het erg lastig voeren is. In mijn ervaring hebben ze levend voer nodig in de vorm van infusorien en nauplien van artemia. Droogvoer werd bij mij nooit geaccepteerd. Houd er rekening mee dat deze jonkies echt vele malen kleiner zijn dan de gemiddelde muilbroedende malawi..
 
Hoi Gpatton,

Dank voor je reactie!

Is wellicht een beetje op de zaakjes vooruit lopen, aangezien er nog heel wat als'en zijn voor ik een bak vol met dwerggoeramies heb. ;) Eerst maar eens hopen dat ze het overleven.

Indien ik wel in dit scenario kom, dan verwacht ik dat dit wel het minste probleem is om op te lossen. Had ook al met de hobbykweker afgesproken dat hij ze wel zou willen hebben indien dit het geval is.
oke top suc6 met de kweek heb ook wellis schuim nesten gehad van ze maar is nooit iets geworden
ik zou gewoon een kweek verslag er bij pakken google youtube dan krijg je vaak aardig idee van water er nodig is
 
Leuk dat je dwergjes hebt! Het is echter de wildkleur man en niet de neon! De neon heeft nog veel meer blauw in zich. De wildkleur is om het even rood en blauw. Met de rechte verticale strepen en kleine labyrinth op zn kop heb je ook een mooi exemplaar man te pakken, en daarmee minder kans op het irridovirus. Je vrouw (het is echt een dame) is van het type "Sunset", daarvan zijn de mannen volledig rood met een blauwe bovenvin en zijn de damens bruin gekleurd. De wildkleur dames zijn voornamelijk grijs met lichte blauwe strepen, die ook aardig kunnen oplichten in het licht! Verder zie je het verschil in man en vrouw voornamelijk aan de vinnen en lichaamsvorm. Dames zijn gedronger en meestal dikker gebouwd. Ook is de rug en ondervin rond en die van een man puntig.

Het paren ga je bevorderen met het geven van veel voedsel en dan met name diepvries voedsel zoals artemia, rode mug/ zwarte mug. Daarnaast moet de temperatuur hoog zijn. Bij mij gingen ze meestal pas rond de 28 graden echt bezig.

Op je laatste vraag; de man verdedigt het nest totdat ze ongeveer 2 dagen oud zijn. Echter kwam het ook voor dat de moeder zelf 's nachts de eitjes/jongbroed weer op at. Wil je echt serieus kweken, vang dan de eitjes op en doe ze in een curverbak met verwarming. Het jongbroed is zo klein dat het erg lastig voeren is. In mijn ervaring hebben ze levend voer nodig in de vorm van infusorien en nauplien van artemia. Droogvoer werd bij mij nooit geaccepteerd. Houd er rekening mee dat deze jonkies echt vele malen kleiner zijn dan de gemiddelde muilbroedende malawi..

Hoi Kikkervis,

Ook jij bedankt voor je bijdragen en voornamelijk inhoudelijke kennis. Fijn dat jij wat meer kennis hebt en me kan vertellen dat het een Wildkleur en een Sunset type is! Moet ook wel eerlijk zeggen dat ik een klein beetje trots ben op mijn mannelijke exemplaar, ziet er in het echt zelfs nog beter uit. ;)

Ik heb op dit moment mijn temperatuur rond de 25/26 graden staan (dit aangezien ze op internet veel aangeven dat hoge temperaturen de levensverwachting van de cories zwaar verlagen), maar indien het vrouwtje zich gezond blijft gedragen dan kan ik altijd een weekje iets hoger proberen!
En ik snap wat je bedoelt met het verschil tussen Cichliden. Is toch wel stukje makkelijker. ;) Zal het gewoon stapsgewijs gaan proberen en zien hoever ik kom.

Had jij jouw dwergjes wel via een hobbykweker kunnen krijgen?
 
Hoi Kikkervis,

Ook jij bedankt voor je bijdragen en voornamelijk inhoudelijke kennis. Fijn dat jij wat meer kennis hebt en me kan vertellen dat het een Wildkleur en een Sunset type is! Moet ook wel eerlijk zeggen dat ik een klein beetje trots ben op mijn mannelijke exemplaar, ziet er in het echt zelfs nog beter uit. ;)

Ik heb op dit moment mijn temperatuur rond de 25/26 graden staan (dit aangezien ze op internet veel aangeven dat hoge temperaturen de levensverwachting van de cories zwaar verlagen), maar indien het vrouwtje zich gezond blijft gedragen dan kan ik altijd een weekje iets hoger proberen!
En ik snap wat je bedoelt met het verschil tussen Cichliden. Is toch wel stukje makkelijker. ;) Zal het gewoon stapsgewijs gaan proberen en zien hoever ik kom.

Had jij jouw dwergjes wel via een hobbykweker kunnen krijgen?
nee, ik heb ze altijd bij de LFS vandaan. Ik zocht naar uiterlijke kenmerken die bij gezonde exemplaren hoorde. Zo heb ik eigenlijk altijd goede gehad. Ik heb ze ook altijd in de winter flink koeler gehouden 21-22 graden. Dit is trouwens ook beter voor je vuurtjes en panda's. Ik had even over je vuurtjes heen gelezen. Die gaan het namelijk moeilijker krijgen bij hogere temperaturen..
 
Vraag me af hoever de man al is doorgekweekt want de tekening is niet zoals die hoort te zijn waardoor je dus al slechte nakweek heb, bij de echt mooie mannen lopen de strepen mooi in 1 vloeiende lijn, dat de ouders van deze man uit azie komen zegt niks want ook daar zijn hele grote kweekfarmen dus weinig met wildvang te maken helaas
 
Vraag me af hoever de man al is doorgekweekt want de tekening is niet zoals die hoort te zijn waardoor je dus al slechte nakweek heb, bij de echt mooie mannen lopen de strepen mooi in 1 vloeiende lijn, dat de ouders van deze man uit azie komen zegt niks want ook daar zijn hele grote kweekfarmen dus weinig met wildvang te maken helaas
Ze zijn per definitie nakweek. De wilde T. lalius is een stuk kleiner en gedronger. Alle dwerggoeramies die je kan vinden zijn te langgerekt en afkomstig uit kweken. Zelfpersoonlijk vind ik de lijnen juist erg goed op dit exemplaar. Ik zie geen doolhof er in.

Voor de liefhebber; hieronder een plaatje uit de jaren 60-70. Ik durf niet zeker te zeggen of dit ook wildvang is, maar dit komt er in ieder geval heel dicht in de buurt. Je ziet ook dat ze kleiner en gedrongen zijn. Ook de kenmerkende bult ontbreekt op de kop.

vdXxWXUNQbcHJEyZzEDR6Cjc7fNN0JKLAkBrtydz37sacZFPjeiViIt0GJfPAmrBCe8QyArSwpP4s9w2ItpR2A-Zwj65IUyGzeO9oMPIGrv3tvEqfN_454dLuRookM8B3ZTvgNV9MGDp82loxb0vmIYp7wrf4dx9DCDtXSLfwZ6dzp2fBjkLYymRkt3PBd0uXydMzc_JxF8ZBOLTBzYe56EleDN9INnQ_CveP9fKKuiSOukHwwmpMgI680rralQ9OJLWv1i_CITK3_TJtSmjvM2Rwz5giu9KTi4cZxVvKFA6Z7YYYWAXDnFKxY8uOoYInlEAynciv7HRhfvpwVi6nN2t-w7C6LU8uNamskAzsvS8UxljS9GicgrFba7b8xtLE3iyEnWiEr664MooVoc6a-WqfTaxSEIdioe_FVOyOcDv_RMygDhmptfIrdCZIP-9p1hskTFWRpwS56VMOX_aE8l_ZZtmvNnpsiNFVJsqXHUiGNCDLtDZ-t4TA9wRYBiQsmYeDWJsNj5DE-NIr-3FoiIEGGuw-x4SJNCIV9O9mEEl2hZFJNXP4twul1KmF9YgHRJTwc1ARQtFJw9yr4kyfTQJnnXqcI5nSQyplZyIjpUmT2fP0tNkT8CkxzZ_lA_tmB7cdp49Ybx2jXh7xSbwtRzw7cCKR91mvT8Rz0Z97tvl_w9BhtFDvr_gPlGOnGjzqgZ58S5GVgk24W5vn8XxM2Pu=w1034-h937-no



Vaak zie je dat de kwaliteit van de neon-variant het meest gevoelig is voor irrido. De rode en wildkleur zijn redelijk aan elkaar gewaagd, maar de mooiste individuen zijn altijd te vinden in de wildkleur selectie. Ik moet ook zeggen dat ik OP's dame er helaas wel minder goed vind uitzien, maar dat hoeft niet per definitie te betekenen dat de dame ook ziek wordt, of dat de man juist gezond blijft, maar de risico's zijn wel verschillend in mijn ervaring.
 

Terug
Bovenaan