Kweek corydoras


PatrickAqua

Active member
Lid geworden
1 november 2016
Berichten
36
Leeftijd
33
Ik kweek al geruime tijd corydoras.
ik ben benieuwd wat jullie ervaring hier is qua uitkomen van de eieren.

ik deed altijd bakjes in het kweek aquarium van de betreffende soort. Met een blad erin en bruis of anti schimmel drup 2x daags wat water wisselen vanuit de kweekbak (120cm)

nu had ik laatst haast en heb ik een visnet in de bak gehangen over de randen in de stroming met een bruis steentje erin.

was een zeer grote spawn van de sterbai groep en het bizarre is dat er ca 3/400 eitjes inzaten en 0 beschimmelde eitjes en 100% is uitgekomen en leeft nog nu op dag 4

ik ben benieuw hoe jullie het aanpakken en wellicht wat ideen uit te wisselen.
 
Ik heb het gevoel dat hoe groter het volume van het bakje hoe beter het gaat, dus met een netje heb je onbeperkt volume. Ik werk nou met breeder ringen waar ik tot nu toe zeer over te spreken ben. Daarnaast heb ik ook de indruk dat de volwassenheid van de kweekgroep een zeer belangrijke factor is. En daarnaast scheelt het ook nog per soort.
 
Welke soort(en) kweek jij? Volwassenheid eerlijk gezegd nooit op gelet wissel ook wel eens van mannen per groep en dan als ik ze elders weghaal geen idee hoe oud ze zijn. Wel merk ik dat wildvang veel onhandiger eitjes afzet om ze te verzamelen haha onder blaadjes vaak ook op eiken bladen in de kweekbak zelf.
 
Ik heb heel veel tegenslag gehad met Aeneus, maar inmiddels gaan ze erg goed. Het uitkomen van de eitjes is eigenlijk geen probleem alleen ik had in een later stadia continu erg veel uitval. Ik laat tegenwoordig de eitjes uitkomen in een klein bakje (met bruissteentje) en de eerste paar dagen laat ik ze hierin. Ik doe hierbij 1-2 waterwissels per dag. Na 2-3 dagen begin ik wat Liquidfry toe te voegen en na een aantal dagen waarin je ook al daadwerkelijk groei ziet gaan ze naar het grotere kweekbakje.
 
Ik heb heel veel tegenslag gehad met Aeneus, maar inmiddels gaan ze erg goed. Het uitkomen van de eitjes is eigenlijk geen probleem alleen ik had in een later stadia continu erg veel uitval. Ik laat tegenwoordig de eitjes uitkomen in een klein bakje (met bruissteentje) en de eerste paar dagen laat ik ze hierin. Ik doe hierbij 1-2 waterwissels per dag. Na 2-3 dagen begin ik wat Liquidfry toe te voegen en na een aantal dagen waarin je ook al daadwerkelijk groei ziet gaan ze naar het grotere kweekbakje.
Wat voer je ze in de uitval periode en hoe oud zijn Ze dan.

normaal begin ik pas te voeren na een grote leg als 1 jong dood is klinkt wat appart maar merkte dat dan de uitval minimaal blijft. Als ik te vroeg voerde liep ik tegen grotere uitval aan aangezien visjes toch gingen eten die het nog niet nodig hadden ivm dooierzak
 
Wat voer je ze in de uitval periode en hoe oud zijn Ze dan.

normaal begin ik pas te voeren na een grote leg als 1 jong dood is klinkt wat appart maar merkte dat dan de uitval minimaal blijft. Als ik te vroeg voerde liep ik tegen grotere uitval aan aangezien visjes toch gingen eten die het nog niet nodig hadden ivm dooierzak
Ik voerde dan Tabimin dit zijn tabletjes alleen deze smelten heel snel naar heeeel fijn stof. Ik gebruik dat nu ook en dat werkt goed. Ik denk dat ze dan 1a2 weken oud waren.
 
Ik voerde dan Tabimin dit zijn tabletjes alleen deze smelten heel snel naar heeeel fijn stof. Ik gebruik dat nu ook en dat werkt goed. Ik denk dat ze dan 1a2 weken oud waren.

probeer dit maar eens als je gezonde ouders hebt goed water en je voert ze dit zul je zien dat ze groeien als kool en weinig uitval.
 

Terug
Bovenaan