kweek aantekeningen en idee


G

Guppy1997

Guest
Heey sorry voor de zoveelste bericht, maar na een tijdje denken over of ik dit hier zou vragen waag ik het er maar op.

Ik ben van plan om een nieuw soort gup te kweken met de volgende kleuren:
Paars.
Zee blauw.
Groen (chloorkleurig)
met het patroon snakeskin Albino (Rooie ogen)

Dit omdat ik ooit (later) als ik alles op orde heb, het wil uitproberen en nieuwe soort er uit wil proberen te krijgen en mee wilt doen met shows en het nu alvast in een online boekje wil noteren :D voor als ik op mezelf woon of als ik alles tenminste op orde heb.

Ik wil dit met een paar bakken doen. 1 voor de jongen, 1 voor de volwassene die naar mijn eisen voldoen en nog een 1 bak, maar weet niet nog wat ik daar mee moet doen.

Kunnen jullie alvast tips geven:
1: Welke kleuren moet ik dan nemen kwa man en vrouwen?
2: Hoe warm moeten guppen zodat ze niet te snel oud worden maar wel jongen kweken?
3: Hoeveel keer per dag moet je de ouderen voeren?
4: Hoeveel keer moet je de jongen voeren?
5: Hoevaak moet je water (en liters) verversen bij de jonkies?
6: Hoevaak moet je water verversen bij de volwassene?
7: Overige dingen die ik nog moet weten.

Dit is niet voor nu, maar wil alvast een heel online boekje maken met alles er op en eraan voor als ik ooit wil gaan beginnen, ben er nu nog niet klaar voor, maar wil alle nodige informatie weten. :)
 
Vraag 2 tm 6 zou je al lang moeten weten met het aantal vissen/jonkies dat je nou al in overvloed hebt... Voor de rest ga ik hier wijselijk niet op reageren.
 
Ik wil het ook niet voor nu, maar voor later ik wil een online boekje maken met alle nodige informatie over het specifiek kweken. zodat ik dat kan uitprinten en als ik later als ik ouder ben een eigen huis heb ik kan beginnen met het kweken.
 
Ik denk dat je voor de kleuren die je opnoemt veel van de genetica van guppen af moet weten. Je moet weten welke kenmerken dominant en recessief zijn, en je moet ook de hele voorgeschiedenis van je ouder gupjes weten, hoe zagen hun ouders er uit, kan alijd weer terug komen.

Zo heeft een vrouwtje van mij met een paars gestipte staart gekruist met een snakeskin geel mannetje een groep mannetjes gupjes ter wereld gebracht met fel rode staarten, donkerblauwe lichamen en witte "sneeuw" op de kop.

Je zult je dus behoorlijk moeten gaan verdiepen in de genetica van de visjes.
 
Maar waar kan ik informatie vinden over de genetica van guppen?

Want ik weet dat wildkleur altijd dominanter is dan blond en dat normale ogen dominanter zijn dan rode albino ogen
 
Ik heb biologie op school en ben best wel goed dus ik zou er wel iets van moeten bakken :p
 
Heb jij niet zo'n enorm visbestand in je bak door je ouders? Misschien kan je je ouders wijsmaken dat je de bak nodig hebt voor een biologie project op school en dat je maar met 3 visjes mag beginnen. Kan de rest terug naar de dierenwinkel. Is voor jou leerzaam en en goed voor de visjes.
 
Ja ik ben met die overbevolkte bak, maar ik vraag het nu niet voor nu omdat ik nu echt geen jong grut wil ter voorkomen dat ik nog meer krijg.

Ik ben ook al aan het kijken welke vissen ik weg wil doen, maar kom nog niet zo zeer tot een conclusie.

Maar ik wil alle informatie nu verzamelen omdat ik dit in een online PowerPoint wil zetten als een soort kweekboekje en die uitprinten en bewaren voor later als ik een eigen huis heb en als alle omstandigheden optimaal zijn voor nu wil ik nog niet kweken want daar heb ik ook een aantal bakken voor nodig dus zoiezo kan ik nu nog niet beginnen.
 
Ga eerst eens leren hoe je een aquarium stabiel krijgt en houdt voordat je uberhaupt aan kweken gaat denken. Dat is pas sport.
 
Als je echt selectief Guppen wilt kweken heb je al minstens 10-15 bakjes nodig van 10 tot 60 liter. Voor al kweek vaste stammen.

Voor wat jij wilt heb je zeer veel kennis van genetica en het kweken van Guppen nodig. En ook zeer veel bakjes reken maar op ongeveer 30-40 bakken van 10 tot 60 liter. En 10 jaar van je leven. ;0
 
Dat is nogal een bezigheid ik heb het er voor over als ik een eigen huis heb. want 40 bakken in 1 flat huisje van een paar meter is niet groot genoeg :p

Ik heb mijn endler guppen wel apart gezet nu en de guppen en endlers van elkaar gescheiden houden aangezien ik heb vernomen dat endler guppen geen jonge visjes eten heb ik is gelezen hier op het forum.

Zijn er nog meer dingen die ik moet weten voor het specifiek kweken?

1: Waarom heb je zo rond 40 bakken nodig? ik d8 altijd als je maar bakken hebt voor:
Mannen.
Vrouwen.
Jonkies
Guppen waar je niet mee wilt kweken.

Ik d8 dus dat je ongeveer maar 5 a 6 bakken nodig had. wrm zo veel?
 
- De dieren moet je maagdelijk laten opgroeien mannen en vrouwen apart.
- Elk nest laat je apart van elkaar opgroeien.
- Volwassen mannen en vrouwen bakken .
- Bakje waar je 1 bepaalde man en vrouw in zet.

En jij wil verschillende eigenschappen van verschillende stammen samenbrengen dus dan heb je gewoon een hoop bakken nodig. Veel, geduld, veel kennis van genetica en heeeeeeel veel tijd.
 
Ga eens (met je ouders) langs bij aquanemo of aquaferrytale in almere randstad. Vraag daar om advies, ik denk dat je ouders wel bijdraaien na wat persoonlijk deskundig advies.
 
Gijsguppy@ Ik vat hem niet?

Goh wat een moeilijke worden in die uitleg van genetica en ben maar BOL op het VMBO (BBL)maar met 5 kleuren kunnen er duizenden kleuren komen.

Hoe kan dat? dat een guppy met enkel Zwart, Wit, Blauw en Geel super veel kleuren kan ontwikkelen? Ik heb dat gelezen maar er stond niet waarom.
 
Eten Endler guppen hun jongen trouwens op? ik was net aan het lezen de 1 zei van niet en de ander zei weer van wel dus ben in verwarring geraakt.

Eten endlers hun eigen jongen op en die van andere vissen ook?
 

Terug
Bovenaan