Kunststof stukken hout verkleuren


S

Siepieooo

Guest
In het verleden heb ik een kunst stuk hout in mijn bak gehad dat geheel is verkleurd. Ik heb nu voor mijn nieuw in te richten bak er een identiek stuk bijgekocht.
Vraag: is de verkleuring tegen te gaan met bijvoorbeeld een laag mr.boat epoxy hars? Hieronder een foto waarop goed te zien is dat het oude stuk zijn kleur kwijt is.
20191127_162022.jpg


Alvast dank voor het meedenken.
 
Als de verf afgebladderd is, dan zou ik daar zeker wat epoxy over smeren, en dan kan het helpen.
Als de verf gewoon afgebleekt is door het licht, dan zal het amper iets doen.
 
Het is een verkleuring, het bladdert niet af. Ik was er al bang voor dat epoxy noets uithaalde.
 
Bij ons in de buurt woonde een timmerman die de volgende tekst onderin z'n raam had laten graveren: "Houdt u bij hout, hout leeft en doet leven...". Misschien ook een idee voor Ts?
 
Bij ons in de buurt woonde een timmerman die de volgende tekst onderin z'n raam had laten graveren: "Houdt u bij hout, hout leeft en doet leven...". Misschien ook een idee voor Ts?


Dat is toch de vraag helemaal niet?!?!? Ben hier nu nog geen week op dit forum maar denk dat ik me net zo makkelijk weer uitschrijf met dit soort antwoorden.
 
Dat is toch de vraag helemaal niet?!?!? Ben hier nu nog geen week op dit forum maar denk dat ik me net zo makkelijk weer uitschrijf met dit soort antwoorden.

Ik denk dat die reactie als geintje is bedoeld Siepieooo en niet als een serieus antwoord op je vraag ;)
 
Dat is toch de vraag helemaal niet?!?!? Ben hier nu nog geen week op dit forum maar denk dat ik me net zo makkelijk weer uitschrijf met dit soort antwoorden.
Opwinding? Maar dat is echt niet nodig. Er zal wel wat vaker iets gebeuren in je leven waar je misschien niet zo op gerekend had. Ik weet dat het niet je vraag was maar hout, echt hout dus kan wel degelijk een alternatief zijn voor je probleem. Misschien wil je dat niet, dat is helemaal aan jezelf.
 
Ik denk dat die reactie als geintje is bedoeld Siepieooo en niet als een serieus antwoord op je vraag ;)

Het is inderdaad geen serieus antwoord. Het is niet dit alleen waardoor ik reageer. Het gevoel bekruipt me nu al meerdere malen dat hier veel van dit soort "antwoorden" wordt gegeven waarbij even fijntjes wordt aangegeven dat men het idee van de poster of ts'er eigenlijk niks vind. Zeker niet als het buiten de normale lijnen omgaat. Maar ik zal mijn vraag hoerover straks verwijderen, ik zoek zelf wel de beste manier.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wel degelijk. Hout kan een goed alternatief voor het probleem van Ts. De opwinding is dan ook niet nodig.
Ben veel begrijpen het dat het een grapje is, mensen vooral die jou kennen.

Ik denk dat TS je grap niet inziet of verkeerd begreep. Ik denk als je dit zei op de manier in een kroeg dat ie het inzag, text is text zit geen emotie aan vast.


Maar nu voor TS,

Ik zou voor echt hout gaan. Zit er mooier en natuurlijker uit, met nadruk op natuurlijker.

Volgens mij zit je ook niet met verkleuringen.
 
Einde topic. Kan het niet verwijderen maar mag op slot.
 
Ben veel begrijpen het dat het een grapje is, mensen vooral die jou kennen.

Ik denk dat TS je grap niet inziet of verkeerd begreep. Ik denk als je dit zei op de manier in een kroeg dat ie het inzag, text is text zit geen emotie aan vast.


Maar nu voor TS,

Ik zou voor echt hout gaan. Zit er mooier en natuurlijker uit, met nadruk op natuurlijker.

Volgens mij zit je ook niet met verkleuringen.

Ook ik ga voor hout. Zoals ook mijn bericht bedoelt was, inclusief citaat "Houdt u bij hout..."
 
Punt gemaakt Ben, ik begrijp nu wel dat jij liever echt hout hebt. Antwoord op mijn vraag heb ik alsnog niet, topic is hierdoor de rode draad kwijt en ik ben het ook kwijt.
 
Punt gemaakt Ben, ik begrijp nu wel dat jij liever echt hout hebt. Antwoord op mijn vraag heb ik alsnog niet, topic is hierdoor de rode draad kwijt en ik ben het ook kwijt.
Je hebt een antwoord gekregen:
Als de verf afgebladderd is, dan zou ik daar zeker wat epoxy over smeren, en dan kan het helpen.
Als de verf gewoon afgebleekt is door het licht, dan zal het amper iets doen.

En je hebt gezien je oorspronkelijk idee niet ging werken een alternatief gekregen, namelijk het gebruik van echt hout.
Ik kan nog suggereren om uv-werende epoxy te gebruiken (mits je een veilige versie vindt) om misschien ook verkleuring door licht te voorkomen.
 
Punt gemaakt Ben, ik begrijp nu wel dat jij liever echt hout hebt. Antwoord op mijn vraag heb ik alsnog niet, topic is hierdoor de rode draad kwijt en ik ben het ook kwijt.
Tsjah of je wat erop kan doen. Kan. Ik zou het zelf niet doen. Als je ooit voor een ancistrus kiest oid. en die gaat eraan sabbelen, geen idee of dat goed gaat.

Epoxy zal de waterwaardes volgens mij niet aantasten maar voor vissen die er aan sabbelen geen idee. En wat anders kan ook geen idee. Ik heb echt hout. Dus ik heb weinig ermee te doen.
 
ik moet de vis nog tegenkomen die door epoxy heenkomt. is echt knetter hard.

hele achterwanden worden ermee behandeld en een beetje pleco van 40cm komt er niet doorheen.

of het helpt tegen verkleuring? dat zit m echt in (zon)licht.
dan moet je echt een UV werende epoxy hebben.. zal is bij mr boat kijken of er zoiets is.

buiten epoxy om kan ik niks bedenken wat het euvel kan verhelpen.
 
Hoe lang heeft het eerste ornament in je aquarium gestaan voordat het ging verkleuren?
Misschien één keer in de zoveel tijd een nieuwe kopen.
 
Het is inderdaad geen serieus antwoord. Het is niet dit alleen waardoor ik reageer. Het gevoel bekruipt me nu al meerdere malen dat hier veel van dit soort "antwoorden" wordt gegeven waarbij even fijntjes wordt aangegeven dat men het idee van de poster of ts'er eigenlijk niks vind. Zeker niet als het buiten de normale lijnen omgaat. Maar ik zal mijn vraag hoerover straks verwijderen, ik zoek zelf wel de beste manier.
Ik begrijp je punt en kan me er ook iets bij voorstellen. Echter krijg ik ook wel eens een reactie waar ik zelf niet op gehoopt had. Ik maak dan zelf de overweging het advies van het forumlid over te nemen of toch bij mijn eigen keuze te blijven. M.b.t. de inrichting van je aquarium is het vaak ook een kwestie van smaak. Wat jij prachtig vindt kan ik afgrijselijk vinden. Dat betekend niet dat je maar moet doen wat ik wel mooi vind en je eigen smaak op de achtergrond komt.

Trek het je allemaal niet al te persoonlijk aan. Ga lekker eigenzinnig je eigen gang en als je vraagt om tips en adviezen dan krijg je die dus zeker op dit forum!
Tsjah of je wat erop kan doen. Kan. Ik zou het zelf niet doen. Als je ooit voor een ancistrus kiest oid. en die gaat eraan sabbelen, geen idee of dat goed gaat.

Epoxy zal de waterwaardes volgens mij niet aantasten maar voor vissen die er aan sabbelen geen idee. En wat anders kan ook geen idee. Ik heb echt hout. Dus ik heb weinig ermee te doen.
Dus je zou het er niet opsmeren maar eigenlijk heb je geen idee waarom niet? Lekker advies hoor. Epoxy is uitermate geschikt voor gebruik in aquariums. :petjeaf:
 
Ik begrijp je punt en kan me er ook iets bij voorstellen. Echter krijg ik ook wel eens een reactie waar ik zelf niet op gehoopt had. Ik maak dan zelf de overweging het advies van het forumlid over te nemen of toch bij mijn eigen keuze te blijven. M.b.t. de inrichting van je aquarium is het vaak ook een kwestie van smaak. Wat jij prachtig vindt kan ik afgrijselijk vinden. Dat betekend niet dat je maar moet doen wat ik wel mooi vind en je eigen smaak op de achtergrond komt.

Trek het je allemaal niet al te persoonlijk aan. Ga lekker eigenzinnig je eigen gang en als je vraagt om tips en adviezen dan krijg je die dus zeker op dit forum!

Dus je zou het er niet opsmeren maar eigenlijk heb je geen idee waarom niet? Lekker advies hoor. Epoxy is uitermate geschikt voor gebruik in aquariums. :petjeaf:
Ik zeg alleen ik weet niet wat het doet als een algeneter erop gaat sabbelen. Of die dan stoffen binnen krijgt die dan los komt ofso.

Ik had gehoopt dat dan een persoon zoals jij dat kan ontkrachten. Zodat het voor iedereen duidelijk is. Ik schoot even losse flodders in de lucht. Dat iemand miss zegt ja nee dat klopt of dat klopt niet. Zodat TS daar rekening mee kan houden.

Ik heb ook gezegd geen idee.

Het is dus een indirecte advies en geen direct advies.



Soms lastig om iets te lezen en dan bedoel ik wat zegt ie nou eigenlijk lezen. in jou prachtige forum, uwe hoogheid
 
Jammer dat je kunsthout verkleurd of door het zonlicht komt zoals aangegeven hmm :juggle: daar heb ik zo mijn twijfels over eerder door iets anders
Gebruikte je bv co2 of carbo dan zou het door de zuurgraad kunnen komen bv
epoxi kan helpen om de verkleuring tegen te gaan maar dan wel volledig behandelen
Of misschien nog beter een betere kwalitijd kunst hout zoeken is helaas veel rommel op de markt.
Succes met je keuze.
 
Licht, ook kunstlicht welk boven aquaria hangt, heeft invloed op kleuren op kunststoffen. In een vroegere baan die ik had werd de invloed van licht duidelijk doordat wij producten testen buiten maar ook binnen onder kunstlicht. Decoratiematerialen voor aquaria zijn vaak niet op de meest duurzame manier geproduceerd en zullen hierdoor het e.e.a. te lijden hebben op dit gebied.
 
Als de verkleuring door licht komt, is er wellicht een uv coating die je erop kan doen en daaroverheen de epoxy.
Maar ik weet niet hoe lang je het eerste stuk had voordat het zo verkleurde.
Indien je er jaren van hebt kunnen genieten wegen de kosten voor een nieuw stuk niet op tegen de kosten voor al die middelen.

Succes!
 
Ik lees hierboven nu pas de reacties. Toendertijd inderdaad epoxy met een UV werende toevoeging van mr Boat toegepast en dit heeft goed gewerkt al die tijd. Voor de volgende bak in opbouw ga ik wellicht kiezen voor helemaal geen hout.
 

Terug
Bovenaan