Kunnen twee soorten betta's met elkaar paren?


L

Laurensz

Guest
Hallo,
Ik heb een dragon betta die ik graag wil laten paren....
Kan een dragon betta paren met een crowntail vrouwtje, of met een normaal splendens vrouwtje?
Of wel met meerdere soorten?

Alvast bededankt.
- Laurensz
 
Het zijn geen verschillende soorten en daardoor kunnen ze met elkaar paren.
 
Een dragon betta is toch een andere soort als een crowntail vrouwtje??

- Laurensz :D
 
Nee, het is een variant.
 
Ik ben geen Betta expert maar het zijn toch twee kweekvormen van de betta splendens? Wel het zelfde visje,alleen een andere vorm van staart (en vinnen?).
 
Ja dat is ook zo volgens mij,vanochtend keek ik bij mijn betta's en er was geen bubbelnest en nu kijk ik en ik zie wel een bubbelnest! :D dus ik ben super blij nu nog hopen of ze gaan paren ;)

- Laurensz
 
Een duitse Dog en een teckel zijn ook van het zelfde soort maar andere varianten dat is met dit ook zo.
 
Ja hoor is mij ook gelukt met een aziatische zolang het maar van dezelfde soort is maakt de kleur of vorm niet uit :)
 
Botia zei:
Een duitse Dog en een teckel zijn ook van het zelfde soort maar andere varianten dat is met dit ook zo.

Moet je de teckel wel eerst op de eettafel vastplakken lol
 
Ok� dankjullie wel voor de reacties!!

Informatie is altijd welkom
- Laurensz :D
 
Ik vraag me alleen af waarom je zoiets zou willen
 
babysnake zei:
Ik ben geen Betta expert maar het zijn toch twee kweekvormen van de betta splendens?
Zelfs dit is niet (altijd) aan de orde, als je heel strikt gaat kijken.

De Betta's uit de splendens 'group' - splendens, smaragdina, imbellis, mahachaiensis, stiktos en samorientalis - zijn zo verwant dat ze met elkaar kunnen kruisen. Bepaalde eigenschappen komen wat meer terug in de ene soort dan in de andere soort. Dit samen is gebruikt door kwekers om tot allerlei bijzondere eigenschappen te komen. Twee voorbeelden:

Understanding metallic genetics
(...)

The metallic phenomenon was introduced in our hobby by outcrossing Betta splendens to wildtypes from the betta genus like betta imbellis, smaragdina and mahachai [1,2]. Betta imbellis, smaragdina and mahachai naturally have a higher degree of iridescence on the scales which probably is an adaption to the murkier water in their natural habitat [3].
http://www.bettaterritory.nl/BT-AABcoppergenetics.htm

The origin of the "dragon" betta

According to Pichet (Interfish breeder team - Thailand), the first "dragons" were created by using a "super" red plakat, a red copper plakat and Betta sp. mahachai [8]. With some difficulty, the wild Betta sp. mahachai was crossed to the red copper plakat with the intent of preserving the Betta sp. mahachai traits in the offspring. Then a young male from this spawn was crossed to a super red plakat female. The third step was a mother x son backcross: the super red female was crossed to one of her offspring in a method commonly referred to as 'line breeding'. Although the body shape and finnage of the fry was not very good and some of them even showed malformations in the body, the color was there and the first dragon pair was born! The first "dragons" were developed by Mr. Tea. The "Red dragon V1" were first presented to the Thai public in the December 2004 edition of a magazine called "Fancy Fish" by the Interfish breeder team [9].
http://www.bettaterritory.nl/BT-AABDragons.htm

De eigenaar van deze website, die behoorlijk bedreven is in het kweken van Betta's en duidelijk een vergaande kennis heeft, vermeldde ons dat je bij de nakweek Betta's die je koopt - that is: de niet wildvorm varianten - (meestal) eigenlijk niet eens meer van Betta splendends meer kan spreken.

~ Ivo
 
Precies, als je 2 varianten kweekt kan er wel iets anders qua vorm uitkomen. Dus een dragon man met een CT vrouw, krijg je in F1 plakatshalfmoon met extensies. Tis maar wat je mooi vindt
 
Is dat mooi een dragon met een ct
 
Als je crowntail plakats wil kweken ?? Ikzelf ben niet gek van deze vorm
 
En als je een dragon man met een splendens vrouw doet?

- Laurensz
 
Wat krijg je dan?
 
Waarschijnlijk krijg je een langvinnige crowntail maar dan met dikke rays.

Maar ik kan dit niet met garantie zeggen hoor.
 
je krijgt er allerlei verschillende vormen uit.
als je plakat met crowntail kruist komen er heel veel ''verminkte'' vissen uit
dat komt doordat crowntail oorspronkelijk langvinnig is
mensen die een mooie crowntail plakat hebben zijn er vaak jaren bezig mee geweest!
 
Dus je krijgt een crowntail plakat als je een dragon met een crowntail kruist?
En als je een dragon met een splendens kruist wat krijg je dan??

- Laurensz :D
 
Laurensz zei:
Dus je krijgt een crowntail plakat als je een dragon met een crowntail kruist?
En als je een dragon met een splendens kruist wat krijg je dan??

- Laurensz :D
De dragon, plakat en crowntail zijn allemaal Betta splendens! Het zijn allemaal (kweek)vormen van ��n soort.

Die jij bedoeld met splendens is ws een veiltail Betta.
 
Ja sorry, die bedoelde ik.
Maar wat krijg je er dan uit als ik ze kruis?

- Laurensz
 
Meksjoef dit is een echte vraag het is niet leuk als jij die verpest.
Dus mijn vraag was: wat krijg je als je een dragon man met een veiltail vrouw kruist?

- Laurensz
 
Een mengeling, plakat, veiltail, dan moet je opzoeken van dominant is ;)
Volgens mij veiltail

En nee, met crowntail x plakat krijg je geen crowntail plakat. Je krijgt eerst tussenvormen, f1 (eerste generatie) om ctpk te krijgen moet je een f2 maken en daarna heel veel gaan inkruisen...
 

Terug
Bovenaan