kunnen maanvissen aggressief zijn?


B

Bintik

Guest
Ik heb 2 maanvissen; vredige vissen waarvan ik sinds kort weet dat ze man en vrouw zijn. 3 weken geleden bevruchte eitjes. Net voordat ze op uitkwamen waren vielen de eitjes van het blad waar ze op lagen. De rest van mijn vissen hebben ze opgegeten. Nu hebben de maanvissen weer eitjes en bezig hun territorium te bewaken. 2 coryda's zijn nu gewond: aan de zijkant en aan hun vinnen. Zouden de maanvissen daar verantwoordelijk voor kunnen zijn???
 
Wat denk je zelf? Die verdedigen de eieren.
En Cory,s zijn eier eters.

Die moet je ook apart houden.
 
Maanvissen zijn cichliden heh, toegegeven, een beetje watjes van cichliden, totdat ze zich ergens druk om maken!
 
Maanvis kan best een knauw geven, maar het zou mij zeeeeeer verbazen als ze daarvoor hebben gezorgd....
Maanvissen leggen namelijk hun eieren midden tot hoog in de bak. Niet een plek waar de Corydoras zich ophouden en daarmee een bedreiging voor het nest zijn, waardoor een maanvis zou kunnen uitvallen.

@Bertus, Waarom zouden de Corydoras apart moeten? Want volgens mij is dat nergens voor nodig :S
 
maanvissen kunnen en zullen soms zeer aggresief zijn..
bertus heeft dit al uitgelegd net..

als ze eitjes hebben, zal alles en iedereen aan de kant moeten (ik heb geen idee hoe groot je bakje is)
ze zullen alles doen om die eitjes te beschermen, en dan kunnen ze inderdaad weleens een cory fin happen..

corydorassen willen graag die eitjes opeten, die manen gaan dat niet zonder slag of stoot laten gebeuren.
daarom is het niet verstandig, mits je echt genoeg ruimte heb, dan kan het zeker.
 
Nooit ervaren of gezien.Ze zijn idd agressief naar alles wat in de buurt komt.Ook naar je handen bv tijdens de kweek.Elke Corydoras heeft gifstekel en andere vissen zullen hun niet snel aanvallen. Zoals ze zelf het nest niet snel zullen benaderen.

Wat kan is dat ze bv klem zijn geraakt tijdens het verjagen.Ik heb ooit nog 4nesten gehad tegelijk en moest 2overige manen verplaatsen.Waren wijfjes.Konden zich niet bewegen of werden aangevallen.

Eigenlijk is het leuk.Anderzijds houden de kweekpogingen niet op....
 
Helemaal met Saskia en Meksjoef eens.
Vind wel dat er lichtelijk nu overdreven word over de agressie van maanvissen. Maanvissen zullen niet de bodembewonende vissen aanvallen. Ze zullen eerder andere cichliden en zalmpjes verjagen. Heb mijn Pt. scalare "RedShoulders" niet vinnen zien bijten tijdens de broedperiode. Hooguit het verjagen van de andere manen. Zelfs mijn wildvang Pt. leopoldi die ik bu heb, heb ik geen Corydorassen zijn aanvallen tijdens een nest. Alleen de zalmpjes, dwergcichliden en de andere leopoldi's werden op afstand gehouden. En de leopoldi staat bekend als de temperamentvolste soort onder de genus Pterophyllum.

@topicstarter, wat is het volledig bestand van de bak, wat is de bakmaat en heb je een foto van de bak?
Heb je toevallig ook kreeftjes in de bak?
 
Dank voor alle antwoorden. Ik heb een ruime bak van 1.20 waar ik erg trots op ben omdat alle bewoners het zo goed doen. De maanvissen blijken sinds een maand erg productief te zijn wat eitjes betreft. Tot die tijd was het pais en vree in mijn bak. Er zwemmen nu dus 2 flink gehavende corydora's rond (Venezuela en Jullii) De laatste zemt nog een soort van vrolijk rond; de eerst wat minder. Ze kiezen steeds hetzelfde blad uit voor de eitjes die na 3 dagen weg zijn omdat ze tijdens het uitkomen van het blad afvallen en opgegeten worden....
 
Maarre zouden er nog andere bewoners kunnen zijn die errug aggressief zijn?
 
Wat is het rest van je bestand? Kan me niet voorstellen dat eenmaanvis een Corydoras zo verwond. Dus ik vermoed dat er een andere bewoner is die dit op zijn geweten heeft.
 
pimelodus pictus, golden nugget, 3 anscistrus, en een hele bange L? ws 134, schooltje kardinaaltetra's en 2 naaldmeelvallen
 
Die Ancistrus, zijn dan mannen of vrouwen?

~ Ivo
 
ancicistrus: 2 mannen en 1 vrouw. Die pimelodussen heten vreedzaam te zijn. Ze zitten al een jaar samen in deze bak.
 
Hoi ik ben net nieuw in het aquarium wereldje ik heb een tank van 100 liter. Daar zit in 2 maanvissen 13 neon tetra en een algen eter. De maanvissen zij de laatste tijd agressief tegen de andere vissen( vooral het mannetje ) toen kwam ik er achter dat ze eitjes gelegd hadden. Ik weet niet goed wat ik hier mee aan moet. En ik zou graag informatie hebben van mensen die er veel verstand van heeft. Ik had zelf al dingen opgezocht maar die website''s zeggen allemaal iets anders.

Alvast bedankt

Gr. Therk
 
WElkom,Tjerk.
Zet dit in een eigen Topic(openen bij maanvissen.) Hier raakt het zoek.is van Bintik.

Maar eerst ,in Voorstellen.
 
Uiteindelijk zijn allebei mijn cory's hersteld van hun verwondingen en zwemmen weer vrolijk rond. Sinds die tijd geen vis meer gewond geweest. Maanvissen hebben iedere 2 weken eieren die na een dag opgegeten zijn (door henzelf) Welke vis verantwoordelijk geweest is voor de verwondingen zal ik vooralsnog niet weten. Blij dat er weer rust is in mijn bak.....
 
Bodem bewoners kunnen wel degelijk aangevallen worden. De ene maanvis is de andere natuurlijk niet in de zin van de mate waarin de agressie verschilt.

Nadat de eitjes uitkomen zullen de ouders hun jongen gaan verplaatsten naar vaak een vlak oppervlakte, wat ook een vlakke steen op de bodem kan zijn. In mijn geval zijn de algeneters ook aan de beurt geweest.

Ik heb wel ervaren dat de agressie af hangt van het soort vis dat nadert. De guppen kunnen vrij rond zwemmen tot naast het nest. De guppen hebben hier geen oog voor en de maanvissen hebben net zo min oog voor hun. De andere maanvis (de vierde naast deze trio ouderschap) wordt fix opgejaagd ook al is die 40cm van het nest gehouden.
 

Terug
Bovenaan