Kunnen deze vissen bij elkaar


A

Alexander van Nieuwkoop.

Guest
Zou graag jullie mening willen weten of ik deze vissen bij elkaar kan houden en of ze allemaal in een lido 120 zouden kunnen.


Groet

Celina en Alexander.



1e plaatsing

Rineloricaria sp. Red (onderlaag)

1 vis (man)

Ancistrus temminckii (onderlaag)

1 vis (man)

Oranje dwerg kreeft (onderlaag)



2e plaatsing

Colisa chuna goud/geel (boven/middenlaag)

1 man met 2 vrouwen

Kryptopterus bicirrhis (middenlaag)

Meerdere (ongeveer 5)


Xipho. Maculatus Mickey blue / Platy michey blue (alle waterlagen)

1 man met 3 vrouwen


3e plaatsing

Dalmatian platy (alle waterlagen)


Guppy roze (Alle waterlagen)


Guppy blauw (alle waterlagen)


Guppy pigeon blood / Poecilia reticulatus (alle waterlagen)


4e plaatsing

ALS LAATSTE IN HET AQUARIUM!

Molly Dalmatian (midden/bovenlaag)Een mannetje en 2 tot 3 vrouwtje



ALS LAATSTE IN HET AQUARIUM!

Mikrogeophagus ramirezi (onderlaag)

1 man met 2 á 3 vrouwen of een koppel?


ALS LAATSTE IN HET AQUARIUM!

Saigon (onderlaag)

Als laatste plaatsen (kwetsbare vis)

1 man of een paar (geen meerdere mannen)


?
bij voorbaat dank.
 
Wil je al die vissen in je aquarium of per "plaatsing" 1 soort kiezen?
Alle vissen passen zeker niet!
Kryptopterus bicirrhis wil veel groter (120cm+), dus die kan sowieso niet.
Dwergkreeft met vissen is geen goed idee, de vinnen zullen kapot gaan.
Ramirezi zou ik ook niet doen, het zijn gevoelige visjes die zacht zuur water vereisen, terwijl alle platies en mollies juist hard water willen.
Ik zou OF ancistrus OF rineloricaria kiezen, en daar dan misschien 2 van houden.
De guppies en mollies zijn te druk voor de chuna, ook wil de chuna kouder water dan de mollies en guppies, dus een van de twee moet je van je lijst afhalen.
De saigon (Sewellia lineolata) is een hillstream vis, dus die wil kouder, stromend water met veel zuurstof.
Verder heb je veel te veel levendbarenden. Mollies willen ook veel groter dan 60cm.

Dus ik zou gaan voor:
Colisa chuna 1m 2v
Sewellia lineolata (groepje)
Schooltje (Bijvoorbeeld Paracheirodon innesi of Hyphessobrycon amandae)

Of voor:
Guppies (x aantal)
Corydoras (hangt af van soort, 6 a 8)
Rineloricaria (2 of 3)
 
Dus ik zou gaan voor:
Colisa chuna 1m 2v - wenst drijfplanten en geen stroming! en 22 graden.
Sewellia lineolata (groepje) - wenst stroming
Schooltje (Bijvoorbeeld Paracheirodon innesi of Hyphessobrycon amandae) - kunnen ook op 22 graden.

Ik heb wat aanvullingen op het bestand van MaestoCygni hierboven aan gegeven.

Ipv de Sewelia is bv de Corydoras panda een betere keuze en kan het geheel op 22 graden.
 
Ten eerste bedankt voor de uitgebreide reactie.

Jammer dat ze niet allemaal bij elkaar kunnen, maar dit is ook de eerste keer dat we een aquarium gaan opstarten..


Zouden deze wel kunnen


Platys en dwerggoerami’s en Colisa chuna en algeter(Rineloricaria)

En hoeveel dan, lido 120


of


Ramirezi samen met andere van de apistogramma groep en algeter(Rineloricaria)

En hoeveel dan, lido 120





Wij zoeken het in de wat mooiere verschillende gekleurde vissen?






Met vriendelijke groet,
Celina en Alexander
 
Het beste kun je het een beetje gaan verdelen over de lagen, dus een soort voor boven, midden en onder. Ook zou ik niet al te veel territoriale soorten bij elkaar zetten. Dus een paar voorbeelden voor bestanden:

2x Colisa chuna
10x neon tetra
6x Corydoras panda
3x Rhineloricaria

Of

20x Hyphessobrycon amandae
2x Apistogramma borelli

Of

4x Platys (3 vrouw en 1 man)
8x rouwtetra (Gymnocorymbus ternetzi)
6x Corydoras similis
3x Rhineloricaria
 
De Espei is ook een leuke gekleurde scholenvis die prima in zo n Lido kan. Hier zwemmen ze lekker in het midden met de hele groep. Voor bovenin zou ik een koppel Chuna s nemen en voor de bodem wat C Panda of andere algeneter. Er is gelukkig erg veel keus;).
De Ramirezi is niet de makkelijkste vis om in leven te houden voor zover ik her en der lees.
 
Ik hier in de lido ;

9× Hyphessobrycon flammeus
10 × Corydoras Panda
3x Ancistrus claro

Leeft allemaal prima met elkaar ;)
 
Iedereen bedankt voor de reactie.
we gaan even bedenken en kijken welke cominatie wij het best en mooist vinden.

Groet Celina en Alexander.
 
Wij zijn van plan om deze samenstelling van vissen te gaan maken.

Waar zullen wij tegen aanlopen of waar moeten wij dan rekening mee houden.

De juwel lido 120 is besteld.



1 Platys aantal?

2 Colisa lalia (dwerggoerami’s) paar man/vrouw

3 Rineloricaria sp red, Algeter 2 a 3


Misschien later en paar Colisa chuna



Graag jullie advies.

Bij voorbaat dank


Groet,

Celina en Alexander.
 
Wij zijn van plan om deze samenstelling van vissen te gaan maken.

Waar zullen wij tegen aanlopen of waar moeten wij dan rekening mee houden.

De juwel lido 120 is besteld.



1 Platys aantal?

2 Colisa lalia (dwerggoerami’s) paar man/vrouw

3 Rineloricaria sp red, Algeter 2 a 3


Misschien later en paar Colisa chuna



Graag jullie advies.

Bij voorbaat dank


Groet,

Celina en Alexander.
Dat kan niet. Dan heb je 3 vissen die in de bovenlaag zwemmen.
De platies zijn veel te druk voor de goeramies, en 2 soorten goeramies zou ik nooit aanraden. Ik zou voor de Colisa chuna gaan, die zijn kleiner dan de lalia en dan voorkom je de iridovirus.
 
Colisa lalia hebben vrijwel allemaal het irido virus al onder de leden voor je ze koopt (dit is bij aankoop nog niet te zien). Vaak heb je weinig plezier van dit soort.

Voor Goeramie's geld over het algemeen niet te warm (22 graden) en drijfplanten.

Platy's ook te druk voor bij Goeramie's.

Lees je goed in voor je iets koopt. De meeste mensen stoppen binnen 2 jaar met de hobby omdat het een totale catastrofe is geworden. Er staan niets voor niets duizenden tweedehands bakken op marktplaats.
 
idd geen 2 soorten goerami´s bij elkaar plaatsen (niet op dit oppervlak iig)

platy´s... geen ervaring mee icm goerami´s.

voor de bodem zou ik is kijken naar vissen die zichzelf vaak laten zien.

groepje corydora´s?
koppel apistogramma borellii?
 
Dit is wat wij graag in onze lido 120 willen.

Graag nog verbeterpunten.


Boven laag

Trichogaster lalius - Dwerggourami 2 stuks 1 vrouw 1 man

Goed adres zonder virus?


Middenlaag

Trigonostigma heteromorpha - Kegelvlek Barbeel 16 stuks

en

Xiphophorus maculatus - Platy - Plaatje 3 stuks 1man 2 vrouw



bodemlaag

corydoras paleatus gold 5 stuks


En Rineloricaria sp. Red (onderlaag) 2a3 stuks



Graag jullie advies.

Bij voorbaat dank


Groet,

Celina en Alexander.
 
Ik zou de Dwerggoeramie's niet kopen want 99% heeft gewoon dit virus al onder de leden. Wil je ze zeker weten zonder virus dan moet je naar India en ze zelf vangen. ;)

Platy's zijn meer oppervlakte zwemmers en zoals al gezegd niet geschikt voor bij de Goeramie's. Ook al niet qua watersamenstelling.

De kegelvlekken willen warmer dan derest wat je wilt. Maar 15 stuks Hyphessobrycon amandae kunenn wel! Zorg dan wel voor veel planten.

De Corydoras worden wat groot voor deze bak. 8 stuks van de Corydoras panda is dan een veel betere keuze.
 
Ergens in Duitsland zou er nog een groep kwekers zijn met gezonde dwerggoerami's maar probeer die maar eens te vinden. Zou gewoon voor de chuna gaan als ik jouw was.
 
Ergens in Duitsland zou er nog een groep kwekers zijn met gezonde dwerggoerami's maar probeer die maar eens te vinden. Zou gewoon voor de chuna gaan als ik jouw was.
Klopt! En via de groothandel Gommers is daar ook aan te komen. http://www.gommersduiven.nl/

Alleen bestellen niet veel winkels bij deze firma. En toch leveren ze naar mijn mening betere kwaliteit dan de meeste groothandels. Al vind ik dat Aqua-distri momenteel ook hele mooie vis heeft.
 
Er is in het verleden heel veel onzin over de beste temperaturen van aquariumvissen geschreven én overgeschreven. Nog maar 10 jaar geleden ging men er vanuit dat elke vis het prima op 24 graden deed. Thans zijn we er door het kijken naar de vindplaatsen van onze siervissen, dat veel vissen gewoon te warm worden gehouden.

Alle vissen die je wilt willen vrij koel gehouden worden namelijk zo rond de 22 graden. kegelvlekken dus niet want deze willen warmer.

Paleatus wordt voor een lido 60 aan de grote kant. De gold vorm zijn de regel ook helemaal geen paleatus, maar Corydoras aeneus "albino". Ook deze zijn wat groot voor ene lido 60 maar naar mijn ervaring een stuk minder druk. Dat zou misschien net kunnen. Ook de aeneus wil niet al te warm.
 

De Corydoras Panda is dan vergelijkbaar met deze twee Corydoras, deze vinden wij mooier.

Corydoras Adolfoi

Corydoras Julii


Bedankt voor al julie reactie's, hier hebben wij veel aan.

Groet,

Celina en alexander.


 
De adolfoi wordt toch wel weer een slag groter dan de panda. De echte julii niet, maar deze wordt eigenlijk niet in winkels aangeboden. Het meeste wat onder de naam jullii wordt aangeboden is eigenlijk trilineatus. Nu heb ik de trilineatus zelf en ik vind deze toch wel wat te fors worden voor jullie bakje.
Er zijn nog wel andere Corydoras soorten waar jullie naar kunnen kijken. De similis wordt bijvoorbeeld niet zo groot. Ook de atropersonatus of melini zou ik nog wel aandurven.
 
Ik ga mee met het antwoord van Biologist.

Adolfoi is trouwens een duur soortje. Een groepje van 6 kost rond de 90 euro.
 
Iedereen bedankt voor de informatie.

Vrijdag aquarium opstarten met plantjes.


Groet,

Celina en Alexander
 
Weet je al wat de bodem wordt?
 
Dit wordt zwartgrind met met daarop wat breukstenen.
Zonder voedingsbodum.

vrijdag ook plantjes besteld.

Vallisneria asiatica/krul

Nymphoides aquatica – Bananenplant

Christmas Moss

Riccia fluitans cup, drijvers

heb ook een bonsai boompje, daarop Christmas moss




De Corydoras Julii komen er als eerste in, deze waren al aanwezig ( de echte)

Groet,
Celina en Alexander,
 
Als je voor Corydoras gaat, zou ik een zandbodem nemen en geen grind. Ze grondelen namelijk graag door het zand.
Let er in ieder geval op dat je bodem niet scherp is, anders slijten de baarddraden.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je de echte jullii hebt. Ik heb ze de afgelopen jaren nog nooit ergens in de winkel gezien. Heb je misschien een foto?
 
Dus als ik het goed begrijp moet de bak nog helemaal ingericht worden? wacht dan iig een week of 3 nadat de bak helemaal is ingericht met vissen kopen als dat nog niet de bedoeling was.
 
Het meeste zwarte grind is vermalen glas. Dus verre van goed voor bodembewoners, (te scherp). Zand is ideaal voor Corydoras, ze wroeten dan tot hun ogen in het zand.

De echte julii is in 2006 een maand in de handel geweest en daarna volledig verdwenen. 99,9% van de aangeboden Corydoras julii is in werkelijkheid de trilineatus.
 
Die Corydoras op de foto is duidelijk een trilineatus.
Voel even of het grind niet te scherp is door het even over je arm te rollen terwijl je er op drukt. Als het snijdt/irriteert is het te scherp voor Corydoras en zou ik het niet proberen. Je bodem vervangen is echt een rotwerk, dus dat kun je beter in een keer goed hebben.
Als je zand gewoon langs grind legt, mengt het heel gemakkelijk. Je kunt wel scheidingswalletjes maken/kopen zodat het wat meer gescheiden blijft.
 
Zoals gezegd het beste is zand voor Corydoras. Als je mijn dieren (ik heb er rond de 25) ziet woelen in het zand dan besef je dat je ze met grind gewoon te kort doet. Zwart zand bestaat trouwens ook. ;)

Als je bodem te scherp is kan het de zeer gevoelige baarddraden afsnijden en krijg je bekkie's zoals de vis hieronder. Ook hebben ze een gevoelige buik en dan is een bodem van vermalen glas of scherp grind ook niet echt prettig.

Ae2O6MUaV9FK0VQxJl781A73XI7towQG.jpeg
 
Ik kan gewoon zwart zand kopen van de Hornbach of tuincentrum.
denk dat we dat dan doen.

Als dit detrilineatus zijn, dan vinden we ze erg mooi.

Bedankt voor de reactie's

Groet,
Celina en Alexander
 
Ik heb Cory s op het Aquasand van de Hornbach en dat is verder een prima bodem.
 
Gisteren ons aquarium opgestart.

Ik heb de foto bij inrichting en Biotopen gezet.



Groet,

Celina en Alexander
 

Terug
Bovenaan