Kun je maanvissen over-voeren?


S

sander.020

Guest
Hallo allen,

Het valt me op dat mijn jonge Altums er steeds langer over doen om het voer weg te werken. Moet ik minderen?

Ze krijgen in ieder geval voldoende binnen aan de bolle buikjes te zien. Ze zijn nog jong, maandje of 4-5, krijgen 3x per dag granulaat (mengsel fijn/grof uit de automaat) en s'avonds 2 á 3 blokjes diepvries. Één dag per week sla ik de diepvries over, maar krijgen ze wel 3x granulaat.

Naast de 8 maantjes zwemmen +/- 15 kardinalen, 6 corydoras, 6 bijlzalmpjes en een ancistrus paar.
 
Als je maanvissen teveel voer krijgen laten ze dat liggen. Zolang andere vissen dat dan opeten is er geen probleem. Gebeurt dat niet dan krijg je schimmelend voer op de bodem, blauwe alg en dergelijke. Geef als diepvriesvoer Artemia, daar groeien ze goed op.

Hobbygroet Jos Hut
 
Één zorg minder :petjeaf:
 
De naam van je vissen: Pterophyllum scalare Rio Nanay. Vanuit de oude naamgeving in de jaren 90 worden ze Peru Altums genoemd. Die naam is nu de Nederlandse naam. Echter het zijn geen Altums maar Scalares. Weet je zeker dat het F1 is?

Hobbygroet Jos Hut
 
Weet je zeker dat het F1 is?
Helaas niet. Zo zijn ze me wel verkocht en ik heb later nog gevraagd of het écht F1'tjes zijn, LFS is overtuigd van wel.

In andere topics heb ik jou foto's naar specifieke nesten zien herleiden, wou eigenlijk net vragen of je de stamboom van mijn Alt...uhm... Scalares ook kan achterhalen?
 
Nee, dat kan ik niet. Ik kweek ze nu ruim 20 jaar en inmiddels zijn er duizenden nakomelingen. Ze zijn verspreid over grote delen van Europa en nog verder. Er is ook nakweek van mijn vissen op de markt gekomen en er is af en toe wat wildvang geimporteerd waardoor het achterhalen van een stamboom niet te doen is. De omschrijving wildvang wordt vaak gebruikt voor wildkleur en om de prijs wat te verhogen. Dat is hetzelfde met F1 ben ik bang.

Hobbygroet Jos Hut
 
De omschrijving wildvang wordt vaak gebruikt voor wildkleur en om de prijs wat te verhogen. Dat is hetzelfde met F1 ben ik bang.

Daar hield ik al wel sterk rekening mee. Ik ben geen kweker, dus F1 was voor mij alleen een leuk feitje geweest. Het zijn prachtexemplaren vind ik, en dat is lekker het belangrijkst.
 
Geef als diepvriesvoer Artemia, daar groeien ze goed op.

@Jos Hut
Artemia wordt geaccepteerd maar ze worden duidelijk een stuk blijer van witte mug of zelfs granulaat. Kwestie van wennen? Wissel jij nog af met ander diepvries voeder?
 
Witte mug en granulaat zijn beide ook erg goed voer.
 

Terug
Bovenaan