kudde/scholen gedrag


A

Alby41

Guest
Een veeltal maanden geleden kocht ik 10 blauwe neon tera's omdat ik deze mooier vond dan normale neon tetra's. toen mn bestand was uitgedund tot 8 besloot ik er 5 bij te halen. omdat er opdat moment geen waren nam ik 5 gewone met het idee dat de eerste een kweek variant is van de gewone, Dit schijnt niet zo te zijn maar ze gedragen zich wel als een school.

Als ik er nu vuur neons of zwarte neon's bij zou doen zouden deze zich dan ook bij de zelfde school aansluiten?
 
Neen, dat zal zeker niet gebeuren. De "gewone" neons gaan scholen met de P.simulans, omdat die visjes al heel lang worden nagekweekt en enige degeneratie laten zien aangaande hun natuurlijk gedrag.

De P.simulans is vrijwel altijd wildvang en veel andere soorten ook.
Deze vissen hebben door vele jaren evolutie een eigen plekje in het biotoop gevonden, qua waterdiepte, maar ook qua eten (wanneer en wat) dichter bij de bodem of juist midden of juist weer hoog en vlak onder de waterspiegel.

Zelfs het gedrag in de school verschilt tussen de soorten en ook vaak het baltsgedrag en de manier van paren en eieren leggen.

Daarom wordt er ook vaak aangeraden om beter van een soort een grote school te nemen dan van meerdere soorten een paar exemplaren.

Beetje duidelijk zo?

BigSmoke
 
Dank je wel is verhelderend. M,n Neon en blauwe tetra school houd ik op minimaal 10 en het is een gemengde school geworden omdat m'n LFS te weinig blauwtjes had.
 
Snap ik wel hoor, is ook niet echt erg. Alleen de vraag over scholen van verschillende soorten heb ik voor je proberen te beantwoorden.

Greetzz Bigsmoke
 
je moet er van houden om een gemende school te hebben.
op dit moment heb ik een school van 5 hyphessobrycon anisitsi, 5 Hyphessobrycon ecuadoriensis, 9 Pristella maxillaris en dat vind ik een mooie school.
de vissen hebben ongeveer hetzelfde formaat en tonen hetzelfde gedrag, mijn bedoeling was ook om er 1 grote school van te krijgen.

mijn tante heeft ooit een groot aquarium gehad waarin ze 5 verschillende scholen wilde en ze kreeg hetzelfde effect als ik, zij vond dat maar niks...
smaken verschillen...

in de natuur zullen vissen van hetzelfde formaat ook elkaar opzoeken, dit kan je in Nederland ook zien met jonge voorns en baarzen bijvoorbeeld...
 

Terug
Bovenaan