kruizen verschillende corydoras?


N

neon

Guest
Ik heb een groepje corydoras sterbai.
Nu wil ik daar graag adolfoi's bij zetten.

Zou dat met elkaar willen kruisen, of hoef ik daar niet bang voor te zijn?
 
Kan niks terug vinden over sterbai + adolfoi.
adolfoi kruist wel met aardig wat andere soorten dus de kans is er wel.

word wel gezegd dat de kans groter is als de "dicht bij elkaar staan" familiair gezien.
wat dat inhoud? geen idee :D misschien iets meer kleurslagen.

ze kunnen bij elkaar hoor, maar zou er dan zeker niet mee gaan kweken. en mocht je ooit is jonkies hebben dan zou ik ze eruit halen en afmaken. maar ik heb t dan ook niet zo op hybrides :)
 
Laatst bewerkt:
Kruisingen worden idd sterk afgeraden,we moeten zorgen dat de normale populatie in stand gehouden word want er komt meer en meer verbod op het vangen van de dieren in de verre landen.
 
Mijn sterbai's geven jongen.
De adolfoi's mogen dat ook.

maar niet samen. Vandaar mijn vraag.
 
Op deze website http://www.l-welse.com/reviewpost/showcat.php/cat/6 staan de verschillende groepen corydoras genoemd (bij abstammungslinie). Bij cory's die tot verschillende groepen behoren, is de kans dat ze kruisen nagenoeg uitgesloten. Zowel de adolfoi als de sterbai behoren tot de Punctatus groep, dus bij die twee soorten is het risico theoretisch aanwezig.
 
dat bedoelen ze dus met familiair aan elkaar verwant... weer wat geleerd :)
 
Ik denk dat het geen probleem is. Ze verkiezen van nature hun eigen soortgenoten met voortplanten. Zo kiezen vissen als ze de keuze hebben tussen een albino of een ''normale'' altijd voor de normale vis om mee te paren, puur om zo hun soort zuiverder en sterker te krijgen.
 
Toch zijn er meerdere meldingen van hybrides tussen diverse soorten...

ik zou het gewoon niet doen.
 
Toch zijn er meerdere meldingen van hybrides tussen diverse soorten...

ik zou het gewoon niet doen.


Ik ook zeker niet want wat heb je daar voor belang bij. Volgens mij kunnen hybriden die zijn ontstaan uit nauwe familieband wel vruchtbare nakomelingen geven maar daar ben ik niet geheel zeker van.
 
Ik heb eigenlijk nog nooit ergens kunnen vinden wat er gebeurt als je met corydoras kruisingen door gaat kweken, maar ik weet dat het bij sommige L-nummer soorten (b.v. Hypancistrus) een behoorlijk groot probleem is en dat de kruisingen wel degelijk ook nakomelingen kunnen krijgen.

Wat voor mij de reden is om dit te voorkomen, is de consequenties van als ze toch blijken te gaan kruisen. Als je het echt goed wil doen, dan moet je 100% zeker voorkomen dat de kruisingen zich verder gaan voortplanten. Dan ben je bijna verplicht om alle nakomelingen zelf te houden, maar heb je daar wel plek voor? Als dat niet kan, zijn er mensen die zelfs zo ver gaan dat ze ze in laten slapen. Ik zou persoonlijk niet voor die beslissing willen komen te staan, want het zijn in principe wel gewoon 'gezonde' vissen. Dus dan maar liever zeker weten dat ze niet kunnen kruisen :).
 
Eitjes in onze bak overleven het alleen als ik ze uit haal.
Ik moet dus met mijn neus op de bezigheid zitten om te zien waar ze ze plakken, anders ben ik al te laat.
Zo weet ik dus ook zeker van welke man en vrouw de eitjes zijn.
Een mix haal ik simpelweg niet uit. Die wil ik ook niet.

Ik vind ze leuk, heb er plek voor, en weet nu ook dat ik niet gek hoef te kijken als ze samen 18+ dingen doen.
 

Terug
Bovenaan