Kruidnagelolie dosering


L

Lique

Guest
Ik ben niet blij. Ik moet 4 regenboogvissen laten inslapen omdat 2 van hen al zichtbaar vistuberculose hebben. Zie mijn andere topics.
Dus ik type dit met trillende onderlip en een steen op mijn hart.
Na alle aanbevelingen over euthanasie te hebben doorgelezen denk ik dat kruidnagelolie de manier is waarop ik het zelf zou moeten kunnen doen. Alle andere opties zie ik mezelf (en mijn partner) echt niet doen.

Maar ik wil het wel goed doen.

Wat bevelen jullie aan qua dosering voor 4 volwassen regenboovissen (praecox).
Ik zal ze allemaal in 1 emmer doen met een liter water.
10 druppels dan voldoende? Of moet ik meer doen?

Bah ik baal zo :-(
 
Tussen een dubbelgevouwen krant,en klap geven.
Dat is humaan,en het snelst.
 
Nee Bertus,
ik heb besloten dat we dat niet gaan doen en ik heb dat ook uitgelegd. Respecteer dat. Ik vraag specifiek iets over kruidnagelolie.
 
klopt onderstaande bewering? Ik hoor graag van degenen die dit hebben gedaan of deze uitkomst van mijn google zoektocht correct is.

Dosering:
- kruidnagelolie: doe 0,5 ml. kruidnagelolie in een liter aquariumwater en los dit goed op. Doe de vis(sen) in het water: binnen enkele minuten zijn ze dood.
- benzoca�ne: los 5 gram benzoca�ne op in 25 ml. aceton. Vraag eventueel aan de apotheker dit voor je te doen. Voeg van deze oplossing 2 ml. bij 1 liter aquariumwater in een bakje en doe de vis(sen) erin. Binnen enkele minuten zijn de vissen dood.
- los 5 ml. 2-phenoxy-ethanol op in 1 liter aquariumwater. Meng goed, tot de vloeistof is opgelost. Doe de vis(sen) in het water: binnen enkele minuten zijn ze dood.
 
Heb je dit al gevonden op internet?


- kruidnagelolie: doe 0,5 ml. kruidnagelolie in een liter aquariumwater en los dit goed op. Doe de vis(sen) in het water: binnen enkele minuten zijn ze dood.
- benzoca�ne: los 5 gram benzoca�ne op in 25 ml. aceton. Vraag eventueel aan de apotheker dit voor je te doen. Voeg van deze oplossing 2 ml. bij 1 liter aquariumwater in een bakje en doe de vis(sen) erin. Binnen enkele minuten zijn de vissen dood.
- los 5 ml. 2-phenoxy-ethanol op in 1 liter aquariumwater. Meng goed, tot de vloeistof is opgelost. Doe de vis(sen) in het water: binnen enkele minuten zijn ze dood.

Kruidnagelolie en 2-phenoxy-ethanol zijn olie-achtige stoffen die niet goed oplossen. Dit gaat makkelijker door de bestanddelen in een afgesloten fles goed door elkaar te schudden.

Laat de vis(sen) voldoende lang in de verdovingsvloeistof, dit om zeker te zijn dat de dood is ingetreden. Dode vissen bewegen niet en reageren niet op aantikken of aanraking. De kieuwdeksels bewegen niet, de vissen gaan ondersteboven, scheef of op hun zij drijven. Ze zakken naar de bodem en kunnen in een later stadium gaan drijven.

Als je bang bent dat de vissen nog kunnen bijkomen, kan het zekere voor het onzekere worden genomen en kan de vis worden ingevroren.

Voor zover ik heb begrepen behoren de genoemde stoffen niet tot gevaarlijke stoffen en kunnen ze verdund met water door de gootsteen gespoeld worden.

Deze tekst mag vrijelijk verspreid worden, mits alle tekst uit dit bericht integraal wordt overgenomen. Ook de bronvermelding, uiteraard.
Bron: NVCweb.nl
Auteur: Bart Jansen




Oeps..had je dus al gevonden.

Dit is een betrouwbare bron hoor!! Kan je dus opvolgen.
Snap dat jet het goed wil doen.
Sterkte ermee.
 
Als het vistuberculose is, heeft het geen zin om alleen de regenboogvissen te doden. Alle vissen en garnalen moeten worden ge�uthanaseerd en alles (aquarium, filter enz.) moet worden schoongemaakt met chloor. Alles is namelijk besmet!

Nogmaals: je loopt erg hard van stapel. Als het vistbc is, heb je niet zoveel haast (want alles moet dan toch dood!). Zie verder je andere topic.
 
ja dus, waarschijnlijk zaten we dit in dezelfde minuut te posten, ik zat precies op die site! :)
 
Als je de kruidnagelolie gaat gebruiken even een tip. Het vermengd zich namelijk wat moeilijk met het water omdat het olie op het water gaat liggen dus doe eerst 1 liter in een fles (oude colafles ofzo) voeg daar de kruidnagelolie aan toe en goed schudden dan dit in een emmer en vissen toevoegen. Ze gaan schuin hangen en slapen rustig in.

Sterkte!
 
Ik heb het verscheidene keren moeten doen en ik heb ervaren dat als je goed naar de ogen van de vis kijkt dat je het leven eruit ziet verdwijnen. Dus goed kijken en je ziet precies wanneer de vis dood is. Niet leuk maar hoort ook bij het aquariumhouden :(
Ohw ja, zo min mogelijk water gebruiken. Des te minder kruidnagelolie je nodig hebt en das te sneller is de vis dood.
 

Terug
Bovenaan