Kroos,


Pla

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2013
Berichten
509
Locatie
Den Haag
Al een tijd hebben we best veel last van kroos in onze bak. We blijven scheppen om het weg te halen, maar het komt net zo hard weer terug. Meestal is na een week ongeveer 1/3 van het wateroppervlak weer bedekt.

Weten jullie nog andere opties om daar vanaf te komen?
 
Ik denk dat alleen heel goed blijven wegscheppen helpt. Ik doe het ook vaak met zo n klein rond huishoudzeefje.
Als je het weg schept en dan dagelijks even controleert of er nog iets drijft dan moet het mogelijk zijn het weg te krijgen.
 
blijven scheppen zoals John zegt, haha of malawi's nemen, die vinden het heerlijk.
 
Bij mijn malawi's is het hap sloek weg...... ;)
 
Nou dan maar wat Malawi s halen zou ik zeggen ;)
 
En dan over een week lezen: Mijn malawi's gaan niet zo goed, wat kan ik doen???

Beter kun je gewoon blijven scheppen, verder kun je er niet zoveel aan doen o.O
 
Zoals hierboven al gezegd is : blijven scheppen, het is echt een kwestie van een lange adem. Probeer niets te laten zitten en sla geen enkele dag over. Op een gegeven moment raak je het wel kwijt
 
Zo, wat en snelle reacties. Allemaal bedankt.

Nee, ik wil geen vissen kopen om snel een probleem op te lossen. Kun je die beestjes niet aan doen. We zullen dus maar blijven scheppen... :(
 
Dat van die malawi's aanschaffen is een grapje! Even voor de duidelijkheid......
 
De aanhouder wint het wel en hoe meer je eruit schept des minder is er om zich uit te breiden dus.
Maar je kunt er wel vanaf komen dus. Suc6 ermee.
 
Goldie83 zei:
Dat van die malawi's aanschaffen is een grapje! Even voor de duidelijkheid......

uiteraard maar dat leek me wel helder toch ?
 
Helaas niet voor iedereen Niels ;)
Heb ik ook weleens last van dat zelfs met een dikke knipoog na een opmerking de grap niet helemaal begrepen wordt... :juggle:
 
In eerste instantie scheppen inderdaad.. ik was een week lang met een pincet elk kroosblaadje eruit aan het pulken, elke dag een paar keer.. toen was ik er vanaf. Op een gegeven moment zie je niets meer maar zijn ze er nog wel ;) Al is het 1 mini-blaadje aan de rand van je bak, of verstopt in je filterpomp, voordat je het weet zijn het er weer 100 ;) Net zolang volhouden totdat je structureel geen kroosje meer ziet.
Succes.
 
Net als toen met de slakken: stug volhouden, geen vissen inzetten.
Wel een lekker plantje om je waterkwaliteit op orde te houden.

~ Ivo
 
ik had ook kroos toen alles eruit gehaald en toen per ongeluk 1 plantje erbij gekomen dus ik kan weer opnieuw beginnen
 
Dikke pech. Kars.
 
Ach, kroos is toch zo erg nog niet, een beetje scheppen, ik haal niet alles weg hoor, ik vind het fuctioneel, houd de bak zuiver en helder, geen problemen mee.
In de winter wordt het vanzelf weer minder, maar waarom wil je alles weg hebben , ik schep het te veel weg, laat de rest mooi zitten.
 
kroosvrij lijkt me wel leuk ,hier 2x per week scheppen om het beperkt te houden
 
Wil je kroos definitief weg hebben dan kan je het beste combineren.

-Elke dag 20% van je water verversen, dit om het voedsel voor de kroos weg te halen.
-elke dag een groot deel kroos weg halen(maar je hoeft er zeker geen uren mee bezig te zijn, als er blaadjes blijven liggen kan dit geen kwaad.

Hier was het weg op een weekje tijd.
 
Koppeltje eenden erin !
 
Het is en blijft lastig spul maar je kan het wel winnen als je een volhouder bent.
 
AadMec zei:
Koppeltje eenden erin !

haha, of uh Roundup spuiten ? (=grapje ....want je weet maar nooit, dit advies dus NIET volgen).

Ik schep het uit de India bak, en laat bewust wat achter en voer het de Malawi's. In het ZA deel heb ik het nu stabiel, dwz aangroei versus opeten.

Voer ik wat dagen wat minder is het ook daar snel weg overigens.
 
Ach ja, waarom willen jullie het echt weg hebben dan?
Veel mensen zijn met purigen in de weer om de bak helder te krijgen, terwijl kroos dat ook doet.
Dat je het teveel weg schept snap ik wel, maar kroos in de bak is een gezond teken, dus wat motiveer jullie om het echt helemaal weg te krijgen als ik bescheiden vragen mag??
 
In mijn nanobakje is tweederde van het oppervlakte bedekt met kroos....mijn garnalen hangen er vaak in.
1 keer per week schep ik wat weg.
 
Tja ik heb 80% van mn oppervlak begroeid met Natans en Drijfbamboe dus.
Daartussen zit ook wel wat kroos maar dat haal ik wekelijks weg want anders neemt het de overhand hoor.
En dan moet je de andere drijvers allemaal schoonspoelen omdat er kroos aanblijft plakken.
Als je alleen kroos hebt is dat anders, maar ik verwijder het dus zoveel mogelijk.
 
van mijn mag het blijven Astrid ;) en zeer explosief blijven groeien ,dan doen de andere planten het ook super
als je 2x per week 90% wegschept valt het zeer goed mee
 
Ik schepte ook wekelijks kroos weg, was er wel blij mee, halen voedingsstoffen uit het water en dimt het licht een beetje. Heb sinds kort mesonautas, die vreten het keurig weg. Heb sindsdien niet meer geschept.
 

Terug
Bovenaan