Kreeftje


T

Twinmootje

Guest
Ik heb vrijdagavond een kreeftjes aangeschaft voor mijn aquarium. Daar zitten ook guppen,platy's en neon tetra's in. Mijn nichtje had een paar weken geleden in dezelfde winkel ook een kreeftjes aangeschaft. De verkoper zei dat kreeftjes prima met vissen kunnen samenleven. Ik heb dus vrijdag het kreeftje in het aquarium gedaan en de vissen waren behoorlijk nieuwsgierig. Als de vissen dichtbij kwamen stak de kreeft zijn scharen omhoog. Ineens had hij een gup te pakken die meteen wegzwom. De kreeft hield vast en zo werd hij een stuk door het aquarium gesleept. Iedere keer viel hij de vissen aan. Zaterdagochtend liep ik naar mijn aquarium toe en tot mijn schrik waren de staarten van mijn guppen gerafeld. Iedere keer als ik ging kijken was het erger. Sommige hadden helemaal geen staart meer. En een aantal miste hele happen eruit. Ik hen 1 keer gezien dat de kreeft een vis aanviel en ik zag zo een stuk staart op de bodem vallen. Is dit bij iemand bekend? Kunnen kreeftjes dan wel echt bij vissen in 1 aquarium? Waardoor zal het kreeftje dit gedrag vertonen? Ik hoop dat iemand het weet. Nu zit het kreeftje apart in een kweekbakje. Maar dat is zeker geen ideale plek voor hem.
 
Dan ben ik toch erg benieuwd naar welk kreeftje je gekocht hebt. Ook is het handig om te weten wat voor aquarium je hebt en welke vissen je erin hebt en hoeveel
 
Volgens mij is het een cpo kreeftje. Het is een 60 liter aquarium met 4 platy's , 3 neon tetra's en zo'n 15 guppen.
 
Hadden beter 15 neon's kunnen zijn en 3 guppen wat mij betreft.

Neon tetra's zijn groeps vissen en kun je dus het beste in een groep houden.

Geef je je kreeft genoeg te eten?? Wat geef je hem? En zou je misschien foto kunnen maken van de kreeft? Dan weten we in elk geval zeker wat voor soort kreeft het is.
 
Dwerg kreeftjes kunnen wel bij vissen als je "rustige" dwerg kreeftjes hebt.
Maar die zijn er niet veel.
cpo is soms wel rustig.
Hier liepen ze gewoon over de bodembewoners heen en er gebeurde niets.
Maar het zijn en blijven kleine rovertjes.
Dus zullen ze pakken wat ze pakken kunnen als je pech hebt..
Die van jou is dus echte rover.
En je guppen erg nieuwschierig.
En dat is geen goede combi.
Meestal is het zo dat als de kreeftjes nog klein zijn ze het proberen om een visje te pakken.
Maar als dat nooit lukt ( omdat ze nog te klein zijn)geven ze de moed op dus proberen ze het niet meer.
Hoe groot is jou kreeftje ?
 
De neontetra's had ik als eerste gekocht in een groepje van 4. daar is er 1 van dood gegaan. Ik heb een tijd later 3 guppen erbij gezet. 2 vrouwtjes en 2 mannetjes. Maar ze bleven jongen. Dus vandaar dat ik nu een beetje veel guppen heb.
Ik heb net de dierenwinkel gebeld en het is zeker dat het een cpo kreeftje is. Van kop tot staart is hij 2.5 cm. De verkoper zegt dat ik hem mag komen ruilen maar ik durf geen andere meer te nemen. Als voeding heb ik een potje garnalenvoer. Dat zijn tabletjes die je 1 tot 2 keer per week mag geven. Is het misschien ook zo dat een mannetjes kreeftje agressiever is dan een vrouwtje?
 
1 tot 2 keer per week voer je hem maar? Dan heeft hij misschien wel gewoon honger en probeert daarom een vis te vangen...

We geven de kreefjes verschillende soorten voer dat speciaal is ontwikkeld voor kreeftjes en garnalen. Daarnaast geven we ook regelmatig groenten zoals:erwten, wortel, bloemkool, spruitjes, spinazie enzv. Op de groente mag geen zout zitten en ook niet met zout gekookt zijn. Ook mogen de groentes niet langer dan een dag in het aquarium liggen, anders gaat het rotten. We geven hun af en toe ook wel diepvries voer.

Wij geven de kreeftjes iedere dag te eten, omdat ze misschien anders op jacht gaan naar ander voedsel zoals visjes of garanalen. Voer wat blijft liggen kunt u het beste weg halen, want dat kan ten koste gaat van de waterkwaliteit. Je moet zelf vaak kijken of de kreeften snel op het voedsel af komen. Komen ze er snel op af, dan kan je iets vaker voeren. Hoe vaak je moet voeren, hangt ook van de hoeveelheid kreeften in het aquarium af.

(komt van garnalenkamer.webs.com)
 
Ik heb er maar 1 kreeftje in zitten. Ik voer ook mijn vissen met tropisch visvoer en met groentevlokken. Daar zal het kreeftje ook wel wat van opsnoepen. Het tabletje is veel te veel voor hem. hij eet er wat van en laat de rest liggen. Dus kan me niet voorstellen dat hij honger heeft. Ik heb het kreeftje er vrijdagavond in gedaan en heb nu wel al 2 keer een tabletje gegeven. Ook omdat de vissen er ook van eten was ik bang dat hij honger zou hebben. Maar nu hij alleen zit taalt hij ook niet echt naar eten.
 
Zou hem maar snel weer terugbrengen naar de winkel.
Terugzetten is duidelijk geen optie omdat het beessie nog groter gaat worden dan de 2,5 cm die het nu is.
En het heeft duidelijk de smaak te pakken van het vissen vangen.
En kreeftjes hebben speciaal voer nodig.
Alleen garnalenvoer en vissenvoer is niet voldoende.
Ze hebben ook dierlijke voeding nodig en dat zit niet in garnalenvoer.

En kan me indenken dat het nu niet eet.
Zou ik ook niet doen als ik me niet op mijn gemak voel.
 
mee eens ik zou hem ook terug brengen, je doet je vissen en je kreeft er een plezier mee. In een apart bakje zal de kreeft het niet lang overleven lijkt me....
Daarnaast zou ik als ik jou was mijn visbestand aanpassen. Neon tetra leven graag in een school dus 10 stuks, en beter kun je een stuk of 10 guppen wegdoen.
Succes met je bak en je kreeftje!
 
Ik zie dat jij garnaaltjes hebt. Kun je mij hier misschien iets meer over vertellen?
Zijn die agressief? Kunnen ze samen met vissen? Leven ze met meerdere tegelijk? Kunnen ze ook staarten van guppen kapot maken?
 
Dan zal het net andersom gaan ben ik bang.
Dan eten je vissen je jonge garnalen op.
Maar als je een bak hebt met veel fijnbladerige planten of mossen waar ze zich in kunnen verstoppen kunnen er wel wat overblijven.
En heb wel eens gezien dat 2 neons 1 volwassen garnaal in 2en trokken en opaten.
Kan dus wel maar voldoende verstopplekken cre�ren.
En minimaal 10 stuks om mee te beginnen.
Het zijn groepsdiertjes die zich in een grotere groep veiliger voelen.
Maar is een japonica niet voor jou ?
Die zijn ook erg leuk en kweken niet in zoetwater en leven ook veel langer.
En ze eten alles wat ze maar tegen komen , zelfs draadalg.
Zijn ook veel groter dan de dwerggarnalen en zijn ook veel brutaler.
 
Ok� ik heb er wel wat beplanting instaan maar vraag me af of dat voor de kleine garnaaltjes genoeg zal zijn. Dus ik ga me eens verdiepen in een japonica. Leven die ook in groepjes ?
 
Guppies @ marktplaats zetten en neon's ophalen, dat zou ik doen!

Enne, japonica's kweken in brak water; je zal dus geen nageslacht krijgen. Leven idd in groepen (volgens mij bijna alle garnalen). Als je besluit japonica's te nemen zou ik er dus minimaal 10 nemen. Heb geen ervaring met japonica's maar mijn garnalen zag ik nooit toen ik er 10 had (pas toen ze jongen kregen zag ik ze veel vaker, door grotere groep vermoed ik).
 
De grote japonica's(caridina multidentata) zie ik wel altijd hoor, heb een groepje van 10 en welk moment ik ook in de bak kijk, ik zie bijna altijd wel een stuk of 5-6 garnalen, ze zijn ook best groot dus beter zichtbaar.
Let wel op dat je niet de kleine japonica neemt .
 

Terug
Bovenaan