Krankzinnig


W

Wentelsteefje

Guest
Pakkende topicnaam wellicht, voor mij in ieder geval niet overdreven.

Ik heb een goed geisoleerd huis en de temperatuur komt hier zelden onder de 23 graden. Ook in de winter hoeft er nauwelijks gestookt te worden.

Ik heb een Juwel Rio 300 met 4 "Fantastische" T5 balken erboven. Ik heb de originele Juwel balken van 9000K direct vervangen maar dat terzijde.

Beschrijving van hetgeen gebeurt.

Start temperatuur 's morgens 24,5 graden.
'a Avonds voor het licht uit gaat is het water al 27,2 graden.
Start temperatuur 's morgens is dan 26,8 gaden
's Avonds is het inmiddels 29,1 graden
De derde dag was het zelfs 31,1 graden.

Dit alles dus enkelt door de T5 verlichtings armaturen want het is in huis niet warmer geworden dan 23 graden.

Als ik alle 3 de kleppen openzet en mijn plafond ventilator aan zet dan krijg ik het waer uiteraard na een dag weer terug op 24,5 graden.

Wie heeft een oplossing voor dit krankzinnige probleem zonder dat de kappen open moeten of dat ik van de winter met een plafond ventilator aan moet gaan zitten?
Zijn er passende kant en klare oplossingen voor Juwel bakken? Er is niet echt ruimte om tussen de kap en het wateroppervlak. Is er wellicht een kap in de handel waar wel koelingsmogelijkheden zijn zonder de bak open te moeten zetten. Het is ook alles behalve gezellig in huis met die plens licht die uit de open kappen schijnt.

Zelf had ik al een externe waterkoeling gezien voor een heleboel euries maar het moet toch ook anders kunnen. Dit is niet erg goed voor mijn visjes en plantjes :-/ HELP

Ps. Verwarmingselement heeft nog nooit aangestaan.
 
Waarom schakel je dan niet 2 balken eerder uit.
Of kleine Computer vennetjes in de zijkant van 4 x4 cm.
Wel gat boren,daar op vast zetten.
Warme lucht gaat er achter uit.
 
Om 12:00 gaan de eerste 2 aan en om 13:00 uur de 2e twee.
Om 23:00 gaan er twee uit en om 01:00 gaat alles uit. Er is dus 13:00 tot 23:00 uur verlichting met 4 balken. Dit is toch minimaal wel nodig voor mijn planten?

PC vennetjes kunnen niet zo goed met waer overweg en de waterbestendige oplossingen die passen niet in een Juwel Rio300? Ik ben wellicht wat te overhaast geweest met het kopen van een Juwel want het is een lichtkap van lik-me-vessie op deze manier. :-/
 
Wat,waarom niet.
Je moet hem wel buiten monteren.
Zijn er hele bosjes die dat gedaan hebben.
Draait op een telefoon voeding,3 volt.

Heb jij vlakke kleppen?
En balken in het midden?
 
Ik zou 2 lampen uitlaten. Er hangt zoveel licht boven dat je er niet onderuit komt om met co2-toevoeging e.d. te gaan werken. Alleen maar nadelig als je het mij vraagt, tenzij je een Hollandse plantenbak wil.

Mijn Rio 300 wordt met 2 lampen niet warmer dan 21/22 graden met een kamertemperatuur van 20 graden.
 
Dat kan niet aan de zijkant van de Rio 300, Bertus. Dan moet je een gat maken in het glas, want aan de zijkanten zit niet alleen plastic. Het is geen kap zoals bij andere bakken.

Je kan er wel ventilators op doen, maar dan moet er een klep af.
 
IK heb hetzelfde probleem wel in iets mindere mate met mijn Juwel Rio 240.
Hier zitten slechts twee T5 balken in.
Ik zet de kappen 's-nachts open (dus als het licht uit is).
Bij warme dagen ververs ik tussendoor soms met een paar kannetjes kouder water en dan zet ik de kappen ook overdag open.
In de avond sluit ik ze want het is inderdaad geen gezellig licht...

Je kunt uiteraard ook computerfans van 12V in je kap bouwen waardoor je de meeste warme lucht direct afzuigt.
Als je dit nog combineert met een temperatuursensor heb je het helemaal goed geregeld.

Ik heb dat nog niet allemaal uitgezocht maar denk dat ik een dergelijke oplossing uiteindelijk voor volgende zomer in mijn kap ga bouwen.
 
Jones zei:
Dat kan niet aan de zijkant van de Rio 300, Bertus. Dan moet je een gat maken in het glas, want aan de zijkanten zit niet alleen plastic. Het is geen kap zoals bij andere bakken.

Je kan er wel ventilators op doen, maar dan moet er een klep af.

Geen staande rand? waar de balken in hangen?
 
Ik heb inderdaad een vlakke bovenkant met dichte kleppen Bertus. Het zijn 3 plastic stroken tussen de armaturen die het geheel afsluiten. Ik wilde maar niet in het glas gaan boren :-/

Ik heb 65 plantjes aangeplant en alles staat er super groen en mooi bij. Ik heb een Co2 installatie met PH controller. Bak draaid morgen 2 weken en ik heb gisteren een scholletje fantoomzalmpjes in de bak losgelaten. Ene grote speeltuin voor ze met al dat groen. Ik ben bang dat het te weinig licht is als ik 2 balken uit laat?
 
Dat is een randje van 5mm waar de armaturen in hangen.
 
Zat ook te denken aan het idee van die kleine fannetjes maar hangt vaak nogal veel vocht aan de juwelkappen dus ben bang dat dit geen optie is omdat het vocht dan ook door die dingen word aangezogen omdat ze zo kort erop zitten.
 
2 lampen zouden voldoende moeten zijn voor je planten en dan hoef je waarschijnlijk niet eens co2 toe te voegen. Meer is niet altijd beter. Hoe meer licht, hoe harder de planten willen groeien, hoe meer voeding ze nodig hebben. Krijgen ze niet genoeg voeding, dan krijg je alg.
 
Kan het geen kwaad het eens een paar dagen te proberen met 1 armatuur? Dat wil ik dan best wel doen Jones. Momenteel heb ik op een ietsiepietsie groene draadalg nergens last van. Dit schijnt zelfs een goed teken te zijn?

Ik moet eerlijk zijn dat ik het met 2 lampen ook stukken mooier vind. Zou wel een uitkomst zijn.
 
Seabait zei:
Zat ook te denken aan het idee van die kleine fannetjes maar hangt vaak nogal veel vocht aan de juwelkappen dus ben bang dat dit geen optie is omdat het vocht dan ook door die dingen word aangezogen omdat ze zo kort erop zitten.

Je moet ook op blazen zetten,he.
Die op oude video kaarten zitten,zijn meestal 4 cm.en plat.
 
Hey Pauolo! Dat is een mooie link thnx..
Nu heb ik 2 linker handen dus dit is nog wel even een dingetje :)

Eerst maar eens 2 lampen proberen? Hoop niet dat mijn planten hier onder gaan lijden. Dan word het een duur experimentje
 
Stroom kost niets?

En een ven op een 60 cm kap,is belachelijk met T8.
 
Bertus zei:
Stroom kost niets?

En een ven op een 60 cm kap,is belachelijk met T8.

Als je op het uitzetten van de lampen doelt Bertus heb je inderdaad gelijk dat je juist veel geld bespaart.

En 12 V computerventilator gebruikt uiteraard ook energie. Per dag kost je dat minder dan 1 cent. (1,3 watt per uur).
 
Ik zie dat de cabomba zich al half sluit op 2 lampen :-/ dat gaat nooit goed dan denk?
 
Reflectors eraf en veel drijf planten
Wil ook wel helpen
 
Ik heb geen reflectors, drijfplantjes zijn onderweg. ;-)
 
vwbob zei:
Reflectors eraf en veel drijf planten
Wil ook wel helpen
Waar tegen? Het probleem is hier de warmte die de tl's afgeven h�.

Met drijfplanten ben ik bang dat je wel te weinig licht krijgt, maar dat zal je even moeten aankijken. Dit kan je niet in een paar dagen zien, maar een aantal weken. Planten hebben tijd nodig om zich aan te passen.
 
Alternatief zou koele LED armaturen zijn. 4x �170,00! Of een buitenkoeling van �370,00 voor beide oplossingen heb ik liever een alternatief zoals je zult begrijpen.

Ik vind het onbegrijpelijk dat een bedrijf als Juwel hier geen passende oplossingen voor heeft? Dit probleem moet toch bij elke aquariaan spelen? Wellicht een gat in de markt om custom lichtkappen te gaan bouwen die je zo passend op je Juwel model kunt plaatsen. Eigenlijk is dit gewoon een ontwerpfout toch?

Plantjes had ik besteld voor een schuilplekje voor de bewoners. Ik denk ook niet dat het werkt voor de temperatuur. Sterker nog, met die hitte vlak boven het water kun je jezelf afvragen of de plantjes niet verbranden? Iemand ervaring met 4x T5 in een Juwelbak en drijfplantjes?
 
Planten doen het over het algemeen niet goed op led.

Het klopt zeker dat veel mensen problemen hebben met deze bakken (Rio 300 en 400). Ik zelf ook. Nu de bak al een tijd met 2 lampen zonder reflectors draait begint langzaamaan de alg eindelijk te verdwijnen.

Het kan een ontwerpfout zijn, maar het kan ook een samenwerking zijn met fabrikanten/leveranciers van bemestingsproducten zoals co2. Als mensen problemen hebben met alg of planten wordt er al snel geroepen "meer licht, meer co2, meer plantenvoeding!". Terwijl minder licht hetzelfde resultaat geeft zonder extra kosten.
 
Is niet alleen bij Juwel trouwens,Cayman hetzelfde verhaal en er zullen vast nog wel meer merken zijn.
 
Ik heb gelukkig geen problemen met alg maar het is nog een jonge bak. Ik geloof dat ik mijn Co2 / O2 / PH / voeding wel in balans heb tot nu toe. Ik maak me daar vooralsnog geen enkele zorgen over. Temperatuurprobleem is dramatisch. Zit nu ook weer met de deur open om het water naar 25 te laten zakken zodat het vanavond weer dik 27 kan zijn. :-/ Tenzij ik de kappen weer heel de dag openzet natuurlijk. M'n visjes zullen het ook niet waarderen die grote tempverschillen.
 
Led verlichting geeft natuurlijk ook een flinke verlengde levensduur en een flinke stroomkostenbesparing. Is dus echt wel wat voor te zeggen om LED aan te schaffen. Beetje google gebruiken en je vindt redelijk geprijsde alternatieven. Vergeet dan niet in DLD te kijken. Overigens heb ik geen enkel probleem met planten.
 
Ik ga nu de 5e dag in met 2 lampen. Deze heb ik wel 2 uur langer branden dan ik eerder had met 4. Mijn planten gaan iets buigen naar het licht omdat ik alleen voor of achter kan kiezen. De temperatuur met dichte kappen blijft nu tussen 25 en 25,9 en dat is dus wel oke voor nu. Verwarming staat nog steeds uit.
 
Dat is een flinke verbetering :thumbs:

Houd er rekening mee dat veel vissoorten niet graag zo warm zitten (denk bijv. aan veel barbelen of danio's), dus zoek je visbestand uit op de temperatuur die je hebt. Je kan het altijd warmer maken, maar kouder in dit geval niet dus dat beperkt je keuze.
Tenzij je overweegt om koelingfans in de kleppen te plaatsen. Moet mogelijk zijn, maar die kleppen zijn zo slap dat ik dit persoonlijk niet zou doen. Of de achterste klep eraf laten en daar koelingfans zoals deze opzetten: http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... uctID=7996
Maar dat beperkt ook je viskeuze want veel soorten die zich aan het oppervlak bevinden springen.
 
Ja klopt Jones, ik heb de nodige keuze in visjes al aan moeten passen. Het water blijft nu mooi tussen 25 en 26 en de visjes gedragen zich normaal en zijn mooi op kleur. Ik heb er nu 12x corydoras paleatus en 12x rood fantoomzalmpje. Waterwaardes zijn ook perfect dus ik ben erg tevreden op het moment.

Het enige minpuntje is de hemianthus, die worden nu echt iets minder mooi met dit licht. Had ik wel verwacht, mocht het nog slechter worden dan vervang ik dat wel voor een ander minder veeleisend plantje ;-)
 
gat in je kap, afschermen met koolstof voor het licht? :)
 
Ik heb een strook van de kap op een kiertje open gezet en er stant nu 6 uur per dag 4 buizen aan en de resterende 6 uur ('s avonds) 2 buizen. Nu blijft de temperatuur tussen de 25 en 26.3 graden schommelen en dat is wel netjes. Zoek nog gen passende oplossing met ventilator zodat de ene strook ook dicht kan blijven.
 

Terug
Bovenaan