koudwater aquarium beginnen


tjvkooten

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2016
Berichten
559
Leeftijd
30
Locatie
Putten, NL
ik wil een koudwater aquarium beginnen, maar er is weinig informatie te vinden over koudwatervissen anders dan goudvissen. (en hier en daar wat vijvervissen.)

allereerst ik heb nog geen aquarium gekocht aangezien ik nog niet zeker ben van wat ik er in ga zetten, en het aquarium wil kopen dat bij de vis past in plaats van andersom.

ga er maar vanuit dat geld geen rol speelt, aangezien ik liever door spaar en goed begin, dan een tweede keus neem en blijf zitten denken wat als ik toch had gewacht.

op dit moment is mijn ruimte beperkt tot 120x80 cm grond oppervlak.

ook zit ik te denken om een bak te maken waar ik van boven in kan kijken i.p.v. vanaf de zijkant, en een vijver idee te cre�ren (bijvoorbeeld met een grote kunststof kuip)

ik vind grotere vissen met interessant gedrag het leukst, en het liefst heb ik natuurlijke kleuren.

met vriendelijke groet,
Thijmen
 
Binnen, ik denk dat de lucht temperatuur rond de 19 graden zal zitten
 
Vissen zijn over het algemeen niet zo gekleurd van boven, de natuurlijke niet. Dit ivm vogels. Ik zou daarom ook voor een normaal aquarium gaan, en er dan wat visjes inzetten die tegen iets lagere temperaturen kunnen. Voor goudvissen is het al snel te klein, of je moet sluierstaarten nemen volgensmij. Je kan ook tropische visjes nemen die tegen lagere temperaturen kunnen. Corydoras Paleatus is er een van, maar er zijn er nog veel meer maar dat is niet mijn gebied. Ik denk dat Mascha&Ivo en Botia je wel kunnen helpen. Zoek alvast wat informatie op over vissen die iets koeler kunnen. Succes!
 
Er zijn zeker mooie vissen voor 19 graden. Gymnogeophagus spp. Tanichthys spp. Channa spp. Stiphodon spp. Macropodus spp..
 
die Macropodus zien er goed uit (waar staat spp voor overigens). de enige Channa soorten die ik kan vinden worden volgens mij te groot. Gymnogeophagus vind ik dan weer niet mooi. Stiphodon en Tanichthys ziet er ook mooi uit.

nu heb ik naar de zwarte en bruine amerikaanse dwerg meerval zitten kijken, maar nergens lijkt de informatie te kloppen. ik heb formaten van max 35cm gelezen wat haalbaar is, maar ook 60 cm wat vrijwel onmogelijk is.

Thijmen
 
spp. betekent zoveel als 'soorten'.
Channa spp. > Channa soorten (niet per se is daarmee ook Gezegd �lle Channa soorten)

Je kunt wellicht eens zoeken via fishbase.org
Er zijn een aantal kleinere Channa soorten.
 
ik heb me iets meer ingelezen over Channa soorten en denk dat ik die liever niet neem.
 

Terug
Bovenaan