Kosten 1.80 bak.


of de juiste kosten aangeven worden door de genoemde link is nog maar de vraag.
als ik ga berekenen hoe veel elektra verbruikt wordt komt er een behoorlijk bedrag uit.
vind dat niet terug in de gebruikscijfers en eindafrekening.

Mascha&Ivo kwestie van goed lezen lijkt me zeg nergens dat de tool niet werkt de uitkomst trek ik in twijfel met een duidelijke uitleg waarom

groet

jaap
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je uitleg heeft bijna ons vooral vragen opgeroepen. Die je kennelijk niet kan of wil beantwoorden. Jammer, want hier leerstof niemand iets van.
 
bak 180 cm ongeveer 500 liter

een grove inschatting los van de calculatie tool, puur om inzicht en overzicht te hebben

verlichting 200 W
verlichtingsduur 10 uur
verlichting 2 kW per dag
verlichitng 730 kW per jaar

verwarming 500 W
verwarmingsduur 6 uur (inschatting)
verwarming 3 kW per dag
verwarming 1095kW per jaar

bodemverwarming 80 W
bodemverwarmingsduur 24 uur
bodemverwarming 1,92 kW per dag
bodemverwarming 701 kW per jaar

1ste pomp 35 W
pompduur 24 uur
1ste pomp 0,84 kW per dag
1ste pomp 307 kW per jaar

2de pomp 35 W
pompduur 24 uur
2de pomp 0,84 kW per dag
2de pomp 307 kW per jaar

CO2 magneetventiel 5 W
CO2 duur 12 uur per dag
CO2 0,06 kW per dag
CO2 22 kW per jaar

Water 50% per week 250 liter (500 totale inhoud)
Water 13 m3 per jaar afgerond met diverse naar 15 m3 per jaar

Dit zijn wat inschattingen m.b.t. water en elektriciteit. De kosten voor water vallen dus wel mee maar qua elektriciteit kan het er (afhankelijk van je configuratie) behoorlijk in hakken. Dit nog los van voer, medicijnen, voeding enz. zoals reeds eerder genoemd.

Doe dit maal de bedragen die je voor elektra en water betaald en je hebt een indicatie van de basis kosten.

Ben benieuwd waarom er middels de tool grote afwijkingen zitten. En ben ook benieuwd waarom er grote afwijkingen in de opgegeven waarden van de fabrikanten zitten. Denk dat deze afwijkingen kleiner zijn dan de indicatie die de TS wil hebben.........

gemiddelde waterprijs 1,36 per m3
gemiddelde kilowatt uur prijs 0,17 per kW
 
nu voor uit dan maar de uitleg voor mensen met tunnelzicht en voor diegene die zich aangevallen voelen
plaatje van het verbruik van de 1050 qua stroom althans volgens de tool en de fabriek cijfers verbruik
verbruik bak 2017-01-22 16-26-27.png


zou dus neer komen op 39,80 per maand aan elektra kosten
dit zou zichtbaar moeten in de eind afrekening en in de het verbruik wordt maandelijks gemeten
zoals aangegeven komt dit niet naar voren verbruik is zo rond de 3800 kw per jaar was het het jaar daarvoor ook ook het maand verbruik is nauwelijks hoger te noemen logies ook anders klopt er iets niet
met andere woorden hoe betrouwbaar is deze uitkomst dan
mijn inziens kun je als je echt de kosten wilt weten er een verbruiksmeter tussen zetten

groet en klaar

jaap
 
Ok, dus je maandverbruik is nauwelijks hoger geef je aan. Maar is dat dan wel logisch?
8 (!) 45 en 54 Watt lampen, 8 uur per dag kunnen never nooit niet voor slechts een "nauwelijks hoger" verbruik zorgen.
Deze vergelijking overtuigt ons niet.

En dan nog, dit is slechts je reactie op één punt, van de drie.
Jammer, dat je het dan zelf over tunnelvisie hebt en meent dat mensen zich aangevallen voelen.
Dat is namelijk niet aan de orde: wel het boven water proberen te krijgen van een fatsoenlijke uitleg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En voor de goede orde, wij zagen die verbruikstoename wél, steeds als er bakken bij kwamen, dus vaker dan eenmaal...
Sterker nog, aan de hand van de tool hebben we ons maandbedrag steeds omhoog aangepast en wat bleek: die verhoging was terecht, want meer dan twee tientjes (op jaarsbasis!) zat de eindafrekening er nooit vanaf.

Een fantastische indicatie :deal:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bak 180 cm ongeveer 500 liter

een grove inschatting los van de calculatie tool, puur om inzicht en overzicht te hebben

verlichting 200 W
verlichtingsduur 10 uur
verlichting 2 kW per dag
verlichitng 730 kW per jaar

verwarming 500 W
verwarmingsduur 6 uur (inschatting)
verwarming 3 kW per dag
verwarming 1095kW per jaar

bodemverwarming 80 W
bodemverwarmingsduur 24 uur
bodemverwarming 1,92 kW per dag
bodemverwarming 701 kW per jaar

1ste pomp 35 W
pompduur 24 uur
1ste pomp 0,84 kW per dag
1ste pomp 307 kW per jaar

2de pomp 35 W
pompduur 24 uur
2de pomp 0,84 kW per dag
2de pomp 307 kW per jaar

CO2 magneetventiel 5 W
CO2 duur 12 uur per dag
CO2 0,06 kW per dag
CO2 22 kW per jaar

Water 50% per week 250 liter (500 totale inhoud)
Water 13 m3 per jaar afgerond met diverse naar 15 m3 per jaar

Dit zijn wat inschattingen m.b.t. water en elektriciteit. De kosten voor water vallen dus wel mee maar qua elektriciteit kan het er (afhankelijk van je configuratie) behoorlijk in hakken. Dit nog los van voer, medicijnen, voeding enz. zoals reeds eerder genoemd.

Doe dit maal de bedragen die je voor elektra en water betaald en je hebt een indicatie van de basis kosten.

Ben benieuwd waarom er middels de tool grote afwijkingen zitten. En ben ook benieuwd waarom er grote afwijkingen in de opgegeven waarden van de fabrikanten zitten. Denk dat deze afwijkingen kleiner zijn dan de indicatie die de TS wil hebben.........

gemiddelde waterprijs 1,36 per m3
gemiddelde kilowatt uur prijs 0,17 per kW

In Vlaanderen
gemiddelde waterprijs 5 euro per m³
gemiddelde KW prijs 0.25 euro
 
Vroeger had ik een 500L open bak met led verlichting en die kostte me ongeveer 45,- per maand aan stroom. Nu een dichte 1300L bak met minder leds maar wel een 1KW verwarming. Durf niet te meten wat het verbruikt maar heb het maandelijkse termijn voor de energie maar met 75,- verhoogd voor de zekerheid.

Sinds deze bak staat hebben we de woonkamer 's nachts wel 2 graden hoger afgesteld dan eerder (17 ipv 15) en de temp in de bak schommelt tussen de 24 en 25 graden.
 
Nee, maar een inkomensdaling van 30% (uitkeringen: 70%) ten opzichte van je laatstverdiende loon is wel meer dan een paar tientjes.
En met die paar tientjes was het echt niet ineens al krap toen je net nog je (al is het maar Jan Modale) loon had.

Dus als wij, Seabait, Willy99 iets missen: wil je dat dan a.u.b. duidelijk, goed onderbouwd aangeven?
Helemaal mee eens.

Als je 1600 euro verdient en de Ww staat voor de deur dan mag je blijf zijn als je 1150 euro overhoud. Sommige gevallen nog minder zelfs.
Wanneer je geen vooruitzicht op een baan hebt kom je na 24 maanden in de steun. Dan zakt je inkomen naar 950 euro per maand. Dat is 650 Euro inkomsten verlies per maand. Is ruim 7000 per jaar.

Kosten huis 700 pm netto,
Gas licht en water, zorg verzekering, auto, huisdieren, sportclub.
Tja en dan je aquarium nog. 50 pm

Keuze is dan snel gemaakt

Ik heb het zelf meegemaakt ik heb toe heel veel moeten laten waaronder mijn aquarium.

Nu had ik later een beter maar klein inkomen en heb besloten om een Rio125 te nemen en een garnalenbakkie
Dat ging goed maar koste ook al ruim 280 per jaar aan stroom, eten, co2, planten enz.

En nu gaat het werk redelijk goed en zit ik te denken aan een 150bak. Wat ik heb uitgerekend kwa kosten zal ik 40 per maand moeten neerleggen omdat ik geen planten in die bak ga nemen (ciclidenbak) . Als je wel planten neemt zal ik tussen de 10-15euro per maand meer gaan rekenen
 
hier staat de verwarming huis huiskamer in de nacht op 16 graden
gelukkig heb ik de mazzel dat de temperatuur in huis tot nu toe niet onder de 18,5 graden is gezakt bak staat op 24 graden
denk dat het per bak verschild afhankelijk van de binnen temp en bak temp
heb me net een meter gekocht om eens te meten wat het verbruik nu echt is de verbruiks-cijfers van de fabrikant vertrouw ik niet zo

dan nog een opmerking over het kwijt raken van baan met als gevolg een inkomens val (zal me wel weer op de nodige negatieve commentaren komen te staan)
zie dat er vrij gauw besloten wordt om de bak te offeren terwijl er ook nog andere hobby's zijn
das een keuze die je zelf maakt vind het alleen jammer dat daar de vissen de dupe van worden
daarnaast als je 1600 netto verdient en je geeft 700 euro aan woonkosten uit is het nog maar de vraag of je hier een goede keuze hebt gemaakt als je een koop woning hebt zeker
betreft het een huur woning dan zijn er gelukkig mogelijkheden om de terugval in de kosten op te vangen

groet
jaap
 
Heb zo de indruk dat er hier mensen zijn die het niet kunnen verkroppen dat je een koopwoning hebt. Jaap, wat lul jij feitelijk over een koopwoning, volgens je reaktie vermoed ik dat je geen eigen woning hebt. Maak toch de rekening niet van andere mensen en hou je bezig met de vraag, wat kost het onderhoud van een aquarium.
En als je het wil weten, ik heb een eigen woning, volledig in bezit zonder schulden. Ik ben 13 jaar terug om gezondheidsredenen in de invaliditeit geraakt. Gelukkig moest ik geen huur betalen want met 40% van het loon kom je niet ver meer op de huurmarkt.
Feitelijk heb je er geen zaken mee, maar wij hebben 2 heel leuke honden, een 'afgeschreven' papegaai, een buitenvoliere van 15 m2 , een vijver van 10.000 liter en een tuin van 600 m2. Ik heb zonnepanelen gelegd, mijn vision 450 energiezuinig gemaakt en mijn kweekstelling afgebouwd zonder dat er vissen geslachtofferd zijn. Ik heb zelf de rekening gemaakt of dat de kweekstelling voor mij nog rendabel was, en dit onderdeel van mijn hobby afgesloten. Had ik iedere maand huishuur moeten betalen dan zou nog veel meer op de helling hebben gestaan. Dus 'ver'oordeel niet zonder enige kennis van zaken.
 
was er al bang voor zal deze regel ( daarnaast als je 1600 netto verdient en je geeft 700 euro aan woonkosten uit is het nog maar de vraag of je hier een goede keuze hebt gemaakt als je een koop woning hebt zeker) dan maar weer toelichten
ik doel hier niet op het hebben of weg doen van de bak op zich.
alleen puur als je een inkomen hebt van 1600 euro netto en dan een aflossing hebt van 700 euro netto kun je mijn inziens je afvragen of dit een goed beslissing is geweest.
immers zoals aangegeven wordt zakt het inkomen nog al bij werk verlies als je dan geen maatregelen hebt genomen kom gegarandeerd met of zonder bak in de problemen.
daar doel ik op en niet wat u er allemaal bij haalt.

dan nog wat gelukkig hebben we de boel iets beter voor elkaar in nederland qua inkomen bescherming als bij jullie.
ik oordeel dus helemaal niet zoals u aangeeft vraag me het alleen af of het hebben van zon forse huur/aflossing bij dit inkomen verstandig is.
bij huur is daar nog wat aan te doen bij werkverlies bij een aflossing wordt dat een stuk moeilijker helaas.

groet

jaap
 
Ga niet meer ingaan op je koop - huur theorie. Is wel zo dat je bij ons een verzekering hebt welke je lening tijdelijk dekt bij werkverlies. Bij ons koop je een woning leent het geld wat je nodig hebt en betaal je volledig af op termijn die je zelf kiest, op het einde is de woning je eigendom . Een huurhuis kost hier tussen de 800 en 1000 euro per maand.
 
kun je mooi de verschillen zien zien willy99 hier kost hier huurhuis gemiddeld tussen de 450 a 600 euro is afhankelijk waar je woont bv amsterdam is een stuk duurder bv een klein dorp
maar vermoed dat dat bij jullie ook zo is
wat ik bedoelde met makkelijker aan te passen qua huur woning als koop woning is dat we hier huursubsidie hebben komt je inkomen te laag te liggen ten op zicht van de huur prijs is deze te compenseren
helaas is dit bij een koop woning en de bij behorende aflossing een stuk moeilijker
er is inderdaad een mogelijkheid om dit via een verzekering te beschermen maar daar zijn de bedragen die daar voor gevraagd worden behoorlijk fors te noemen (eigenlijk onbetaalbaar)
vandaar mijn opmerking
globaal is hier de bedoeling 1 derde van je inkomen te besteden aan huur/aflossing niet in zoals boven genoemd voorbeeld bijna de helft van je inkomen te besteden hier aan
das het probleem waar helaas veel bewoners al dan niet door eigen inbreng en vaak geholpen door de banken sector mee kampen.

groet
jaap
 

Terug
Bovenaan