Kosten 1.80 bak.


N

Nienepien

Guest
Hallo allemaal. Ik was een tijdje weg (wist nog niet eens dat we verhuisd zijn :))

Ik heb nu al een jaar mijn 180cm bak, met de grootste jbl pomp eronder, twee verwarmingen en 8 TL's (t5) en een COs installatie.
Kan iemand me een indicatie geven wat zoiets ongeveer kost? Mijn lampen zijn zo'n 12 uur per dag aan, van alles open tot schemerlicht. Ik hoef uiteraard geen exacte wetenschap, maar een globaal bedrag. Heeft iemand een idee?
 
Globaal zou ik zeggen het kost vrij veel:D;).

Je kan de tool van Ivo natuurlijk gebruiken om een indicatie te krijgen:deal:.
 
Is geen indicatie hoor. Verlichting en pompen kan je wiskundig héél nauwkeurig berekenen.
Verwarming is moeilijker. Daarvoor ga je echt wel een verbruiksmeter nodig hebben.
 
Zou ook een energie meter ertussen kunnen zetten en meten ;)
Dingen kosten bijna niks bij de bouwmarkt
 
kan je wel melden dat die TL´s de grootste stroomverbruikers zijn :D


jemig wat een licht.
 
Veel antwoorden, geen bedragen :) Ik vraag me af. is zoiets een 50 euro per maand? 40? 20?
 
Je hebt een perfecte tool gekregen waar je mee aan de slag kan :deal:

Kun je ook nog uitzoeken wat het scheelt als je verlichtingsduur aanpast, minder lampen aan, etc., etc.
 
Veel antwoorden, geen bedragen :) Ik vraag me af. is zoiets een 50 euro per maand? 40? 20?

Ik vind de tool ook wel vrij handig toch?
Een verbruiksmeter kost zoals gezegd ook geen fortuin. Eerst eens de tool invullen en desnoods bij twijfel een verbruiksmetertje ter controle en je hebt je bedrag ;)
 
Met 1 euro per dag aan 'eten en drinken' kom je al een eind. Is een gemiddelde.
Led verlichting bvb is goedkoop in verbruik maar heel wat duurder in aankoop.
Heb je planten en CO2 nodig? Gebruik je kleine flesjes CO2 of van de bierhandel?
Sta je elke maand in de winkel voor visjes, planten, speciale voeding?
Ben je een freak wat onderhoud, meten en dergelijke betreft?
Welk soort visjes wil je? Moeten die een speciale watersamenstelling of is water uit de kraan goed genoeg.
Allemaal vragen die de kostprijs van een aquarium bepalen, de grootte speelt een rol maar is niet alles bepalend.
 
of de juiste kosten aangeven worden door de genoemde link is nog maar de vraag.
als ik ga berekenen hoe veel elektra verbruikt wordt komt er een behoorlijk bedrag uit.
vind dat niet terug in de gebruikscijfers en eindafrekening.
daarnaast iedere hobby kost geld als je daar zorgen over moet gaan maken denk ik dat je er niet aan moet begingen.

groet
jaap
 
of de juiste kosten aangeven worden door de genoemde link is nog maar de vraag.
als ik ga berekenen hoe veel elektra verbruikt wordt komt er een behoorlijk bedrag uit.
Kun je ook aangeven wat er volgens jou dan niet aan klopt aan de berekeningen? Er staat immers ook duidelijk bij hoe de berekeningen worden gedaan.
 
daarnaast iedere hobby kost geld als je daar zorgen over moet gaan maken denk ik dat je er niet aan moet begingen.

groet
jaap


Misschien zeg ik nu iets heel geks hoor Jaap maar stel dat je nou al een tijdje met de hobby bezig bent en je raakt je baan ineens kwijt bv,dan is het toch logisch dat je de kosten van een hobby eens nader gaat bekijken?
 
of de juiste kosten aangeven worden door de genoemde link is nog maar de vraag.
als ik ga berekenen hoe veel elektra verbruikt wordt komt er een behoorlijk bedrag uit.
vind dat niet terug in de gebruikscijfers en eindafrekening.
daarnaast iedere hobby kost geld als je daar zorgen over moet gaan maken denk ik dat je er niet aan moet begingen.

groet
jaap
Vind het juist wel een goede vraag. Heb in de loop der jaren al heel wat mensen weten beginnen met een kweek stelling, velen in garage en berging. Na één jaar kregen ze de rekening en stopten de meeste er mee.
Sommigen vinden een aquarium heel leuk en vinden er ergens een 2de hands voor een spotprijsje maar komen bedrogen uit als ze de kosten van het onderhoud moeten betalen. Niet in het minst mensen met een klein budget en die veel thuis zijn, kijken uit naar de wondere wereld van een aquarium maar komen bedrogen uit.
 
Hangt er ook vanaf hoe je het aan pakt he..
Als je de kamer waarin het aquarium staat iets warmer maakt hoeft de verwarming van het aquarium minder te verwarmen, scheelt al een klap in de stroom
Ook de temperatuur in de bak iets verlagen kan een hoop schelen.

Leds met een hogere efficiënte dan 100Lm/W is de investiring waard om te gaan besparen...

CO2 is op mijn grote bak €45 per 2-3 maanden.

Plantenvoeding is €70 per jaar.

Visvoer is ongeveer €100 per jaar.

Planten koop ik bijna nooit, denk gemiddeld €5 per maand

Vissen is een eenmalige aankoop, bij goede verzorging gaan ze wel een paar jaar mee

Qua filter koop ik eens per 3 maanden een zak filterwatten a €8
 
Mascha&Ivo, zoals aangegeven
als ik ga berekenen hoe veel elektra verbruikt wordt komt er een behoorlijk bedrag uit.
vind dat niet terug in de gebruikscijfers en eindafrekening.
daarnaast wordt er van uitgegaan dat het verbruik zoals aangegeven op de pompen tl balken verwarming het juiste gebruik is
das nog maar de vraag.
als je het echt wil weten dan zal je toch een verbruiks-meter er tussen moeten hangen.

Seabait
de eerste aanschaf is meer als het laten draaien
daarnaast als je de baan verliest en je komt door de verbruik van de bak in de problemen dan is het mijn inziens al behoorlijk aan de krappe kant geweest toen je nog werkte
dan is het maar de vraag of je destijds een verstandige keuze hebt gemaakt


groet

jaap
 
daarnaast als je de baan verliest en je komt door de verbruik van de bak in de problemen dan is het mijn inziens al behoorlijk aan de krappe kant geweest toen je nog werkte
dan is het maar de vraag of je destijds een verstandige keuze hebt gemaakt
Dit kun je met droge ogen toch niet beweren? Je baan verlezen gaat al heel snel veel harder dan een paar tientjes per maand voor het aquarium.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoezo zwak verhaal
is hier in nederland toch niet zo als je je baan verliest dat je gelijk zonder inkomen zit
toch of zie ik dat verkeerd.
daarnaast 50 euro per maand voor de bak ben ik even blij dat dat de mijne dat niet kost

groet
jaap
 
is hier in nederland toch niet zo als je je baan verliest dat je gelijk zonder inkomen zit
Nee, maar een inkomensdaling van 30% (uitkeringen: 70%) ten opzichte van je laatstverdiende loon is wel meer dan een paar tientjes.
En met die paar tientjes was het echt niet ineens al krap toen je net nog je (al is het maar Jan Modale) loon had.

Dus als wij, Seabait, Willy99 iets missen: wil je dat dan a.u.b. duidelijk, goed onderbouwd aangeven?
 
Seabait
de eerste aanschaf is meer als het laten draaien
daarnaast als je de baan verliest en je komt door de verbruik van de bak in de problemen dan is het mijn inziens al behoorlijk aan de krappe kant geweest toen je nog werkte
dan is het maar de vraag of je destijds een verstandige keuze hebt gemaakt

groet

jaap

Ik kan het toch niet laten! ;)

Je komt niet door de bak in de problemen maar door het wegvallen van je loon,is ook niet gelijk maar (afhankelijk van je reserve) na een bepaalde tijd.
Al je vaste lasten blijven gewoon hetzelfde of stijgen enkel en als het er dan voorlopig niet naar uit ziet dat je inkomsten weer op het oude niveau terugkomt is het niet gek om te gaan besparen op sommige dingen en al zijn het dan een paar tientjes hier of daar maar kan toch het verschil maken.
Dus zo bedoelde ik dat met het bekijken van de kosten niet enkel voor het beginnen van de hobby het geval kan zijn maar ook tijdens het uitvoeren van de hobby ineens ten sprake kan komen.
 
krijg nou de indruk van we hebben een baan en beginnen aan een hobby zonder er bij na te denken wat al ik mijn baan verlies kan ik het dan nog bol werken qua kosten
of gaat het dan niet meer en daar bedoel ik niet alleen de kosten van de bak mee

dat nadenken over de kosten had mijn inziens al voor er aan te begin moeten gebeuren daar voorkom je een hoop ellende mee geld niet alleen voor hobby´s maar voor alles eigenlijk.

mischien een rare vergelijking man/vrouw allebei een baan gaan een huis kopen hypotheek gebaseerd op allebei hun inkomen man of vrouw verliest de baan en jawel probleem.
raar hé

groet
jaap
 
moet je wel gelijk geven hoor jaap.
Er zijn zat mensen die zich in een avontuur storten zonder zich er voldoende op voor te bereiden...

En de maandelijkse kosten voor de hobby zijn ongeveer een week boodschappen voor een huishouden van 1-2 personen, zo kan je het ook bekijken he..
 
Excuses Jaap.

Ik zal er verder ook maar over ophouden want denk dat je het zelf heb moeten mee maken om te weten waar je over praat in zulke gevallen.
 
Ik denk dat 90 procent in Nederland zich niet bewust is van de gevolgen en consequenties als je voor lange tijd je baan kwijt raakt. Maar dat dit bruto gevolgen kan hebben welke ver over de 50% gaan, daar ken ik helaas wel voorbeelden van. Dat dit netto dusdanige grote gevolgen heeft dat het uitvoeren van de hobby in het geding komt, dat is meer dan te begrijpen en logisch, daar het primair levensonderhoud op plaats 1 komt te staan.......... Maar de toon van deze discussie gaat weer naar een richting waar niemand blij van lijkt te worden, toch jammer.........
 
Misschien weer meer on-topic:


Jaap trekt de door ons aangedragen tool in twijfel:

Want, er komt een hoog bedrag uit.
Ja, maar wat betekent dat? Het absolute bedrag dat uit een berekening rolt zegt niets over de onjuistheid.

En er wordt een vergelijking gemaakt met verbruikscijfers en een eindafrekening.
Welke verbruikscijfers zijn dat en om welke eindafrekening gaat het? En nog belangrijker: op welke wijze ontcijfer je dat de tool geen goed beeld kan geeft?

En, werkelijk en opgegeven gebruik kunnen afwijken.
Natuurlijk, werkelijk gebruik en opgegeven gebruik kunnen afwijken. Dat zal iedereen inzien. Maar zijn er eigenlijk wel goede redenen zijn er om aan te nemen dat die verbruikscijfers ook zullen afwijken? Hoe groot zullen die afwijkingen dan bij benadering zijn?

Gezien de gepresenteerde tool in twijfel wordt getrokken aan de hand van die drie argumenten hebben we daarover toch een aantal vragen.
Jaap, we horen het ditmaal graag wat concreter van je.



@Nienepien: kom je er wel een beetje uit, met die tool? Het invullen spreekt voor zich hopelijk?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
krijg nou de indruk van we hebben een baan en beginnen aan een hobby zonder er bij na te denken wat al ik mijn baan verlies kan ik het dan nog bol werken qua kosten
of gaat het dan niet meer en daar bedoel ik niet alleen de kosten van de bak mee

dat nadenken over de kosten had mijn inziens al voor er aan te begin moeten gebeuren daar voorkom je een hoop ellende mee geld niet alleen voor hobby´s maar voor alles eigenlijk.

mischien een rare vergelijking man/vrouw allebei een baan gaan een huis kopen hypotheek gebaseerd op allebei hun inkomen man of vrouw verliest de baan en jawel probleem.
raar hé

groet
jaap
De vraag is en was, wat kost het onderhoud van een aquarium en nogmaals dit vind ik een zeer goeie vraag.
Niet wat doe je verkeerd als je 30 euro per aquarium per maand wil of moet uitsparen.
Elk geval is anders en de persoonlijke toestand kan niet door iemand zomaar met de natte vinger bepaald of bekritiseerd worden.
Hier zegt het spreekwoord 'als ieder voor zijn eigen deur veegt' heel veel.
Heb zelf vorige zomer mijn kweek stelling afgebouwd. Als ik berekende wat dit kostte en dit afwoog met wat ik er aan had was mijn beslissing vlug gemaakt. De vraag naar vissen is bij ons enorm gedaald, de kostprijs elektriciteit met 50% op enkele jaren toegenomen, de water factuur hetzelfde. Door het onderhoud hier aan, en nog veel andere hobby's plus het ouder worden was ik er een beetje op uitgekeken. Het was uiteindelijk de kostprijs die de druppel was. En Flipper, wij wonen in onze eigendom, hypotheek is al jaren afbetaald en wij komen niks te kort. Maar soms moet je ook financieel ergens keuzes maken.
Heb nog mijn vision 450 en een nano met garnaaltjes.
 
Mascha&ivo
zoals eerder aangegeven daarnaast wordt er van uitgegaan dat het verbruik zoals aangegeven op de pompen tl balken verwarming het juiste verbruik is
das nog maar de vraag.
mijn inziens is de tool een benadering van de kosten die gemaakt worden.
de daad werkelijke kosten kunnen beide kanten opgaan.

Excuses Jaap.

Ik zal er verder ook maar over ophouden want denk dat je het zelf heb moeten mee maken om te weten waar je over praat in zulke gevallen.
Excuses niet nodig hoor
even ter info ben meerdere keren bezig per maand met mensen op financieel weer op het rechte pad te krijgen als schuldhulp maatje
zie daar genoeg dingen die door de mensen zelf door verkeerde keuzes en niet na denken over de gevolgen als oorzaak zijn van hun problemen en dat zijn niet alleen mensen met een laag inkomen
sterker nog de problemen zijn vaak groter bij de middeninkomens en hoger.



@willy99 zeg ik dan dat het verkeerd is om na te gaan wat het kost een bak hebben.
geef alleen aan dat het verstandiger is dit voor de aanschaf te doen meer niet.

en dat je de kweek stelling hebt af gebouwd das niet alleen een gevolg van de kosten toch
je interesse was al gezakt je verdiende er niet meer aan en je hebt nog andere hobby's
dus de kosten zijn het niet alleen geweest toch je had ook een andere hobby kunnen laten vallen
heb je niet gedaan is prima is jouw keuze

groet
jaap
 

Terug
Bovenaan