Kom maar niet van de algen af.


M

Mrwandelfreak

Guest
Mijn aquarium draait nu vanaf ca. midden september, maar kom niet van de algen af!
Juwel Rio 180

Wat neem ik voor algen waar?
Lijkt baard alg.
Wat valt mij op?
Dat de alg alleen voorkomt om de oudere bladeren en niet op de nieuw aangroei.

Dit zijn de waardes die ik meet:
PH 7,2
Gh 5,5
Kh 5,5
no2 < 1
No3 10 - 25
Po4 1
Geleidbaarheid 307 microSiemens.

Wat heb ik zelf gedaan om van de alg af te komen?
-Planten voeding volgens de ei methode van aqariumbemesting.nl
-Extra stromingspomp toegevoegd.

Wat voeg ik aan wekelijks aan voeding toe?
Om beurten micro/macro oplossing:
22.50 ppm Nitraat
2.00 ppm Fosfaat
22.50 ppm Kalium
0.40 ppm ijzer
3.10 ppm Sulfaat
0.10 ppm Mangaan
0.10 ppm Borium
0.00 ppm Molybdeen
0.00 ppm Koper
0.00 ppm Zink
0.00 ppm dGh Hardheid


Ik voeg gasvormig co2 toe.
Deze staat 24uur per dag aan.

Waterwissel 50% (kraanwater) Wekelijks.

Ik gebruik helaas een voedingsbodem in mijn bak. Als ik dan bealgde planten eruit trek komt
de voedingsbodem ook naar boven en daar komt ook deze vervelende alg op.

Ik sta op dit moment op het punt om met de hobby te stoppen, maar wil er ontzettend graag mee
verder als ik de algen onder controle krijg.

Wie is er bereidt mij stap voor stap te helpen?

Sorry voor het lange verhaal!
 
Heb je een foto van de bak en de algen?
 
Volgens de tabel heb je maar 9 mg co2 in je bak en dat kan weleens tekort zijn. Baardalgen zie je ook meestal bij een tekort aan co2. Hoelang heb je de verlichting aan?? Gebruik je een controller voor de co2?
 
Foto's zal ik spoedig maken. ik heb gisteren weer flink gesnoeid om het bealgde blad te verwijderen.
Dagelijks raap ik ook het substraat schoon om de bealgde voedingsbodem korreltjes te verwijderen.

Verlichting staat 8 uur aan. Van 14.00uur tot 22.00uur.
Ik gebruik geen controller voor de co2!
 
Enkele foto's:



IMG-0020.JPG


IMG-0018.JPG


IMG-0019.JPG


Hoop dat een en ander duidelijk is, zijn erg onscherp.
 
Het kan aan de foto liggen, maar hangt er niet een enorme klap licht boven?
 
Werk je met een tijdsschakelaar op je co2? Als ik kijk naar de hoeveelheid co2 in je bak dan denk ik dat dar de oorzaak ligt. Met de EI mag je best naar de 25 mg co2 toe dus een lagere ph.
 
Het kan aan de foto liggen, maar hangt er niet een enorme klap licht boven?

Is de standaard verlichting welke bij de Rio zit. Geen led.

Hier nog even 'n overzicht foto:

IMG-0022.JPG
 
Werk je met een tijdsschakelaar op je co2? Als ik kijk naar de hoeveelheid co2 in je bak dan denk ik dat dar de oorzaak ligt. Met de EI mag je best naar de 25 mg co2 toe dus een lagere ph.

Nee ik heb er geen tijdschakelaar op, staat eigelijk 24/7 aan.
 
Maar in de nacht verbruiken de planten geen co2 en dan gaat zich dat toch opstapelen? Gebruik je ook een co2 contunutest want volgens mij heb je dan s morgens meer co2 dan overdag enm dat geeft dus schommelingen en vaak met algen ten gevolge.
 
Ik gebruikte altijd 'n continu check, maar deze werkte volgens mij niet meer goed. Na 'n paar uurtjes had deze zich helemaal gevuld met water.
Deze heb ik er 'n uurtje geleden nog eens in geplaatst:

IMG-0023.JPG


Is nu niet goed te zien omdat het donker is, maar de kleur is niet echt fel groen.

Als ik het dus goed begrijp moet ik eerst het co2 probleem oplossen.
Ik gebruik nu een "compleet setje" (zo is het mij helaas in de winkel verkocht) van Aqua Medic.
Daar zit niet zo een magneet schakelaar op zodat ik hem kan uitschakel als het licht uit is.

Welk co2 set raden jullie aan?
 
Ken de dropchecker type niet, maar hoort ie niet andersom te worden geplaatst? Gezien nu de bovenkant wit is, het binnengedeelte waar ik naar verwijs.

Magneetschakelaar kun je ook los kopen en op je huidige set aansluiten.
 
Is er nog iets waarop ik moet letten bij het kopen van 'n magneetschakelaar of 'n nieuw co2 set?
 
In je continutest moet geen water kunnen lopen want dat is niet de bedoeling. Ik ken deze ook niet moet ik zeggen. Ik weet dat er leden de goedkope magneetschakelaars van Ali hebben en daar ook tevreden over zijn.
 
Ga hem gelijk omdraaien! :D
 
Als ik zo naar de foto kijk lijkt het wel of je 2 daglicht buizen er in hebt zitten zo helder is het
als dat zo is mischien een 1 buis vervangen voor een high lite nature geeft wat zachter licht
en wat drijfplantjes toevoegen
 
Toch niet:
1X Juwel high lite color en
1X high lite daylight.

Is dit 'n verkeerde keuze?
 

Terug
Bovenaan