Kolonie breidt niet uit


ibbe

Well-known member
Lid geworden
29 juni 2011
Berichten
340
Locatie
België
Hallo,

Ik heb sinds een paar maanden een 6tal lamprologus multifasciatus in mijn tanganyika biotoop zitten (toch al een ruim half jaar als het niet langer is) De groep heeft zich echter nog steeds niet uitgebreid en ik ben op zoek naar de oorzaak hiervan. Mijn waterwaarden zijn goed (standaard voor een tanganyika) en er zwemmen nog een aantal marlieri's en een solo tretocephalus in het aquarium. De inrichting bestaat uit aan de linker kant een grote rotspartij die uitdeit naar het midden toe. Dan is er een deel met slakkenhuizen bedekt (150 tal) en aan de rechter kant is er nog een kleine rotspartij.
Ik voer elke dag een gepaste hoeveelheid en de lamp brand ongeveer een 7tal uur.

Ik heb nu nog een 80 cm aquarium dat aan het indraaien is. Zou het misschien aan te raden zijn om de kolonie naar hier te verplaatsen? Of is er een andere oplossing?

Vriendelijke groet
Ibbe
 
Ik heb ze zelf ook gehad en ze kweekten als konijnen. Heb je een foto van de bak en wat waterwaarden? Hoe groot zijn ze inmiddels?
Wellicht kan het komen door de aanwezigheid van de andere vissen maar dat durf ik niet te zeggen.
 
Laatste keer dat ik heb gemeten was de PH 8, GH 13, KH 9 en NO2 0, ze zullen toch al richt 4a5 cm cm g. Dit is een foto van even geleden, maar er is nog niets veranderd.

IMG_20180114_123533.jpg
 
heb je toevallig niet alleen mannen of alleen vrouwen?

vind de bak zeer mooi trouwens :)
 
Ja dan zouden ze al met gemak voor een nestje moeten kunnen zorgen. Weet je zeker dat je mannen en vrouwen hebt?
 
Bedankt :)
Ja ik heb het me ook al afgevraagd, zou wel kunne' hoor, maar is moelijk te zien natuurlijk...
 
Je noemt dat ze richting 4 a 5 cm groot zijn. Volgens Seriously Fish zijn de vrouwtjes toch wel kleiner dan dat, maar wellicht dat ervaringsdeskundigen hier uitsluitsel over kunnen geven.
 
Kan ik er dan nieuwe vissen aan toevoegen? Worden ze dan zo geaccepteerd in de groep?
 
Man vrouw verschil is niet altijd even makkelijk te zien, als je ze beide naast elkaar hebt is het wel weer wat makkelijker.
Of dat het is weet ik niet, maar kan me bijna niks anders voorstellen.

of je ze zomaar kan uitbreiden? denk wel dat het goed gaat.
je hebt een relatief grote bak en nog een kleine groep Multi's.
als je op safe wilt spelen zou je eerst alle Multi's eruit moeten halen, schelpen her indelen en alle vissen (nieuw+oud) tegelijk terug de bak in moeten doen.

maar wellicht dat iemand met nog een ander "idee" komt dan dat het alleen M of V is.
 
Wel ik had al eerder het idee om de multi's in een apart aquarium te zetten, dat ga ik dus toch doen. Dan kan ik meteen de groep iets uitbreiden en komen er weer andere mogelijkheden in het grote aquarium.
 
Ik ben begonnen met 5 in een Aqua65 en had er heel snel tientallen maar goed dan heb je wel beide geslachten nodig.
 

Terug
Bovenaan