Kogelvissen gaan houden?


J

jenee98

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb wat vragen of de dwerg kogelvis (Carinotetraodon travancoricus).
Ik wil mijn juwel rekord 800 hiervoor gaan gebruiken.
Ik heb gelezen op meerdere site's dat voor de eerste vis 40l water moet zijn en voor elke vis meer 20l het is een bak van 110l dus met bodem etc rond de 100l.
Dus ik kan er 4 huisvesten volgens Internet wat voor ervaring hebben jullie hiermee?
Beste was dan een harem maar het slecteren van het geslacht zou erg lastig zijn als ze nog op jonge leeftijd zijn.
Als voer wil ik slakken gebruiken evt een guppen kweek opzetten (sorry voor mensen die er tegen zijn) hebben jullie hier ook ervaring mee of ze die ook echt pakken.
Het word een bak voor alleen kogelvissen.
Hebben jullie tips voor mij zodat ik goed kan beginnen met dit soort.
En hoe reageren de vissen op handen in het water?

Alvast bedankt.
 
Carinotetraodon irrubesco - Kogelvis forum

Carinotetraodon travancoricus ... De vrouwelijke Carinotetraodon irrubesco zijn zeer vergelijkbaar met vrouwelijke Carinotetraodon lorteti, maar in plaats van ... Vermijd overvoeren, om de kwaliteit van het water zo goed mogelijk te houden.
www.kogelforum.nl/index.php?i=content.. ... etraodon...

Wordt wel voor de 1ste 60 cm, en voor de tweede 40 cm opgegeven.


.
 
Bedankt voor je reactie bertus alleen de link werkt bij mij niet.
Ik ben naar de site van je link gegaan en heb daar de info gelezen over de kogels alleen heb ik niet zien staan dat de eerste 60cm nodig heeft en de volgende 20cm wel de liters.
Maar zou ik meerdere kogels kunnen houden in de 80cm wand wil eigenlijk niet die bak voor een kogelvisje gebruiken haha.
 
let wel, met een guppenkweek hou je de eetlust echt niet bij van de kogeltjes, (tenzij je er een schuur voor inricht)
 
Dankje thom het is ook de bedoeling om ze een vari�rend aanbod aan voeding te geven met muggen larven,slakken en dus ook de jonge guppy's en ander voeding wat ze graag lusten.
zodat ze gewoon lekker kunnen jagen ipv diepvries voeding alleen vind ik het lastig met muggenlarven enzo omdat daar nog wel is wat tussen wil zitten wat je liever niet hebt.
 
5 kogeltjes kan je prima houden in een 80cm bak ;) die 40/20 liter per kogel moet je vergeten want slaat nergens op. Met 5 kogels heb je zelfs nog wat ruimte voor een bodemploeg en oppervlakte visje.

Qua voeding kan je gewoon alle soorten diepvries geven en natuurlijk slakken, slakken zijn in tegenstelling tot wat veel mensen denken niet perse nodig bij dwergkogelvisjes.

Staat hier ook nog ergens een topic van mijn kogelvisjes alleen zul je die even moeten zoeken.
 
Ik rad je sterk af om ze te kopen! Alle exemplaren van deze soort die je kan kopen zijn wildvang. En deze endemische soort wordt bedreigt door overbevissing. http://www.iucnredlist.org/details/166591/0

Daar moetje niet aan mee willen werken denk ik zo. Zolang er vraag blijft zal men hiermee door gaan.
 
Als je de bak goed beplant dan kan je leuk 2 harempjes van 1 man met 2 vrouwen houden. Wil je de bak wat meer open houden dan maximaal 1 man en 4 vrouwtjes. Maar je houdt sowieso capaciteit over voor wat leuke rustige medebewoners. Als opruimploeg zijn otocinclussen heel erg geschikt bij dwergkogels. De aanbevolen liters hebben meer temaken met de territorium drift van sommige individu�n dan zwembehoefte of vervuiling.

Qua voeding juist geen vis voeren! Dit is erg slecht voor ze omdat het vervetting van de organen geeft. Slakken zijn inderdaad niet noodzakelijk. Ik gaf rode/witte/zwarte mug, arthemia, watervlooien en voer/vuurgarnaaltjes.
 
Dank jullie over die 40/20 regel dacht zelf ook al van dan is de bak nie vol om het zo maar te zeggen.
de bedoeling is dat de bak wat meer open blijft met een paar dichte plekken,kwa bijvis zit er niet persee om te springen wil ook een keer een kweek proberen dus misschien beter geen bijvis dan.
Geen vis voeren dacht lijkt me wel leuk om die taktiek te zien als ze jagen,maar als het slecht voor ze is krijgen ze het zeker niet.
En botia ik wist niet dat ze zo aan het uitsterven zijn maar ze zijn niet erg lastig te kweken las ik dus kan ook opzoek gaan naar eigen kweek bij iemand bijv.
Het aquarium is toch nog niet af dus heb de tijd.
 
Ik hoop dat je aan nakweek kunt komen maar ik geef je weinig kans.
 
jenee98 zei:
Bedankt voor je reactie bertus alleen de link werkt bij mij niet.
Ik ben naar de site van je link gegaan en heb daar de info gelezen over de kogels alleen heb ik niet zien staan dat de eerste 60cm nodig heeft en de volgende 20cm wel de liters.
Maar zou ik meerdere kogels kunnen houden in de 80cm wand wil eigenlijk niet die bak voor een kogelvisje gebruiken haha.

Indochina, Maleisie en Indonesie (Sumatra, Borneo, Cambodia, Laos, Maleisie, Thailand en Vietnam) in de Mekong en Sungai Mentaya rivier
Waterwaardes Temperatuur: 23 - 26 �C
pH: 6.0 - 7.8
GH: 6 - 16
KH: 5 - 10
Karakter Heel verschillend. Sommige zijn zeer agressief andere juist timide. Territoriaal
Activiteit Overdag inactief. Zeer actieve jager na zonsondergang
Maximale leeftijd Onbekend
Verzorging Kogelvissen zijn extreem gevoelig voor nitriet en ammoniak en moeten in een volledig ingedraaid aquarium ge�ntroduceerd worden. Vanwege het rommelige eetgedrag verdiend een groot filter met overcapaciteit de voorkeur.
Voedsel Levend en ingevroren voedsel (geen vis): slakken, garnalen, muggenlarven, mosselen, kokkels of andere schaaldieren.
Voortplanting C. irribesco zijn gekweekt in aquaria, maar zelden.
Minimale grootte aquarium Eerste kogelvis 60 liter, elke kogelvis die daar bij komt heeft 40 liter extra nodig !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Opmerkingen en specifieke vereisten Behoort tot de groep rood-oog kogelvissen. Deze kogelvissen worden s'avonds zeer actief en hebben een sterk beplante bak nodig, met voldoende schuilplaatsen.
Medebewoners / bijvissen Sommige zijn succesvol gehouden met soortgenoten, anderen hebben daarentegen alles vermoord wat voor hun neus kwam. In iedere geval geen mannen bij elkaar plaatsen. Deze kleinere kogelvissen kunnen redelijk goed gehouden worden met kleine, vriendelijke bakgenoten zoals de otocynclus en gobies.
 
Bertus jouw knip en plekwerk is van de Irrubesco. Dat is een andere soort dan de dwerg. Daarnaast is 60cm wat anders dan 60 liter.
 
Daarnaast is 60cm wat anders dan 60 liter.
Scheelt niet veel ,hoor 60 cm -54 l.

Maar het is goed,hoor.
 
Dan doe je in mijn ogen een aaname dat iedereen een standaard maat aquarium heeft. Persoonlijk reken ik nooit met cm maar altijd met werkelijke inhoud.
 

Terug
Bovenaan